fizetési moratórium
- a fizetési moratórium meghosszabbításra került 2021. június 30-ig
- aki változatlanul továbbra is igénybe kívánja venni a moratóriumot, annak nincs teendője
- aki nem veszi igénybe a moratóriumot és továbbra is törlesztené hitelét, annak szintén nincs teendője
- vállalkozások tájékoztatást a moratóriumról itt kaphatnak
a 2021. évi fizetési moratórium
A 2020.12.23-ai 637/2020 (XII. 22.) Korm. rendelet alapján a 2020. évi fizetési moratórium változatlan formában meghosszabbításra került 2021. június 30-ig:
- amennyiben jelenleg igénybe veszi a fizetési moratóriumot és továbbra is élni szeretne vele, erre az új rendelet következtében, 2021. június 30-ig változatlan feltételekkel lehetősége van, nincs további teendője
- amennyiben jelenleg igénybe veszi a fizetési moratóriumot, de a továbbiakban törleszteni kívánja a hitelét, abban az esetben a K&H e-bank, illetve K&H mobilbank hitelek menüjében tud nyilatkozatot tenni törlesztési szándékáról (azaz kilépni a moratóriumból)
- amennyiben korábban már nyilatkozott arra vonatkozóan, hogy nem kíván élni a fizetési moratóriummal és továbbra is törleszteni szeretné hitelét, abban az esetben korábbi nyilatkozata továbbra is érvényben marad, nincs további teendője
- amennyiben korábban már nyilatkozott arra vonatkozóan, hogy nem kíván élni a fizetési moratóriummal, de élethelyzete úgy alakul, hogy mégis szeretné igénybe venni a fizetési haladékot (azaz szeretne lépni moratóriumba), abban az esetben a K&H e-bank, illetve K&H mobilbank hitelek menüjében tud ennek tényéről a bank felé nyilatkozatot tenni
- folyószámlahitel és hitelkártya esetén a fizetési moratóriummal kapcsolatos nyilatkozatát a K&H e-bank, illetve K&H mobilbank üzenetek menüjében teheti meg
hogyan tud a moratóriumról lemondani vagy a moratóriumba visszalépni?
Nyilatkozatát hitele szerződés szerinti teljesítéséről postázhatja is K&H Bank 1851 Budapest levelezési címre.
Gyakran ismételt kérdések
mi az a fizetési moratórium?
Ügyfeleink 2020. március hónap 18. napján 24 órakor fennálló szerződésükből már folyósított hitelük esedékes törlesztőrészleteinek (tőke, kamat, illetve díjfizetési kötelezettség) megfizetésére haladékot kapnak. A moratórium első szakasza 2020. december 31-ig, második szakasza 2021. június 30-ig tart.
- a fizetési moratórium alatt meg nem fizetett tőke, kamat, díjfizetési kötelezettséget a moratórium utáni időszakban szükséges megfizetnie
- a moratórium 2021. június 30-ig tart.
- Önnek a fizetési moratórium alatt joga van bankunknál lévő valamennyi, vagy csak az egyes, Ön által megjelölt moratóriummal érintett szerződése(i) tekintetében az eredeti szerződéses feltételek szerint teljesíteni.
milyen hitelekre vonatkozik a moratórium?
- a fizetési moratóriumot a 2020. március 18. napján huszonnégy órakor fennálló szerződések alapján már folyósított kölcsönökre, hitelekre kell alkalmazni
- ebbe a körbe tartoznak: lakáshitelek, szabad felhasználású jelzáloghitelek, babaváró hitelek, személyi kölcsönök, munkáltatói kölcsönök, folyószámla hitelkeretek, hitelkártyák, pénzügyi lízingszerződések, kis- és középvállalkozóknak nyújtott piaci és államilag támogatott hitelek
hogyan történik a 2020. évi fizetési moratórium lezárása?
