Ugrás a tartalomhoz

fizetési moratórium

  • a fizetési moratórium automatikusan lép életbe a 2020. március 18. napján fennálló hitelszerződésekre
  • aki nem kíván részt venni, annak ezt külön kell kérnie a banktól
  • ha az átállás alatt fizetési moratóriummal érintett tételek beszedésre kerülnek, Bankunk azt visszautalja 2020. április 1-ig, vállalkozások esetében április 17-ig
fizetési moratórium

főbb tudnivalók főbb tudnivalók

A Kormány 47/2020. (III. 18.) Korm. rendelete és 62/2020. (III. 24.) Korm. rendelete alapján fizetési haladék (fizetési moratórium) lép életbe, azaz az adós a szerződésből eredő tőke-, kamat-, illetve díjfizetési kötelezettsége teljesítésére fizetési haladékot kap.

Az ehhez kapcsolódó, magánszemélyekre, vállalkozásokra vonatkozó információk az alábbiak:

  • a fizetési moratóriumot a 2020. március 18. napján huszonnégy órakor fennálló szerződések alapján már folyósított kölcsönökre, hitelekre kell alkalmazni
  • ebbe a körbe tartoznak: lakáshitelek, szabad felhasználású jelzáloghitelek, babaváró hitelek, személyi kölcsönök, munkáltatói kölcsönök, folyószámla hitelkeretek, hitelkártyák, pénzügyi lízingszerződések, kis- és középvállalkozóknak nyújtott piaci és államilag támogatott hitelek
  • a fizetési moratórium alatt tőke, kamat, díjfizetési kötelezettsége nincs az ügyfélnek, ezek megfizetése elhalasztásra kerül a moratórium utáni időszakra
  • babaváró kölcsönök kezességvállalási díját az állam a moratórium fennállásának időtartama alatt elengedi
  • a fizetési moratórium alatt meg nem fizetett tőke, kamat, díjtételeket a moratóriumot követően kell megfizetni, a moratórium alatt keletkező hiteldíjakkal egyetemben
  • a moratórium lejáratát követően fizetendő törlesztőrészletek összege nem növekszik a moratórium lehetőségének igénybevétele miatt, ami a futamidő moratórium időtartamánál hosszabb időre szóló meghosszabbításával kerül biztosításra
  • a fizetési moratórium lejártát követően a futamidő úgy hosszabbodik meg, hogy az esedékessé váló törlesztőrészlet és a fizetési moratórium alatt keletkező hiteldíjak összege együttesen nem haladja meg az eredeti szerződés szerinti törlesztőrészletek összegét
  • a tőketartozást nem lehet a moratórium alatt nem teljesített kamat összegével megnövelni
  • a fizetési moratórium időszaka: 2020. március 19-től 2020. december 31-ig tart
  • a veszélyhelyzet fennállása alatt lejáró szerződések 2020. december 31-ig meghosszabbodnak
  • a fizetési moratórium automatikusan életbe lép 2020. március 19-én
  • amennyiben élni kíván a fizetési moratóriummal, Önnek nincs teendője
  • a fizetési moratórium alatt is Önnek joga van bankunknál lévő valamennyi, vagy csak az egyes, Ön által megjelölt szerződése(i) tekintetében az eredeti szerződéses feltételek szerint teljesíteni.
  • tájékoztatjuk, hogy mivel bankunk a szerződés szerinti törlesztőrészletek megfizetésének csoportos beszedési megbízás útján való teljesítését leállította a fizetési moratóriumra tekintettel, ezért a beszedés újraindításához Önnek nyilatkoznia kell fizetési szándékáról (Nyilatkozat).

hogyan tud a moratóriumról lemondani vagy a moratóriumba visszalépni? hogyan tud a moratóriumról lemondani vagy a moratóriumba visszalépni?

A csoportos beszedési megbízás útján való teljesítés esetén a fizetési moratórium mellőzésére irányuló Nyilatkozatban feltüntetni szükséges minimum adatok a következők:

  • azonosításához szükséges személyes adatok: név, születési név, születési hely, dátum, 
  • a kapcsolattartáshoz szükséges adatok: telefonszám, e-mail cím, 
  • ügyletekre vonatkozó adatok: szerződésszám(ok), melyeket kölcsönszerződése jobb felső sarkában talál. Valamint lakáshitel, babaváró hitel, munkáltatói és személyi kölcsönök esetén a hitel azonosítóját megtalálja a K&H e-bank hitelek menüpontban.

K&H e-bankban „nyilatkozat törlesztési moratóriumról” blokkban történő nyilatkozás esetén a fenti adatok megadása nem szükséges, mivel K&H e-bankban történő bejelentkezésével azonosítja magát. A felületen minden egyes lakáshitelére, babaváró hitelére, munkáltatói és személyi kölcsönök hitelére lehetősége van külön nyilatkozni.

