egzotikus úti célok: a legfontosabb teendők indulás előtt
2024. július 31. - Hogyan érdemes felkészülnöd álmaid utazására? Milyen kockázatokkal kell számolnod egzotikus úti célok esetén? Hasznos tanácsok cikkünkben!
Járatkésés esetén elsőként azt érdemes tudni, hogy magának a légitársaságnak milyen kötelezettségei vannak, illetve, hogy velük szemben mi milyen jogokkal rendelkezünk.
Késés, járattörlés vagy bármilyen más probléma esetén a légitársaságoknak tájékoztatási kötelességük van az utasokkal szemben. Ennek része az is, hogy a késésről már az utasfelvételnél jól látható, világosan olvasható tájékoztató szöveget kell elhelyezniük. Figyeljük tehát a repülőtéri kijelzőkön feltüntetett információkat, ha pedig azt látjuk, hogy a beszállás visszautasításra, vagy a járat törlésre kerül, esetleg gépünk legalább 2 órát késik, az utasfelvevő pultnál vagy a beszállókapunál kérhetjük a kártalanításhoz és a segítségnyújtáshoz kapcsolódó jogainkat ismertető szöveget.
Az Európai Parlament és Tanács légi utasok jogait védő rendelete alapján 3 órán túli késés után járhat nekünk kártérítés, feltéve, hogy erről a helyzetről a légitársaságunk tehet. Az igényünket nem vagyunk kötelesek azonnal a helyszínen benyújtani, erre a későbbiekben online is lehetőségünk lesz, de erről előzetesen érdemes a légitársaság oldalán tájékozódni.
A kártérítés 250 és 600 euró közötti összeg lehet, ennek mértéke alapvetően a megtett távolságtól függ. 1500 kilométer vagy ennél rövidebb út esetén – egyéb rendkívüli körülmény hiányában – 250 eurót kaphatunk; 1500 kilométernél hosszabb, Európai Közösségeken belüli, vagy 1500 és 3500 kilométer közötti egyéb útnál 400 euró, 3500 kilométer feletti utak esetében pedig 600 euró jár. Fontos, hogy a késést nem az indulás, hanem az érkezés tervezett időpontja alapján kell megállapítani.
Több órás késés esetén a légitársaság felajánlhatja az átfoglalás lehetőségét is, mely módosítja a felsorolt összegeket. Ha az érkezés az eredeti időponthoz képest két órával későbbi, az összes 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőút esetében; vagy három órával későbbi, az összes 1500 kilométernél hosszabb Közösségen belüli repülőút tekintetében és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőút esetében, vagy négy órával későbbi, az előbbi két esetbe nem sorolható összes egyéb repülőút esetében, akkor a társaság csökkentheti a kártalanítást.
Figyelem! Csak akkor illet meg minket a fentiek szerinti kártérítés, ha a légitársaság unión belüli, vagy a repülőgépünk uniós repülőtérről indul. Más esetekben nemzetközi egyezményekből derül ki, hogy a járat késésekor milyen ellentételezésre számíthatunk.
Az általános kártérítési összegen kívül ahhoz is jogunk van, hogy a késéssel összefüggésben keletkezett indokolt költségeink megtérítését kérjük a légitársaságtól. Ha tehát a reptéri kávézókban, üzletekben némi élelmet és italt vásárolnánk, feltétlenül tegyük el a fogyasztásról szóló blokkot. Természetesen maradjunk az észszerűség határain belül: az alkoholos italok és az indokolatlan mennyiségű étel árát valószínűleg nem térítik meg nekünk.
Ha a késés miatt egy vagy több éjszakát a helyszínen kell töltenünk, a légitársaság kötelessége felajánlani díjmentesen a szállodai elhelyezést, valamint a szállítást a repülőtér és a szálláshely (hotel vagy egyéb) között. Ezen kívül lehetőségünk van díjmentesen két telefonhívást lebonyolítani, esetleg e-mailt küldeni.
Ha úgy érezzük, hogy késés vagy járattörlés miatt kár vagy egyéb sérelem ért minket, első körben a legjobb, ha közvetlenül a légitársasághoz fordulunk, melyek jellemzően rendelkeznek olyan online felülettel, ahol a panasztételt egyszerűen intézhetjük. Ha utazási iroda közreműködésével utaztunk, ők felelnek értünk, nem mindegy azonban, hogy pontosan mit vásároltunk tőlük. Amennyiben komplett utazási csomagot váltottunk, előfordulhat egyes irodák esetében, hogy az iroda intézkedik a kártérítés ügyében, ha viszont csupán a repülőjegyet vettük rajtuk keresztül, jó eséllyel csak hasznos információkkal segítenek majd bennünket.
Ha repülőgépünk több mint 3 óra késéssel száll le, főszabály szerint kártérítésre vagyunk jogosultak, kivéve, ha a késést olyan rendkívüli körülmények indokolták, melyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. A légitársaságnak ezen körülmények fennállását jegyzőkönyvekkel, eseményjelentésekkel vagy más okmányokkal kell bizonyítania.
Fontos tudni, hogy van néhány gyakori példa, melyek a jogszabály szerint egyértelműen nem számítanak rendkívüli esetnek. Ide sorolható a repülőgép karbantartásakor észlelt, vagy a karbantartás hiányosságai által okozott műszaki problémák nagy része, a légi járműnek utaslépcsővel való ütközése, vagy a légi fuvarozó személyzetének sztrájkja, melyek fennállása esetén tehát élhetünk a kártérítés igényével.