Eredetileg 2020. december 31-ig tartott a moratórium, mely 2021. június 30-ig meghosszabbításra került. A 2020. évi moratóriumban meg nem fizetett tőke- és kamattartozások miatt hitele futamideje növekedni fog.
melyek a moratóriumi nyilatkozatban feltüntetni szükséges minimum adatok?
Amennyiben csoportos beszedési megbízás útján kíván teljesíteni, úgy a fizetési moratóriumból való kilépésre irányuló Nyilatkozatban minimálisan a következő adatokat kell feltüntetni:
- azonosításához szükséges személyes adatok: név, születési név, születési hely, idő,
- a kapcsolattartáshoz szükséges adatok: telefonszám, e-mail cím,
- ügyletekre vonatkozó adatok: szerződésszám(ok), melyeket kölcsönszerződése jobb felső sarkában talál. Lakáshitel, babaváró hitel, munkáltatói és személyi kölcsönök esetén a hitel azonosítóját megtalálja a K&H e-bank hitelek menüpontban is.
K&H e-bankban „nyilatkozat törlesztési moratóriumról” blokkban történő nyilatkozás esetén a fenti adatok megadása nem szükséges, mivel K&H e-bankban történő bejelentkezésével azonosítja magát. A felületen minden egyes lakáshitelére, babaváró hitelére, munkáltatói és személyi kölcsönök hitelére lehetősége van külön nyilatkozni.
a moratórium alatt meg nem fizetett tartozásaimat hogyan tudom nyomon követni?
A moratórium miatt meg nem fizetett tartozásait a Bank ügyletenként elkülönítve és azon belül jogcímek szerint tartja nyilván, ún. moratórium gyűjtőszámlákon:
- ezen számlák a tartozások nyilvántartására szolgálnak, díjmentesek, és lehetőség van azokra átvezetést, átutalást vagy készpénz befizetést is kezdeményezni.
- amennyiben a moratóriumban lévő tartozásait már a moratórium lejártát megelőzően csökkenteni szeretné, lehetősége van díjmentesen befizetést teljesíteni a moratóriumos gyűjtőszámlákra.
- a moratóriumból eredő tartozásai csökkentésére abban az esetben is lehetősége van, ha a később esedékessé váló törlesztőrészletek tekintetében egyébként élni kíván a moratórium lehetőségével.
mi történik, ha később mégis szükségem lenne a fizetési moratóriumra?
A fizetési moratórium időtartama alatt a további teljesítés érdekében tett nyilatkozata bármikor módosítható.
Amennyiben tehát Ön az eredeti szerződéses feltételek szerint kíván teljesíteni, a moratórium időtartama alatt viszont utóbb mégis élni kíván a fizetési moratórium lehetőségével, úgy ahhoz a fizetési moratórium időtartama alatt bármikor joga van.
kapok visszajelzést a nyilatkozatom befogadásáról?
A beérkezett Nyilatkozat feldolgozásáról minden esetben tájékoztat a Bank:
- amennyiben a K&H TeleCenterben, vagy fiókban adja le nyilatkozatát, akkor a beszélgetés folyamán megtörténik a nyilatkozat rögzítése is
- amennyiben a K&H e-bank vagy a K&H mobilbank hitelek menü pontjában adja le nyilatkozatát, a rögzítés tényét kiírjuk a felületre
- amennyiben a K&H e-bankban vagy K&H mobilbankban üzenet formájában nyilatkozik, a rögzítésről az adott felületen üzenet formájában adunk visszajelzést egy későbbi időpontban
- amennyiben postázza nyilatkozatát, telefonon értesítjük a rögzítés feldolgozásáról
melyek a KHR-be történő adattovábbítás jogszabályi feltételei?
A Központi Hitelinformációs Rendszerről szóló 2011. évi CXXII. törvény (KHR törvény) tartalmazza a KHR-be történő adattovábbítás jogszabályi feltételeit.
A Bank hitelfelvételkor öt munkanapon belül köteles a hitelhez kapcsolódó adatokat a KHR részére továbbítani. Amennyiben az átadott adatokban változás következik be, akkor arról is át kell adni az adatot KHR-nek szintén öt munkanapon belül.
