ön beülne egy automata kocsiba?

2014. december 11.
Kinek élvezet dugóban araszolni, megállni és elindulni újra meg újra, vagy nyomni a gázt a végtelenül unalmas autópályán? Mennyivel jobb csak utasnak lenni! Nincs fáradtság, stressz, lehet olvasni, nézelődni.

ön beülne egy automata kocsiba?

(a kép forrása: Roman Boed / Creative Commons 2.0)

Mindez ma már nem álom: az önműködő, vezető nélküli autó itt kopogtat a garázsajtókon. Például a Google prototípusa már több mint 1,1 millió kilométernyi utat tett meg tesztelés közben. Eközben csak egyszer szenvedett balesetet – a cég állítása szerint akkor, amikor manuális üzemmódban egy ember vezette.

Az iparági becslések szerint az évtized végére megjelennek a szalonokban az első önműködő autók, a következő évtizedben pedig már rohamos elterjedésük várható. És ez nem légből kapott: a Google nemrég egy olyan változattal is megjelent, amelynek már eleve nincs kormánya.

Vannak, akik alig várják az ilyen autókat, hogy lehessen kávézva és netezve munkába menni, gyereket autóval elküldeni az iskolába. A kocsi önállóan elmehet a mosóba, vagy éppen nagyihoz a leszedett gyümölcsökért. Egy automata kocsival még az is egyedül autózhat, akinek gyenge a látása, kerekesszékben ül vagy csak túl idős a vezetéshez. De persze nyilván vannak olyanok is, akik semmi pénzért nem ülnének be egy olyan járműbe, aminek nincs sofőrje.

A robotautó gyártói arra hivatkoznak, hogy a bármennyire is szeretjük jó sofőrnek látni magunkat, a balesetek nagy többsége emberi hiba miatt következik be, legyen az figyelmetlenség, fáradtság, idegesség, agresszív vezetés, ittasság, elalvás. Az automata kocsi azonban nem fárad, nincsenek érzelmei és nem figyel közben másra, csak a vezetésre koncentrál. Betartja a közlekedési szabályokat, figyel a követési távolságra, nem előz szabálytalanul.

A balesetek másik fő oka a műszaki hiba. Csakhogy egy technikai problémára az önműködő autó sokkal gyorsabban és megbízhatóbban tud reagálni, mint egy emberi sofőr.

A közúti szerencsétlenségeket persze váratlan külső körülmény is okozhatja: elénk kihajtó autó, kiguruló labda, kiszaladó kutya, erdőben elénk ugró vadállat. Az automata kocsik támogatói szerint egy robotautó ilyen helyzetben is jobban teljesíthet, mint egy ember. Ha van még esély rá, akkor elkerüli a balesetet. Ha nincs, akkor is kisebbek lesznek a károk.

A robotautók ellenzői pedig attól tartanak, hogy nem csökkenni, hanem nőni fog a szerencsétlenségek száma, ha az automata kocsik valamilyen műszaki okból hibáznak és ezzel ők maguk okoznak balesetveszélyes helyzetet.

De a sofőr nélküli automata kocsik helyzete nem csak ezért bizonytalan. Létezésük és működésük ugyanis számos jogi kérdést is felvet.

A hagyományos autónál aki vezet, az viseli a felelősséget. De ki a felelős egy robotautó esetében? A jármű tulajdonosa? Az utas, aki nem is irányít? Az autó gyártója, vagy a kocsit irányító szoftver írója? Netalán az, aki a navigáció alapjául szolgáló digitális térképet szolgáltatja? A pártolók szerint ez is könnyen megállapítható lesz, köszönhetően a repülőgépeknél már ismert fekete doboznak, ami minden eseményt rögzít.

Az mindenesetre biztos, hogy mind a törvényhozásnak, mind a biztosítóknak meg kell még válaszolniuk jó néhány fogas kérdést, mielőtt a vezető nélküli járművek tömegesen elterjedhetnek.

 

Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!

K&H kötelező biztosítás K&H casco biztosítás