K&H e-bankban vagy mobilbankbantipp!

  • lakáshitel, babaváró hitel, munkáltatói és személyi kölcsönök esetén
  • a hitelek menüpontban a „nyilatkozat törlesztési moratóriumról” blokkban
  • a nyilatkozat feldolgozása azonnali

K&H e-bank vagy mobilbank üzenetben

  • az üzenetek menüpontban írjon nekünk minden egyéb hitel és kölcsön esetén
  • az üzenetben adja meg a hitel azonosítóját is
  • a nyilatkozat feldolgozása néhány napba telhet, kérjük, csak egyszer nyilatkozzon

K&H mobilbankból telefonhívással

  • lépjen be a K&H mobilbank alkalmazásba
  • válassza ki az elérhetőségek/gyorshívás funkciót
  • lépjen a bankszámlák, bankkártyák menüpontra

hívja a K&H TeleCentert

Nyilatkozatát hitele szerződés szerinti teljesítéséről postázhatja is K&H Bank 1851 Budapest levelezési címre.

gyakran ismételt kérdések gyakran ismételt kérdések

mi az a fizetési moratórium?

2020.december 31-ig érvényes fizetési haladék a hiteltörlesztésben. Ügyfeleink 2020. március hó 18. napján huszonnégy órakor fennálló szerződésükből már folyósított hitelük esedékes törlesztőrészleteinek (tőke, kamat, illetve díjfizetési kötelezettség) megfizetésére év végéig haladékot kapnak.

mit jelent a fizetési moratórium a teljes hiteléletciklusra nézve?

A haladék időszakára esedékes törlesztőrészletek összegét, és a fizetési haladék időtartamára eső kamatot a moratóriumot követően meg kell fizetni, így a kölcsön teljes futamideje és a teljes visszafizetendő összeg is növekedni fog. A fizetési moratórium lejártát követően az eredeti ütemezésben fizetendő törlesztőrészletek összege nem fogja meghaladni az eredeti szerződés szerinti törlesztőrészletek összegét. A moratóriumot követően fizetendő törlesztőrészletek összege már tartalmazni fogja a fizetési moratórium alatt keletkező hiteldíjakat is, a törlesztőrészletek számla megnő, a futamidő pedig meghosszabbodik. Összességében tehát a teljes visszafizetendő összeg az időközi kamatnak köszönhetően magasabb lesz. A moratórium alatt meg nem fizetett kamatok és díjak nem kerülnek tőkésítésre, így azok után további kamatot nem számolunk fel.

érdemes nyilatkoznom arról, ha továbbra is rendszeresen fizetném a hiteleimet?

Az Ön döntése, hogy a moratórium adta lehetőségeket igénybe kívánja-e venni, vagy sem.  Szempontokat, információt adhat a Bank az átgondoláshoz, de tanácsot nem.

Tájékoztatjuk, hogy a szerződéses feltételek szerinti átutalás és befizetés Önre nézve – bármiféle egyéb, aktív ügyfél-közreműködés nélkül – azt jelenti, hogy adott törlesztőrészlet esetében a fizetési moratórium lehetőségét nem kívánta igénybe venni az átutalt vagy befizetett törlesztőrészlet tekintetében és mivel a Bank a szerződés szerinti törlesztőrészletek megfizetésének csoportos beszedési megbízás útján való teljesítését leállította a fizetési moratóriumra tekintettel, ezért a beszedés újraindításához Önnek nyilatkoznia kell a Banknak fizetési szándékáról.

kaphatok arról információt, hogy mennyivel nő a törlesztőrészletem?

A moratóriummal érintett kölcsönének havi törlesztőrészletének összege a moratórium hatására nem fog növekedni, hanem a kölcsön teljes futamideje fog növekedni, azaz több törlesztőrészlettel számolhat. A moratórium alatt meg nem fizetett kamatok és díjak nem kerülnek tőkésítésre, így azok után további kamatot nem számolunk fel.

A hitel törlesztőrészlete azonban növekedhet 2021. január 1-től, abban az esetben, ha hitele változó kamatozású, és időközben megemelkedik a referenciakamat vagy a kamatváltozási mutató; ebben az esetben a kamatváltozás miatt növekedhet hitelének törlesztőrészlete.

Előzetes kalkulációt futamideje növekedéséről a K&H Telecenterben kérhet. Amennyiben van K&H mobilbankja, akkor a gyorshívás funkció segítségével azonosított ügyfélként tudja kezdeményezi a telefonbeszélgetést. A beszélgetés során meg kell adnia hitelazonosítóit, melyet a kölcsönszerződés első oldalán a jobb felső sarokban „Ügyfélszerződés száma” elnevezéssel vagy a K&H e-bankban a hitelek menüpontban talál.

kaphatok arról információt, hogy mennyivel nő a futamidő?