A KHR törvény 11. § (1) bek. alapján a Bank átadja a KHR részére azon természetes személyeknek az adatait, akik szerződéses kötelezettségüknek olyan módon nem tesznek eleget, hogy:
- a lejárt és meg nem fizetett tartozásuk összege meghaladja a késedelembe esés időpontjában érvényes legkisebb összegű havi minimálbér összegét, és
- ezen összegű tartozás folyamatosan, 90 napon túl fennáll.
A KHR törvény 15.§ (3) bekezdése alapján tervezett adatátadás megtörténte előtt 30 nappal a K&H Bank figyelmeztetést küld az adós részére arról, hogy késedelmes tartozására tekintettel adatai be fognak kerülni a KHR nyilvántartásba, ha nem rendezi tartozását.
milyen következményekkel jár az adatok átadása a KHR részére?
Amennyiben a fent jelzett időtartamon túli késedelmes teljesítése okán adatai átadásra kerülnek a KHR részére és ezt követően
- a tartozás nem szűnik meg, akkor fő szabály szerint a negatív információ az átadástól számított 5 évig marad a KHR-ben
- a tartozást kifizeti, akkor a kifizetés napjától számított 1 év után törlődnek a negatív információk a KHR-ből
Egy esetleges újabb kölcsönigénylés során a KHR-ben található késedelemre vonatkozó információ hátrányosan befolyásolhatja hiteligénylése elbírálását.
hogyan kezeli a Bank a késedelmeket a moratórium kapcsán?
- ha Önnek korábban nem volt fizetési elmaradása, és igénybe vette a fizetési moratórium lehetőségét, akkor a fizetési moratórium időszaka alatt meg nem fizetett törlesztő részletek miatt nem kerülhet a KHR-be,
- amíg tart a fizetési moratórium (2020. március 19-től ig 2021. június 30-ig), addig a 2020.03.18-án 24 órakor fennálló hitelszerződések alapján nem lehet új mulasztást rögzíteni a KHR-ben
- a 2020.03.18-a után megkötött és folyósított szerződésekre nem vonatkozik a fizetési moratórium, így nemfizetés esetén rögzíthető új mulasztás a KHR rendszerben,
- a fizetési moratórium a 2020. március 18. napjának 24 óráján lejárt, meg nem fizetett késedelmes tartozásokra is vonatkozik:
- a késedelmes tartozás összegének és késedelmes napjainak számítása is felfüggesztésre került a moratórium időszakára. Ezek a tartozások a moratórium időtartama alatt nem növekednek.
- a KHR felé mulasztással kapcsolatos további adatszolgáltatás nem történik
- a fizetési moratórium időszakát követően folytatódik a késedelem összegének, késedelmi kamatnak és a késedelmes napoknak a számítása.
mit jelent a fizetési moratórium a teljes hiteléletciklusra nézve?
A haladék időszakára esedékes törlesztőrészletek összegét, és a fizetési haladék időtartamára eső kamatot a moratóriumot követően kell megfizetni, így a kölcsön teljes futamideje és a teljes visszafizetendő összeg is növekedni fog. A fizetési moratórium lejártát követően az eredeti ütemezésben fizetendő törlesztőrészletek mértéke nem fogja meghaladni az eredeti szerződés szerinti törlesztőrészletek nagyságát. A moratóriumot követően fizetendő törlesztőrészletek összege már tartalmazni fogja a fizetési moratórium alatt keletkező hiteldíjakat is, a hátralévő törlesztőrészletek darabszáma megnő, a futamidő pedig meghosszabbodik. Összességében tehát a teljes visszafizetendő összeg az időközi kamatnak köszönhetően magasabb lesz. A moratórium alatt meg nem fizetett kamatok és díjak nem kerülnek tőkésítésre, így azok után további kamatot nem számolunk fel.
kaphatok arról információt, hogy mennyivel nő a törlesztőrészletem?
