elektromos autó – venni vagy nem venni?

segítségre van szükséged terveid megvalósításához?
igényelj K&H személyi kölcsönt!
2024. május 05.
Az elektromos autók mellett egyre több érv szól, hiszen mindennapi használatukkal költséghatékony és zajmentes közlekedést tehetünk lehetővé. Sőt ezekkel a zöldrendszámos autókkal még a parkolási díjak miatt sem kell aggódnunk. Évekkel ezelőtt az elektromos autók csak azok számára voltak elérhetőek, akik nem sajnáltak a hagyományos autókhoz képest nagyobb összeget áldozni a környezettudatos mobilitás érdekében. Azonban a technológia fejlődésével mára a társadalom szélesebb körének is elérhetővé váltak; így közelebb kerülhetünk az álmunkhoz, hogy egy igazán környezetbarát autóval közlekedhessünk. De mégis megéri-e befektetni a környezettudatosság jegyében?

elektromos autó

Jelenleg a tisztán elektromos autók gyorsulva terjednek világszerte és ezzel itthon is egyre inkább növekszik a számuk. A gyártók az újabb és újabb modellekkel egyre szélesebb körnek teszik elérhetővé az elektromos autók vezetési élményét.

milyen árkategóriákban mozognak az elektromos autók?

2024-ben egy alacsonyabb kategóriájú, inkább városi ingázáshoz javasolt használt elektromos autó ára megközelíthetőleg 3 millió forint, egy nagyobb méretű, családi elektromos autóért akár már 10-15 millió forintot is szükséges lehet beruháznunk. Természetesen a prémium kategória is jelen van a piacon, amelynél a kezdő ár akár a 20 millió forintot is elérheti.

melyek az elektromos autók előnyei?

Az e-autó fenntartásának költségei, megfelelő használat mellett alacsonyabbak lehetnek, mint a hagyományos autóké. Nem csak az üzemanyag ára - ami jelen esetben az áram – csökkenthet költségeinken, de számos szervizelési költség is ritkábban vagy egyáltalán nem jelentkezik egy elektromos autónál.

Magyarországon például egy elektromos autó átlagos „üzemanyag költsége” 2024-ben, használattól és típustól függően 600-900 Ft/100 km, míg egy hagyományos autó üzemanyag ára átlagfogyasztástól és üzemanyag típustól függően 3000-8000 Ft/100 km-re tehető.

És hogy a szerviz költségekre is mondjunk példát, az elektromos autóknál a beépített elektromos motorféknek köszönhetően a féktárcsák kevésbé kopnak, vagyis ritkábban kell cserélnünk és költenünk rá, mint egy hagyományos autó esetében, de mondhatnánk az olajcserét is, amit szintén meg tudunk spórolni egy elektromos autónál, hiszen azoknál egyáltalán nincs erre szükség, így foglalkozni sem kell vele.

És ez csak pár példa, amellyel csökken a fenntartási és szervizelési költség.

Sőt, további előny még, hogy az e-autó tulajdonosoknak jelenleg nem kell fizetniük gépjármű-, cégautó- és regisztrációs adót, illetve vagyonszerzési illetéket, vagy bizonyos városokban parkolási díjat, amely nagyban csökkenti a gépjárművel összefüggő egyéb kiadásainkat.

melyek az elektromos autók hátrányai?

Az előnyök mellett muszáj pár szót ejtenünk a hátrányokról is. Az elektromos autók értékesítése a termékéletgörbe második stádiumában (növekedés) van. Legszembetűnőbb tulajdonsága a (még) magas ár. Ahogyan az értékesítési volumen nő, csökkenek majd a gyártók költségei, és így alacsonyabb eladási áron juthatunk az e-autóhoz, mint korábban. De még így is kijelenthető, hogy a hagyományos benzines autó vételárának akár a másfél, de lehet, hogy a kétszeresét is meg kell fizetnünk egy elektromos típusért. Azonban az ár mellett fontos megemlíteni további negatív tényezőként az e-autók korlátozott hatótávját (amely típusonként eltér), hiszen a töltés(ek) miatt komoly tervezést igényel, ha mondjuk egy külföldi utazásra indulunk. Illetve az akkumulátor esetleges javításának magas költségeit, a sok esetben nem elérhető után gyártott alkatrészeket, valamint az olyan szakemberek hiányát, akik már tapasztaltnak tekinthetőek az elektromos járművek műszaki hibáit, sajátosságait illetően.

mégis mennyibe kerül az „üzemanyag-költség”?

Ahhoz, hogy kiszámoljuk, mennyibe fog kerülni az elektromos autó töltése, tudni kell az akkumulátor méretét, az autó hatótávját és az elektromos áram egységárait kilowattóra (kWh) alapon. Ha példának egy alacsonyabb kategóriájú gépjárművet veszünk alapul, aminek az akkumulátora 49 kWh-s és 1 kW áram ára 36,9 forint, akkor az autó teljes feltöltése kicsit több, mint 1800 forint.

Azonban a családi háztulajdonosoknak sem szabad figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a megfelelő töltő infrastruktúra kialakításához akár egy 500 ezer forintos többletberuházásra is szükség lehet, amennyiben nem felel meg az elektromos autó töltésére az otthoni villamoshálózat. (lakossági szegmens villamoshálózatának 95%-a, a hagyományos otthoni berendezésekre lett kiépítve). Szakember segítségével viszont könnyen ellenőrizhetjük, hogy a jelenlegi infrastruktúra kompatibilis-e elektromos autó töltésére.