Kérhet előzetes kalkulációt futamideje növekedéséről a K&H Telecenterben. Amennyiben van K&H mobilbankja, akkor a gyorshívás funkció segítségével azonosított ügyfélként tudja kezdeményezi a telefonbeszélgetést. A beszélgetés során meg kell adnia hitelazonosítóit, melyet a kölcsönszerződés első oldalán a jobb felső sarokban „Ügyfélszerződés száma” elnevezéssel talál vagy a K&H e-bankban a hitelek menüpontban talál.

hol tudom jelezni, ha nem kívánok részt venni a moratóriumban?

Részletesen itt olvashat arról, hogy milyen csatornákon tudja jelezni a Bank felé, ha továbbra is szerződésszerűen szeretné fizetni a hitelét.

kapok visszajelzést a moratóriumból kilépéséről szóló nyilatkozat befogadásával kapcsolatban?

Amennyiben a K&H Telecentert hívja, a beszélgetés során rögzítjük igényét. Amennyiben üzenetet ír a K&H e-bankban vagy K&H mobilbankban, akkor egy elektronikus üzenetben válaszolunk Önnek, ha rendszereinkben megtörtént kérésének rögzítése. A válasz üzenetet a K&H e-bankban és K&H mobilbankban az üzenetek menüpontban találja meg.

mi történik, ha később mégis szükségem lenne a fizetési moratóriumra?

A fizetési moratórium időtartama alatt a további teljesítés kapcsán tett nyilatkozat bármikor módosítható.

Amennyiben tehát Ön az eredeti szerződéses feltételek szerint kíván teljesíteni, a moratórium időtartama alatt viszont mégis élni kíván a fizetési moratórium lehetőségével, úgy ahhoz a fizetési moratórium időtartama alatt bármikor joga van.

levonták a törlesztőrészletemet. Utólag visszautalják?

Igen, ha a kezdeti átállás alatt fizetési moratóriummal érintett tételek (2020. március 18 és 2020. április 1-je között terhelt törlesztési kötelezettségek) beszedésre kerülnek, holott Ön nem nyilatkozott a további törlesztésre irányuló szándékáról, Bankunk azt visszafizeti az Ön részére.

már nyilatkoztam, hogy fizetném tovább a hitelemet, mégsem vonták le a törlesztőrészletem. Utólag levonják?

Ha adminisztrációs hiba következtében nem került a törlesztőrészlet levonásra, a nyilatkozattal érintett törlesztőrészlet hitelbe történő beszámítását az eredeti törlesztési időpont figyelembevételével utólag pótoljuk – amennyiben törlesztőszámlájának egyenleget erre lehetőséget biztosít.

családi életbiztosítást hitelfedezeti kiegészítéssel továbbra is fizetnem kell?

Igen, ha családi életbiztosítás hitelfedezeti kiegészítéssel rendelkezik, azt továbbra is fizetnie kell, ha szeretné önmagát, valamint családját továbbra is anyagi biztonságban tudni váratlan események bekövetkezése esetén.

szeretném fixre váltani a hitelem. Megtehetem online?

Jelenleg nem tud online kamatperiódus váltást kezdeményezni, azt csak K&H bankfiókban intézheti.

szeretnék elő- vagy végtörleszteni. Megtehetem online?

Jelenleg nem tud online elő- vagy végtörlesztést kezdeményezni, azt csak K&H bankfiókban intézheti. Előtörlesztett hitelén a moratórium továbbra is fennmarad.

A moratórium időszaka alatti előtörlesztésre az általános szabályok érvényesek, így az előtörlesztett összeg elsősorban a Bank által az elő- vagy végtörlesztésig felszámolt díjak és kamatok törlesztésére kerül elszámolásra, a fennmaradó rész csökkenti a tőketartozást, továbbá a hirdetmény szerinti előtörlesztési díjat is meg kell fizetni.

Vagyis az előtörlesztés nem kizárólag a tőketartozást csökkenti.

kapok visszajelzést a nyilatkozatom befogadásáról?

A beérkezett Nyilatkozat feldolgozásáról minden esetben tájékoztat a Bank:

  • amennyiben a K&H TeleCenterben, vagy fiókban adja le nyilatkozatát, akkor a beszélgetés alkalmával megtörténik a rögzítés
  • amennyiben a K&H e-bank vagy a K&H mobilbank hitelek menü pontjában adja le nyilatkozatát, a rögzítés tényét kiírjuk a felületre
  • amennyiben a K&H e-bankban vagy K&H mobilbankban üzenet formájában nyilatkozik, a rögzítésről az adott felületen üzenet formájában adunk visszajelzést
  • amennyiben postázza nyilatkozatát, telefonon értesítjük a rögzítés feldolgozásáról

idén lejáró hitelem futamideje meddig hosszabbodik a moratórium hatására?