A moratóriummal érintett kölcsöne havi törlesztőrészletének összege a moratórium hatására nem fog növekedni. Ehelyett a kölcsön teljes futamideje fog meghosszabbodni, azaz több törlesztőrészlettel számolhat. A moratórium alatt meg nem fizetett kamatok és díjak nem kerülnek tőkésítésre, így azok után további kamatot nem számolunk fel.
A hitel törlesztőrészletének mértéke abban az esetben növekedhet a moratórium lejárta után, ha hitele változó kamatozású, és időközben megemelkedik a referenciakamat vagy a kamatváltozási mutató. Ebben az esetben a kamatváltozás miatt növekedhet a törlesztőrészlete összege.
családi életbiztosítást hitelfedezeti kiegészítéssel továbbra is fizetnem kell?
szeretném fixre váltani a hitelem. Megtehetem online?
szeretnék elő- vagy végtörleszteni. Megtehetem online?
Jelenleg nem tud online elő- vagy végtörlesztést kezdeményezni, azt csak K&H bankfiókban intézheti. Előtörlesztett hitelén a moratórium továbbra is fennmarad.
A moratórium időszaka alatti előtörlesztésre az általános szabályok érvényesek, így az előtörlesztett összeg elsősorban a Bank által az elő- vagy végtörlesztésig felszámolt díjak és kamatok törlesztésére kerül elszámolásra, a fennmaradó rész csökkenti a tőketartozást, továbbá a hirdetmény szerinti előtörlesztési díjat is meg kell fizetni. Előtörlesztésre csak abban az esetben kerülhet sor, ha Önnek már nincs a moratórium igénybevétele következtében felhalmozódott tartozása. Ezt a hátralékot az előtörlesztéstől függetlenül, bármikor díjmentesen jogosult kiegyenlíteni.
a moratórium alatt lejáró hitelem futamideje meddig hosszabbodik a moratórium hatására?
Azon hitelek, amelyek futamideje a moratórium ideje alatt járt volna le, a moratórium végéig meghosszabbodnak, és a moratórium időtartamával megnő a futamidejük. Ezen meghosszabbodott futamidő során az esedékessé váló törlesztőrészlet és a fizetési moratórium alatt keletkező hiteldíjak összege együttesen nem haladja meg az eredeti szerződés szerinti törlesztőrészletek összegét.
babaváró kölcsön kezességvállalási díját kell fizetnem?
A babaváró kölcsönök kezességvállalási díját az állam a moratórium fennállásának időtartama alatt elengedi.
a moratórium időszaka alatt a törlesztésbiztosítás díját fizetnem kell?
A Magyar Nemzeti Bankkal és a Bankszövetséggel folytatott egyeztetések alapján a törlesztési biztosítás díját továbbra is meg kell fizetni a moratórium időszaka alatt is. A biztosítási díjat a Bank automatikusan terheli hitele törlesztőszámláján.
A moratórium időtartalma alatt a Biztosított balesetből vagy betegségből eredő halálesete vagy 50%-ot meghaladó maradandó baleseti egészségkárosodása esetén a Biztosító a biztosítási szerződésnek megfelelően kifizeti a fennálló tartozást. A Biztosító kockázatviselése továbbra is fennáll munkanélküliség, valamint keresőképtelenség esetén és az eddig megszokottak szerint szolgáltat. A törlesztési biztosítás térít a koronavírus-járvány miatt bekövetkező eseményekre is.
adóstárs is nyilatkozhat a moratóriumból történő kilépésről vagy a moratóriumba való visszalépésről?
mi történik a hitelkeretemmel a fizetési moratórium alatt?
Lakossági hitelkártya esetében a fizetési moratórium a 2020. március 18. napján huszonnégy órakor fennálló szerződések vonatkozásában kell alkalmazni. Bankunk a hitelkártyaszámláján fennálló teljes hitelkeret összeget egységesen a fizetési moratórium hatálya alá tartozónak kezeli, függetlenül attól, hogy Ön a hitelkeretből mekkora összeget használt fel ténylegesen 2020. március 18-án 24:00 óráig és mennyit ezt követően. A moratórium alatt az érintett tartozást nem köteles törleszteni, azonban a tőketartozás után kamat kerül felszámításra.
