azonnali fizetés
átutalási megbízások indítása és fogadása az év minden napján, a nap 24 órájában
- 20 millió forint összeghatárig néhány másodpercen belül teljesülnek az elektronikus forint átutalások
- indítható előre regisztrált mobiltelefonszámra, email címre vagy adószámra/adóazonosítóra is
tájékoztató az azonnali fizetésről
milyen előnyöket kínál az azonnali átutalás bevezetése?
Az azonnali átutalás, az azonnali fizetési rendszeren belül elérhető egyik funkció:
- folyamatos működés, az év minden napján, a nap 24 órájában
- 20 millió forint összeghatárig néhány másodpercen belül teljesülnek az elektronikus forint átutalások
- indítható mobiltelefonszámra, email címre vagy adószámra/adóazonosítóra is
mit jelent a folyamatos (24/7/365) működés?
mely bankokat érinti az azonnali fizetési rendszer bevezetése?
részletek
milyen átutalás teljesül automatikusan azonnali átutalásként 2020. március 2-től?
az a forint fizetési számláról indított, belföldi, eseti forint átutalás, amelyek megfelelnek az alábbi feltételeknek:
- elektronikus csatornán indították, azaz manuális feldolgozást nem igényel,
- összege 2023. szeptember 1-jétől legfeljebb 20 millió forint (korábban legfeljebb 10 millió forint),
- aznapi teljesítésre lett benyújtva (nem előre értéknapozott)
milyen átutalások nem érintettek az azonnali forint fizetési rendszer bevezetésében?
- rendszeres átutalások,
- csoportos átutalások,
- hatósági átutalási megbízás és az átutalási végzés,
- deviza átutalások, nemzetközi forint átutalások,
- eseti belföldi forint átutalások közül (ideértve a VIBER átutalásokat is):
- 20 millió forint feletti megbízások,
- az értéknaposan benyújtott megbízások,
- manuálisan feldolgozott megbízások (papír alapon-, telefonon- és SWIFT MT101 üzenetben megadott átutalások.
mit jelent az 5 másodperces teljesítés?
a bankon belüli forint átutalások is azonnal teljesülnek?
mi történik az ügyfél által fedezethiányosan benyújtott azonnali átutalásokkal?
Az azonnali forint átutalás sem a tárgynapon, sem a következő munkanapokon nem állítható sorba. Az ügyfélnek a fedezetbiztosítást követően újra kell indítani az azonnali forint átutalást. A napközbeni sorba állítás csak az értéknapos, a papír alapon és telefonon benyújtott megbízásokra vagy a rendszeres átutalásokra marad meg.
milyen sorrendben teljesülnek a benyújtott megbízások?
mit jelent a másodlagos számlaazonosító?
A fizetési számla azonosítására a számlatulajdonos vagy az adott számlán átutalási megbízás indítására jogosult rendelkező úgynevezett másodlagos számlaazonosítót jelenthet be a számlavezető pénzforgalmi szolgáltatón keresztül. A másodlagos számlaazonosító helyettesítheti az azonnali átutalásban a kedvezményezett számlaszámát és a kedvezményezett nevét. Ez a szolgáltatás csak az azonnali forint átutalásoknál használható. Az azonnali fizetési rendszerben a másodlagos számlaazonosítók és a hozzá tartozó adatok tárolását, és valós idejű kezelését a GIRO Zrt. Központi Másodlagos Számlaazonosító Adatbázisa biztosítja.
mely másodlagos számlaazonosító típusok használhatók azonnali forint átutalás indításánál
- EGT mobiltelefonszám,
- e-mail cím,
- magyar és EGT adószám / adóazonosító jel
egy számlához több másodlagos számlaazonosító is hozzárendelhető?
egy másodlagos számlaazonosító több banknál vezetett bankszámlához is hozzárendelhető?
hogyan lehet a másodlagos számlaazonosítókat hozzárendelni a bankszámlákhoz?
- EGT mobiltelefonszám, e-mail cím hozzárendelése:
- e-bankon/mobilbankon keresztül és bankfiókban: a regisztráció részeként egy egyszeri kódot (’one time password’) küldünk ügyfelünk számára a megadott e-mail címre vagy telefonszámra, amit az e-csatorna regisztrációs felületén kell megadnia.
- belföldi adószám/adóazonosító jel hozzárendelése:
- e-bankon/mobilbankon keresztül: magánszemélyek és nem magánszemélyek esetében is csak az ügyféltörzsben nyilvántartott, számlatulajdonoshoz tartozó saját adószám/adóazonosító regisztrálható.
- bankfiókban: a számlatulajdonoshoz tartozó Banknál nyilvántartott adószámon/adóazonosító jelen kívül más adószám/adóazonosító rögzítése is lehetséges.
mennyi ideig él a bejelentett másodlagos számlaazonosító?