Azon hitelek, amelyek futamideje a moratórium ideje alatt járt volna le, az év végéig meghosszabbodnak, és a moratórium időtartamával megnő a futamidejük. Ezen meghosszabbodott futamidő során az esedékessé váló törlesztőrészlet és a fizetési moratórium alatt keletkező hiteldíjak összege együttesen nem haladja meg az eredeti szerződés szerinti törlesztőrészletek összegét (tehát több mint 9 hónappal hosszabbodik a futamidő).

a moratórium időszaka alatt a törlesztésbiztosítás díját fizetnem kell?

A Magyar Nemzeti Bankkal és a Bankszövetséggel folytatott egyeztetések alapján a törlesztési biztosítás díját továbbra is meg kell fizetni a moratórium időszaka alatt is. A biztosítási díjat hitele törlesztőszámláján automatikusan terheli a Bank.

A moratórium időtartalma alatt a Biztosított balesetből vagy betegségből eredő halálesete vagy 50%-ot meghaladó maradandó baleseti egészségkárosodása esetén a Biztosító a biztosítási szerződésnek megfelelően kifizeti a fennálló tartozást. A Biztosító kockázatviselése továbbra is fennáll munkanélküliség, valamint keresőképtelenség esetén és az eddig megszokottak szerint szolgáltat. A törlesztési biztosítás térít a koronavírus-járvány miatt bekövetkező eseményekre is.

adóstárs is nyilatkozhat a moratóriumból történő kilépésről vagy a moratóriumba való visszalépésről?

Adós és adóstárs is nyilatkozhat.

melyek a KHR-be történő adattovábbítás jogszabályi feltételei?

A Központi Hitelinformációs Rendszerről szóló 2011. évi CXXII. törvény (KHR törvény) tartalmazza a KHR-be történő adattovábbítás jogszabályi feltételeit.

A Bank hitelfelvételkor öt munkanapon belül köteles a hitelhez kapcsolódó adatokat a KHR részére továbbítani. Amennyiben az átadott adatokban változás következik be, akkor arról az adatot át kell adja a KHR-nek szintén öt munkanapon belül.

A KHR törvény 11. § (1) bek. alapján a Bank átadja a KHR részére azon természetes személyeknek az adatait, akik szerződéses kötelezettségüknek olyan módon nem tesznek eleget, hogy:

  • a lejárt és meg nem fizetett tartozásuk összege meghaladja a késedelembe esés időpontjában érvényes legkisebb összegű havi minimálbér összegét, és 
  • ezen összegű tartozás folyamatosan, 90 napon túl fennáll

A KHR törvény 15.§ (3) bekezdése alapján tervezett adatátadás megtörténte előtt 30 nappal a K&H Bank figyelmeztetést küld az adós részére arról, hogy késedelmes tartozására tekintettel adatai be fognak kerülni a KHR nyilvántartásba, ha nem rendezi tartozását.

milyen következményekkel jár az adatok átadása a KHR részére?

Amennyiben a fent jelzett időtartamon túli késedelmes teljesítése okán adatai átadásra kerülnek a KHR részére és ezt követően

  • a tartozás nem szűnik meg, akkor fő szabály szerint a negatív információ az átadástól számított 5 évig marad a KHR-ben
  • a tartozást kifizeti, akkor a kifizetés napjától számított 1 év után törlődnek a negatív információk a KHR-ből

Egy esetleges újabb kölcsönigénylés során a KHR-ben található késedelemre vonatkozó információ negatívan befolyásolhatja igénylése bírálatát.

hogyan kezeli a Bank a késedelmeket a moratórium kapcsán?

  • ha Önnek korábban nem volt fizetési elmaradása, és igénybe vette a fizetési moratórium lehetőségét, akkor a fizetési moratórium időszaka alatt meg nem fizetett törlesztő részletek miatt nem kerülhet a KHR-be,
  • amíg tart a fizetési moratórium (2020. március 19-től 2020. december 31-ig), addig a 2020.03.18-án 24 órakor fennálló hitelszerződések alapján nem lehet új mulasztást rögzíteni a KHR-be
  • a 2020.03.18-a után megkötött és folyósított szerződésekre nem vonatkozik a fizetési moratórium, így nemfizetés esetén rögzíthető új mulasztás a KHR rendszerben,
  • a fizetési moratórium a 2020. március 18. napjának 24 óráján lejárt késedelmes tartozásokra is vonatkozik:
    • a késedelmes tartozás összegének és késedelmes napjainak számítása is felfüggesztésre került a moratórium időszakára. Ezek a moratórium időtartama alatt nem növekednek.
    • a KHR felé mulasztással kapcsolatos további adatszolgáltatás nem történik
    • a fizetési moratórium időszakát követően folytatódik a késedelem összegének, késedelmi kamatnak és a késedelmes napoknak a számítása.