Láthatjuk, hogy bár van lehetőségünk kártérítést igényelni a légitársaságoktól, a szolgáltató nagyon sok esetben mentesül a felelősség alól, hiszen számtalan, előre nem látható, rendkívüli körülmény indokolhatja a késést. Ha szeretnénk magunkat biztonságban tudni, az utasbiztosítás megkötése számos egyéb felmerülő probléma mellett a járatkésésre is nyújthat szolgáltatást.
Számtalan okból érdemes az utasbiztosítás mellett dönteni. A szerződés talán legismertebb előnye az, hogy egy ilyen biztosítási csomag bizonyos értékhatárig fedezi az orvosi ellátásunk költségeit. Míg egy sérülés vagy betegség esetén Magyarországon a társadalombiztosításunknak hála ingyenesen vehetjük igénybe a legtöbb szolgáltatást, addig egy külföldi országban akár milliós költségekre is számíthatunk. Lehetőségünk van arra is, hogy az utazás során szállított csomagunk sérülése, elvesztése, esetleg ellopása esetén ellentételezéshez jussunk, vagy akár segítséget kaphatunk az elveszett okmányaink pótlásához is.
Ami viszont témánk szempontjából különösen jelentős az az, hogy az utasbiztosítás járatkésés esetén is fedezetül szolgálhat a kárunk megtérítésére.
Aki sokat utazik, tisztában van azzal, hogy kisebb fennakadások mindig előfordulhatnak a légiközlekedésben. Ha nem sietünk egy csatlakozó járat elérése miatt, akkor valószínűleg nem okoz gondot egy rövid késés – főleg, ha erre ritkán kerül sor. Napjainkban azonban rengeteg, olykor igen ijesztő hírt olvashatunk hosszabb, esetenként 24 órát meghaladó késésekről, ez pedig már aggodalomra adhat okot.
Ha egy idegen országban nyaralunk, természetesen szállást foglalunk, melyet az indulás reggelén elhagyunk, hiszen arra számítunk, hogy az éjszakát már otthonunkban töltjük. Egy hosszabb járatkésés miatt azonban lehet, hogy még egy napra szállást kell találnunk, ami sokszor akkor sem egyszerű, ha erről időben értesítenek minket. Még ha sikerül is lefoglalnunk szobát egy további éjszakára, az komoly költségekkel és újabb csomagolással jár együtt, arról nem is beszélve, hogy esetleg másnap már munkába kellene állnunk, vagy személyes okokból kell minél hamarabb hazaérnünk.
Egy hosszabb késés tehát komoly problémákat okoz mindenkinek, arról a bosszúságról nem is beszélve, amikor a hírekről már a reptéren értesülünk. Az időnket persze semmiképpen sem kaphatjuk vissza, az utasbiztosítás segítségével azonban legalább az anyagi kárunkat mérsékelhetjük – ami szintén nem utolsó szempont.
A légitársaságok bizonyos esetekben kötelesek kártérítést fizetni részünkre, azt azonban láthattuk, hogy ez korántsem történik meg minden esetben. Ilyenkor lép életbe az utasbiztosítás, mely az utazás bármely szakaszában – a Magyarországra való visszatérés kivételével – fedezheti a késés miatt felmerülő sürgősségi kiadásainkat, így az étkezések vagy a repülőtéri transzferek díját is.
Fontos tudni, hogy a biztosító kártérítési kötelezettsége a bérelt, illetve az úgynevezett charter légi- és hajójáratokra nem vonatkozik, valamint azt is, hogy a járattörlés nem minősül késésnek, ezért a biztosítás ezt az esetet nem fedezi.
A kártérítés nem automatikus, azt minden esetben nekünk kell igényelni. Az utasbiztosítási igény benyújtása és a kártérítés megszerzése több lépésben történik: az első természetesen a kárigény biztosítónál történő bejelentése. Ehhez szükségünk lesz a repülőjegyünkre és beszállókártyánkra, az extra költségeinkről kiállított számlákra és nyugtákra, valamint a légitársaság által kiállított késési igazolásra. Ez utóbbi dokumentum tartalmazza azt, hogy a késés milyen okból történt és milyen időtartamú volt – ezt az utazási menetrendben foglalt időpont és a tényleges érkezés alapján kell kiszámítani.
A biztosító ezt követően elbírálja a beérkezett kárigényt, és ha azt alaposnak találja, megtörténik a kártérítés kifizetése.
A K&H Biztosító a biztosítási időszakában megtéríti a járatkésés időtartama alatt igénybe vett sürgősségi vásárlások, így az élelmiszer, a tisztálkodószerek és a ruhanemű számlával igazolt költségét az utazás bármely szakaszában (a Magyarországra történő visszatérés kivételével), feltéve, hogy a repülőgép vagy hajójárat legalább 3 óra időtartamú késéssel indul.
Több csomag – alap, emelt és ideál – közül választhatunk az alapján, hogy milyen összeghatárig tartunk igényt a szolgáltatásra. A járatkéséssel kapcsolatos biztosítás szinte minden csomagnak része, így, ha repülővel indulunk útnak, az „általános alap” és a „tengerparti nyaralás alap” csomagon kívül bármelyiket nyugodtan választhatjuk.
Csomagtól függően a K&H utasbiztosítás akár napi néhány száz forinttól megköthető, ami rendkívül alacsony összeg, ha figyelembe vesszük, hogy a biztosító baleset esetén sürgősségi egészségügyi költségek jogcímén akár 40.000.000 forintot is megtéríthet.
Válaszd utazásod mellé a K&H utasbiztosítást, amit kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz, akár mobilról is!