Amennyiben Ön saját rendelkezése alapján eseti átutalással vagy csoportos beszedési megbízással gondoskodik a hitelkártyaszámláján fennálló tartozás megfizetéséről, az nem minősül a fizetési moratóriumból való kilépésnek, azonban a befizetett összeg növeli a hitelkártyaszámlán fennálló egyenleget, melyet Ön a megszokott módon tovább használhat.
milyen módon léphetek ki a fizetési moratórium alól?
Kilépési szándékát a fizetési moratórium alól hitelkártyája vonatkozásában az alábbi módok valamelyikén jelezheti:
- K&H e-bank üzenetben vagy K&H mobilbank üzenetben
- K&H mobilbankból kezdeményezett telefonhívással
- K&H TeleCenteren keresztül (+36 1/20/30/70 335 3355)
- vagy bármely K&H bankfiókban
- illetve nyilatkozatát levélben is elküldheti Bankunknak
mi történik a hitelkeretemmel, ha kilépek a fizetési moratórium alól?
Amennyiben Ön nem kíván élni a fizetési moratórium lehetőségével és ezt jelzi Bankunknak, úgy a Bank a hitelkártyaszámláján fennálló teljes hitelkeret összeget egységesen a fizetési moratórium hatálya alá nem tartozónak kezeli, függetlenül attól, hogy Ön a hitelkeret összeg mekkora részét használta fel ténylegesen 2020. március 18-án 24:00 óráig és mekkora része maradt a számlán kihasználatlan. Kilépési szándékát 2021. június 30-ig bármikor jelezheti Bankunk felé. A kilépési szándékra vonatkozó nyilatkozatot a Bank a következő cikluszáráskor dolgozza fel. A Bank általi feldolgozást követően az Ön hitelkártyaszámlája újra a korábbi, a moratórium időszakot megelőző normál működést fogja követni. Ennek megfelelően a hitelkeret felhasználásából fakadóan Önnek újra minimum törlesztési kötelezettsége lesz, illetve a ki nem számlázott díjak, kamatok egyösszegben terhelésre kerülnek a számláján függetlenül attól, hogy a számlán elérhető hitelkeret összege mekkora.
mi történik a hitelkártya minimum törlesztő részletemmel? Nem kell fizetnem?
- a moratórium időszaka alatt Önnek nem keletkezik új minimum törlesztési kötelezettsége a Bank felé. A minimum törlesztés összege a hitelkártyaszámla kivonaton, illetve az esetlegesen kapcsolódó K&H mobilinfo SMS üzenetben 0 Ft-ként kerül feltüntetésre. A szerződés szerinti 5% mértékű minimum tartozás mértéke a moratórium időszaka alatt 0%.
- amennyiben Önnek már a fizetési moratórium hatályba lépése előtt volt korábbi időszakra vonatkozó meg nem fizettet minimum törlesztési kötelezettsége, úgy ez a moratórium időszaka alatt nem fog növekedni, de a megelőző időszak korábbi tartozása változatlanul megmarad.
mi történik a minimum törlesztésre vonatkozó csoportos (automatikus törlesztés) beszedési megbízásommal?
Mivel a fizetési moratórium időszaka alatt Önnek nincs új minimum törlesztési kötelezettsége, így a minimum törlesztésre vonatkozó csoportos beszedés (automatikus törlesztés) sem fog megtörténni. Erre vonatkozó megbízásának teljesítését a Bank a minimum törlesztési kötelezettség időszakos megszűnésével felfüggesztette. Amennyiben Ön szeretné, úgy egyedileg, bármikor gondoskodhat hitelkártyaszámlája átutalással történő feltöltéséről.