Amennyiben társasházban lakunk, közterületeken vannak kiépítve elektromos autó töltésére szolgáló állomások, például a Mol töltőállomásain egy lassabb (AC) töltés ára 249 Ft/kWh, míg a gyorsabb (DC) töltés 289 Ft/kWh árat kérnek, de vannak ingyenes (napelemes) töltőállomások is a fővárosban. Csakhogy a különbséget szemléltessük a két töltő között: egy e-autó villámtöltéssel akár fél óra alatt 80%-ra tölthető, a lassabb töltéssel ugyanez 2-5 óránkba telik, míg az otthoni aljzat töltéssel akár 8-10 óra is lehet.

mindennapi utazásaink távolsága fontos szempont lehet a döntés során

Fontos, hogy csak olyan esetben merüljön fel az elektromos autó ötlete, amennyiben a lakóhelyünkön és annak a környékén vannak telepített töltőállomások, vagy akár az otthonunkban biztosítani tudjuk az autó megfelelő töltését. Magyarország egyre fejlettebb töltőállomás infrastruktúrával rendelkezik, és ez remélhetőleg az idő előrehaladtával, és az elektromos autók térnyerésével párhuzamosan nőni fog.

Másik fontos szempont, hogy a jármű hatótávolsága megegyezik-e a mindennapi mobilitásunkkal, vagyis hogy sokszor használjuk-e autónkat rövidebb távokra, mint például városi ingázás, bevásárlás, gyakori ügyféltalálkozók. Nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy az elektromos autókra hatással van az időjárás is. Télen például gyakrabban kell majd tölteni, de nyáron, a klíma bekapcsolása is hatással van az energiafelhasználásra. Ha csak rövidebb utakat teszünk meg, főleg városon belül, az hosszú távon nem tesz jót a dízel és benzines autóknak, és a tulajdonosuk pénztárcájának sem. A probléma abból fakad, hogy a motornak a rövid távolság miatt nincs ideje bemelegedni, így az autó sokkal többet fogyaszt és hamarabb jelentkezhetnek különböző műszaki problémák is. Az e-autóknak viszont belső égésű motor hiányában nem kell bemelegedniük, és a rövid távolságokon a hatótávok miatt sem kell aggódni. A városi utakon ugyanis az alacsony átlagsebesség és a gyakori fékezések miatt az autónak van ideje visszatáplálnia az energiát, ezért egyetlen töltéssel is hosszú ideig képes kihúzni. Ha viszont gyakrabban utazunk hosszabb távra, nem javasolt az elektromos típust választani. Persze ha egy évben csak egyszer-kétszer utazunk messzebb, vagy külföldre, például nyaralni, akkor se mondjunk le elektromos autós álmunkról, hiszen megoldható ezzel is, csak komolyabb tervezést igényel a töltések miatt.

Vagyis kijelenthetjük, hogy mindennapi használatnál rövidebb távokra (bevásárlás, városi ingázás) az elektromos autók, hosszabb távokra (ha például a munkánk miatt sokat ingázunk nagy távolságokban) a hagyományos benzines, dízel motoros autók felelnek meg. Az, hogy a befektetésünk megtérül-e a környezettudatosság jegyében, csak rajtunk és a vezetési, utazási szokásainkon múlik. Előbb-utóbb azonban amennyiben anyagi helyzetünk lehetővé teszi, megfontolandó lehet egy elektromos autóra beruházni.

Kérem, hogy ezt a részt vizsgáljátok felül. Gyors empirikus kutatásaim alapján drágábbak az ilyen autók.

Kérem, hogy az árak mellett kerüljenek feltüntetésre, hogy ezek mikori adatok.

K&H személyi kölcsön - THM: 15,9–22,4%

Elektromos autó vásárlásán gondolkozol és szükséged lenne még egy kis pénzügyi segítségre? Válaszd a K&H személyi kölcsönt, mely otthonod kényelméből akár 100% online igényelhető!

K&H személyi kölcsön autóvásárlásra

A hirdetésben szereplő THM az aktuális K&H személyi kölcsönök kondíciói Hirdetmény szerint, az aktuális feltételek, illetve hatályos jogszabály figyelembevételével, 3 millió forint hitelösszeg és 5 éves futamidő mellett kerültek megállapításra. Jelen kalkuláció nem minősül ajánlattételnek és nem helyettesíti az általános hitelbírálatot. Jelen tájékoztató nem minősül ajánlattételnek. A kondíciók módosításának jogát a Bank fenntartja. A termék részletes leírását, illetve feltételeit a személyi kölcsön Ügyfélszerződés, a Lakossági hitelek Általános Szerződési Feltételei, a K&H Bank Üzletszabályzata, valamint az aktuális K&H személyi kölcsönökre vonatkozó hirdetmény tartalmazza, melyek megtekinthetők a bankfiókokban és a www.kh.hu internetes oldalon. A kölcsönigényléshez szükséges dokumentumokról részletesen a dokumentumoknál található „5. sz. függelék: minimális igénylési feltételek” tájékoztatóban olvashatnak, illetve további információkat bankfiókjaink nyújtanak. A kölcsönigénylés elfogadása minden esetben a Bank által végzett hitelelbírálás függvénye.

személyi kölcsön kalkulátor

egyszerűen, gyorsan, ingatlanfedezet nélkül!
nettó 400 ezer forint feletti jövedelem
forint
év