Sikeres regisztrációt követően évente köteles a számlatulajdonos a fizetési számlához rendelt másodlagos számlaazonosítót megerősíteni. A határidő lejártát megelőzően 30 nappal a Bank értesítést küld elektronikus csatornán (push üzenet, elektronikus levél, vagy sms formájában).
milyen adat jelenik meg a bankszámlakivonaton a másodlagos számlaazonosítóval beadott azonnali forint átutalásról?
hogyan újítható meg a másodlagos számlaazonosító?
- K&H mobilbank alkalmazásban: az adott bankszámlára kattintva a “számlaadatok” oldalon a lábléc utolsó „számlabeállítások” menüpontjában a „másodlagos számlaazonosító” gombra kattintva, a meghosszabbítani kívánt másodlagos számlaazonosító melletti nyílra kattintva, a "megújítás" gomb megnyomásával, vagy
- K&H e-bank felületen: a fő menü „beállítások” pontja alatt a “számlabeállítások” oldalsó menüpontban az adott számlát kiválasztva a sor jobb szélén lévő lefele mutató nyíllal megjeleníthetőek a számlához rendelt másodlagos azonosítók. A meghosszabbítani kívánt azonosítót kiválasztva, majd a "megújítás" gombra kattintva a művelet elvégezhető, vagy
- bankfiókban: tanácsadóink segítségével.
Amennyiben az érvényesség lejárata több másodlagos számlaazonítót, vagy több olyan számlát is érint, melyhez a hozzá tartozó másodlagos számlaazonosító lejár, a megújítás mindegyiknél külön-külön szükséges!
mi történik ha nem újítom meg lejáratig a másodlagos számlaazonosítót?
Amennyiben a másodlagos számlaazonosító megújítása egy éven belül nem történik meg a Banknak töröltetnie kell a Központi adatbázisból a határidő lejártát követő napon 00:00 órakor.
A törlés eredményeként a másodlagos számlaazonosító használatával a megjelölt fizetési számla javára fizetési megbízás nem lesz kezdeményezhető. A számlaazonosító újbóli regisztrációja azonban ezt követően is lehetséges.
hogyan adhatunk meg a K&H e-bank és mobilbank felületeken azonnali átutalási megbízást?
Lakossági ügyfelek esetében a „forintátutalás” menüpontban a megbízás részleteinek kitöltésekor az alapértelmezett értéknap az „azonnali utalás". Ha ezt az értéknapot módosítjuk (nem az adott nap), akkor az utalás értéknaposnak tekintendő, így nem azonnali átutalásként fog teljesülni.
A „forintátutalás” menüpontban lehet másodlagos számlaazonosítót megadni, így az azonnali átutalás másodlagos számlaazonosítóra is indítható.
hol érhetőek el a másodlagos azonosítóval kapcsolatos funkciók az e-bankban, mobilbankban?
a partner mentése során is lehetőség van másodlagos számlaazonosítót megadni?
az azonnali átutalás bevezetésével változik a tranzakciók aláírásának folyamata?
miként változik a bankszámlakivonatok készítésének gyakorisága az azonnali fizetés bevezetését követően, különös tekintettel a hétvégére és munkaszüneti napokra?
miként változik az átutalások teljesítési határideje az azonnali fizetési rendszer bevezetésével?
A napközbeni átutalások, azaz a rendszeres és csoportos átutalások, 20 millió Forintot meghaladó összegű illetve értéknaposan benyújtott eseti átutalások és a manuálisan feldolgozott megbízások befogadási és teljesítési határideje nem változik. Az azonnali átutalások a nap 24 órájában, az év minden napján beküldhetők és átvételtől számított 5 másodperc alatt teljesülnek.
mi a jelenlegi helyzet a fizetési kérelemmel kapcsolatosan?
Fizetési kérelmet sem indítani, sem fogadni nem áll módunkban 2020.03.02-tól. A hatályos jogszabályok szerint 2020.09.01-ig üzleti ügyfelek nem indíthatnak kötegelt fizetési kérelmet.
az azonnali átutalások díjszabásáról mit érdemes tudni?
tartalmaznak-e a lakossági számlacsomagok ingyenes forint átutalási lehetőségeket?
20 millió Forint feletti átutalások esetén elképzelhető, hogy szintén alkalmazza majd a K&H Bank az 5 másodperces szabályt?
A törvényben meghatározott 2023. szeptember 1-jétől, 20 millió forintos összeghatárig küldünk és fogadunk azonnali átutalást. Az ennél nagyobb összegű utalásokat Bankunk a napközbeni elszámolás forgalomban teljesíti és fogadja.
20 millió forint alatt, VIBER teljesítés kérhető?
Jogszabályi előírás alapján, ha a megbízás az azonnali átutalás kritériumainak megfelel, akkor azonnali forint átutalásként kell teljesíteni, nem kérhető VIBER teljesítés.
VIBER-be küldhetők:
- 20 millió forint feletti Forint megbízások,
- az értéknaposan benyújtott megbízások,
- papír alapon és telefonon megadott átutalások,
- üzleti ügyfelek kötegelten benyújtott Forint megbízásai (azaz amikor a megbízási csomag több tételt tartalmaz).
átutalás belföldön forintban