A moratórium időszak végén, 2021 július 1-jétől az Ön minimum törlesztésre vonatkozó csoportos beszedési megbízása változatlanul élni fog, Önnek nem kell új megbízást adnia.
mi történik a teljes tartozásra vonatkozó automatikus törlesztési megbízásommal?
A Bank az Ön korábban adott, teljes tartozásra vonatkozó automatikus törlesztési megbízását a Bank nem függesztette fel, annak teljesülése - a szükséges fedezet rendelkezésre állása esetén - a fizetési határidő napján megtörténik.
Ön az automatikus törlesztésre vonatkozó megbízását bármikor módosíthatja.
mi történik a moratórium időszaka alatt fel nem számított díjakkal, kamatokkal?
A fizetési moratórium időszaka alatt Önt nem terheli sem kamat-, sem díjfizetési kötelezettség. A kamat és az esetleges díjak megfizetésére Ön csak a moratórium időszak végén vagy a moratórium alóli kilépés esetén lesz köteles. Annak érdekében, hogy Ön nyomon tudja követni milyen díj- és kamatfizetési kötelezettség terheli majd Önt a moratórium időszak végén, az esedékes kamatot és díjakat feltüntetjük az adott havi kivonatán. A hitelkártyákat érintő díj és kamattartozás sajnos nem követhető nyomon a K&H e-bankban, illetve a K&H mobilbankban elérhető Moratóriumi gyűjtőszámlákon, az említett gyűjtőszámlákon a Bank kizárólag a személyi hitelhez, a jelzáloghitelhez és a folyószámla hitelhez kapcsolódó hiteleit követhető nyomon.
mikor és hogyan kell a moratórium időszaka alatt ki nem számlázott díjakat és kamatokat megfizetnem?
Amennyiben Ön úgy rendelkezett, hogy kilép a moratórium alól, úgy a fizetési moratórium időszaka alatt meg nem fizetett kamatokat és díjakat a moratórium hatályának megszüntetésével egyidejűleg a Bank beterheli az Ön hitelkártyaszámláján. Amennyiben a moratóriumból történő kilépését és a díjak, kamatok egyösszegű terhelését követőn az Ön hitelkártyaszámlájának egyenlege hitelkerettúllépést mutat, úgy a Bank a felszámított hitelkerettúllépési díjat automatikusan jóváírja.
Amennyiben Ön 2021. június 30-ig nem lép ki a moratórium alól, úgy a fizetési moratórium a törvény rendelkezése értelmében 2021. július 1-jén automatikusan megszűnik. Ebben az esetben az addig esedékessé vált kamatok és díjak megfizetése, valamint jóváírása korrekciós jogcímen megtörténik az Ön hitelkártyaszámláján a törvény elvárásaival összhangban 12 havi egyenlő részletben.
Felhívjuk figyelmét, hogy a moratórium alatt felhalmozódott díjak, kamatok meg nem fizetése, vagy nem határidőre történő megfizetése esetén a Bank a szerződés szerinti kamatot, illetve késedelmi díjat számítja fel.
mi történik, ha 2021. július 1-je előtt megszűnik a Hitelkártya Szerződésem?
Amennyiben Ön fizetési moratórium vége előtt felmondja hitelkártya szerződését, úgy a teljes addig meg nem fizetett tartozás egy összegben esedékessé válik, így a szerződés felmondásakor Önnek a teljes összeget egy összegben ki kell egyenlítenie. Ebben az esetben a díjak és kamatok 12 havi egyenlő részletekben történtő kiegyenlítése nem lehetséges. Ugyanez a helyzet, amennyiben bármely okból a Bank mondja fel a hitelkártya szerződést.
mit kell tennem, ha már kiléptem a moratórium alól, de szeretnék visszalépni?
Visszalépési szándékát 2021. június 30-ig bármikor jelezheti Bankunk felé az alábbi módok valamelyikén:
- K&H e-bank üzenetben vagy K&H mobilbank üzenetben
- K&H mobilbankból kezdeményezett telefonhívással
- K&H TeleCenteren keresztül (+36 1/20/30/70 335 3355)
- vagy bármely K&H bankfiókban
- illetve nyilatkozatát levélben is elküldheti Bankunknak
a moratórium időszaka alatt igényelhetek-e hitelkeret emelést?
Hitelkeretemelés a fizetési moratórium időszaka alatt is igényelhető.
a moratórium időszaka alatt igényelhetek-e új társkártyát a meglévő hitelkártyaszámlámhoz?
Meglévő hitelkártyaszámlájához új társkártya a fizetési moratórium időszaka alatt is igényelhető.
mi történik, ha a hitelem már nem tartozik a moratórium hatály alá, de fizetési nehézségeim merültek fel és szeretnék újra visszalépni?
Amennyiben Ön újra élni kíván a fizetési moratórium lehetőségével, úgy ezt a szándékát 2021. június 30-ig – az erre vonatkozó nyilatkozat megtételével - jelezheti Bankunknak.
Visszalépési szándékát a fizetési moratórium alól hitelkártyája vonatkozásában az alábbi módok valamelyikén jelezheti:
- K&H e-bank üzenetben vagy K&H mobilbank üzenetben
- K&H mobilbankból kezdeményezett telefonhívással
- K&H TeleCenteren keresztül (+36 1/20/30/70 335 3355)
- vagy bármely K&H bankfiókban
- illetve nyilatkozatát levélben is elküldheti Bankunknak
Visszalépést követően a Bank a hitelkártyaszámláján aktuálisan fennálló teljes hitelkeret összeget újra egységesen a fizetési moratórium hatálya alá tartozónak kezeli. Ennek megfelelően a szerződés szerinti 5% mértékű minimum tartozás mértéke újra 0% lesz, valamint sem kamat-, sem díjfizetési kötelezettség nem terheli Önt a fizetési moratórium időszaka alatt. A kamat és az esetleges díjak megfizetésére Ön csak a moratórium időszak végén vagy a moratórium időszak alól történő ismételt kilépés esetén lesz köteles.
mire vonatkozik a fizetési moratórium pontosan?
Lakossági folyószámlahitelkeret esetében a fizetési moratórium a 2020. március 18. napján, huszonnégy órakor fennálló szerződések vonatkozásában kell alkalmazni a hitelkeretek azon részére, amely ténylegesen felhasználásra került 2020. március 18-áig (2020. március 18-án fennálló tartozás). A moratórium alatt az érintett tartozást nem köteles törleszteni. A fizetési moratórium alatt továbbra is elérhető a teljes jóváhagyott hitelkeret, azonban a moratórium a 2020. március 18. 24:00 órát követően felhasznált hitelkeretre már nem vonatkozik.
milyen módon léphetek ki a fizetési moratórium alól?
Kilépési szándékát a fizetési moratórium alól az alábbi módok valamelyikén jelezheti:
- K&H e-bank üzenetben
- K&H mobilbank üzenetben
- K&H TeleCenteren keresztül (+36 1/20/30/70 335 3355)
- vagy bármely K&H bankfiókban
mi történik a moratórium időszaka alatt fel nem számított díjakkal, kamatokkal?
A fennálló tőketartozás továbbra is kamatozik, így a moratóriumot követően a teljes tartozást a kamattal megnövelt értékben kell megfizetni. A kamatok egy technikai gyűjtőszámlán kerülnek kimutatásra, azok számításának alapja a moratóriumban lévő ügyfelek esetén, a március 18-án fennálló felhasznált hitelkeret. A moratóriumhoz kapcsolódó technikai gyűjtőszámlák az Ön K&H e-bankjában, valamint mobilbank alkalmazásában nyomon követhetőek.
A fizetési moratórium időszaka alatt Önt nem terheli tőke-, kamat-, illetőleg díjfizetési kötelezettség. A kamat és az esetleges díjak megfizetésére Ön csak a moratórium időszakot követően vagy a moratórium alóli kilépés esetén lesz köteles.
mikor és hogyan kell megfizetnem a moratórium alatt felhalmozott kamatokat és díjakat?
- Amennyiben Ön nem lép ki a moratórium alól, úgy a fizetési moratórium a törvény rendelkezése értelmében 2021. június 30-án automatikusan megszűnik. A díjak és kamatok összegével a Bank a törvény elvárásaival összhangban, 12 havi egyenlő részletben fogja megterhelni az Ön számláját.
- Amennyiben Ön kilép a moratórium alól, ugyanúgy élhet a lehetőséggel, mely szerint a díjak és kamatok visszafizetését 12 havi egyenlő részletben rendezi 2021. június 30. után.
Abban az esetben, ha nem szeretne élni a részletfizetési lehetőséggel, tartozását átutalási megbízással rendezheti függetlenül attól, hogy maradt a fizetési moratóriumban, vagy úgy döntött, hogy kilép annak hatálya alól. Az esedékes összegről a pontos tájékoztatást a havi számla kivonatán.
mi történik, ha a moratórium során megszűnik a folyószámla hitel szerződésem?
Amennyiben Ön a fizetési moratórium vége előtt felmondja folyószámlahitel szerződését, úgy a moratóriummal érintett tartozást is egy összegben kell megfizetnie. A 2020. március 18. után keletkezett kamatok és díjak a tőkével együtt a szerződés felmondásakor esedékessé válnak, azokat az esedékesség hónapjában egy összegben kell kiegyenlítenie. Ugyanez a helyzet, amennyiben bármely okból a Bank mondja fel a Folyószámlahitel Szerződést.
mit kell tennem, ha már kiléptem a moratórium alól, de szeretnék visszalépni?
Visszalépési szándékát a moratórium időszaka során bármikor jelezheti Bankunk felé az alábbi módok valamelyikén:
- K&H e-bank üzenetben
- K&H mobilbank üzenetben
- K&H TeleCenteren keresztül (+36 1/20/30/70 335 3355)
- vagy bármely K&H bankfiókban
Azonban felhívjuk figyelmét arra, hogy a moratórium lehetősége kizárólag a 2018. március hó 18. napján 24:00 óráig lehívott hitelösszeg tekintetében áll fenn. Ezt az időpontot követően lehívott hitelösszeg vonatkozásában nem tud élni a moratórium lehetőségével.
A természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvényben meghatározott eljárások alatt álló adósok, valamint az adós hiteltörlesztési kötelezettségeiért helytállni köteles személyek (továbbiakban együttesen: adós) ezen eljárások során a fizetési kötelezettségeikre vonatkozóan jelenleg fizetési haladékban részesülnek (a továbbiakban: fizetési moratórium). Ez azt jelenti, hogy a fizetési moratórium alatt, vagyis 2021. június 30-ig az adósok a fizetési kötelezettségeiknek nem kötelesek eleget tenni, és emiatt nem érheti őket joghátrány. Mindez nem érinti az adósok azon jogát, hogy a fizetési haladék ellenére a fizetési kötelezettségeiknek továbbra is eleget tegyenek.
A fizetési moratórium kiterjed a főhitelező részére fizetendő minimális törlesztőrészlet megfizetésére, a bíróságon kívüli adósságrendezési megállapodásban, bírósági adósságrendezési egyezségben, valamint a bírósági adósságtörlesztési végzésben megállapításra kerülő vagy megállapított, a szerződésekből származó fizetési kötelezettségek teljesítésére is, a 2020. március 19. napja után esedékessé váló törlesztési részletekre vonatkozóan.
Részleteket illetően tájékozódhat oldalunkon, illetve a vészhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. a törvény, továbbá az egyes kiemelt társadalmi csoportok, valamint pénzügyi nehézséggel küzdő vállalkozások helyzetének stabilizálását szolgáló átmeneti intézkedésekről szóló 2020 évi CVII. törvény rendelkezéseiből és a hiteltörlesztési moratórium veszélyhelyzettel kapcsolatos különös szabályainak bevezetéséről szóló 637/2020. (XII. 22.) kormányrendeletből.