fedezetlenségi díj - mi történik, ha nem fizeted be időben a kgfb-t?
2024. október 28. - Amennyiben a kgfb szerződés díjnemfizetés miatt szűnt meg, akkor újrakötés után ki kell fizetni az elmaradt biztosítási díjat fedezetlenségi díj formájában.
(A cikk tartalma frissült: 2020.07.01.)
(kép forrása: Pixabay)
Ez talán az egyik legtöbbet hangoztatott ellenérv és valószínűleg van benne némi keserű felhang is, ami még az 1990-es évek végéről ragadt ránk és maradt meg bennünk, észrevétlenül. Akkoriban ugyanis valóban ritkának és drágának számított az automata váltó; jellemzően csak a luxusmodellekbe került bele, így a legtöbben nem engedhették meg maguknak, még autóhitellel sem. Ám ettől a keserűségtől eltekintve is sokan a mai napig azt gondolják, hogy váltó nélkül vezetni kicsit olyan, mintha nem is vezetnénk. „Mit csinál a jobb kezed és hová teszed a bal lábadat?” – hangzik el gyakran az ellenvetés.
Pedig az igazság az, hogy a városi forgalomban rengeteg egyéb dolog van, amire oda kell figyelni, az automata váltós autók kényelme pedig abban segít, hogy a váltás és kuplungolás helyett még inkább a forgalomra irányíthassuk a figyelmünket. A legújabb modellek esetében még arra sem kell figyelni, hogy a piros lámpánál üresbe, majd indulásnál sebességbe rakjuk az autót, mindösszea sebesség, tolatás és parkolás állását kell használnunk a váltónknak. Ha ígynézzük, tulajdonképpen egyszerűbben és biztonságosabban vezethető egy automata személygépkocsi.
Ez talán régebben, úgy a 2000-es évek elején még valóban így lehetett. Automata váltós kocsikat már az 1940-es évek közepe óta gyártanak, sőt az elgondolás alapjait már az 1800-as évek végén lefektette a Ford. Kezdetben a még kevésbé okos és tanulékony rendszerek kicsit megkéshettek a váltással, ezzel növelve járművünk fogyasztását, ám az azóta robbanásszerűen fejlődő autóipar rengeteget javított az automata váltók reakciókészségén. Ma már egy átlagos automata váltós személygépkocsi fogyasztása nagyjából egy átlagos sofőr manuális váltós fogyasztásával egyenlő, míg egy jobb fajta váltó esetében egy kifejezetten gazdaságosan vezető sofőr által generált fogyasztással vetekszik.
Sőt! A technológia fejlődésével ma már egyáltalán nem számít ritkaságnak a 8-9 fokozatú váltó sem. Ennek köszönhetően az autó hamarabb vált, a motor egyenletesebben jár, ami tovább javítja az amúgy sem rossz (sőt ahogy írtuk, olykor még jobb) fogyasztást. A legjobb hír pedig az, hogy mindez nem csak a luxus kategóriában érhető el.
Arról nem is beszélve, mennyivel megnyugtatóbb a dugóban úgy araszolni, hogy tudjuk, az autónk mindig a legjobb időben és a legoptimálisabb állásba vált, soha nem fullad le, ezzel pedig rengeteg benzint és idegeskedést megspórol nekünk.
Ez megint egy olyan tévhit, ami a régi idők lassabb reakcióidejű automata váltóira lehetett esetleg igaz, és azokra sem teljesen. A gondolat onnan eredhet, hogy az automata váltó azonnal felvált, ha eléri a motor a megfelelő fordulatszámot, míg manuális váltóval könnyedén túlpörgethetjük a motort, ha egy kicsit jobban szeretnénk gyorsulni. Ez eddig igaz is, ám egyrészt nem jelenti azt, hogy az automatás kocsik nem gyorsulnak megfelelő ütemben, másrészt pedig ezekben a járművekben is megvan a trükkje a gyorsításnak: egy nagyobb gázfröccs például jelzés a motornak, hogy most gyorsítani szeretnénk. Ekkor a váltónk azonnal lejjebb vált egy fokozatot, a motor kellően felpörög és pillanatok alatt növelhető az autó sebessége, ami előzésnél rendkívül hasznos lehet.
Egy normál B kategóriás jogosítvánnyal nyugodtan beülhetünk egy automata sebességváltós személygépkocsiba. Viszont, ha már jogosítványunk megszerzésekor tudjuk, hogy egész életünkben csak automataváltós autókat fogunk vezetni, akkor vizsgázhatunk specifikusan ilyen járművön. Ez esetben a korlátozás bekerül a jogosítványunkba, így ha mégis manuális váltós autót szeretnénk vezetni, akkor szükséges letennünk egy kiegészítő vizsgát is.
Ez a kérdés már valóban egy kicsit peremterület és nem teljesen alaptalan a tévhit. Bár nem karbantartási költség, a legtöbb nem luxuskategóriás autó alapfelszereltségéhez maunális váltó tartozik, az automata választásért egy kis felárat kell fizetnünk. Ezen felül való igaz, hogy a váltóolajat néhány évente cseréltetnünk kell (ellentétben a manuális váltókéval, ahol a szakemberek 10–15 évenkénti felülvizsgálatot javasolnak). Ilyenkor nem szabad spórolnunk a szerelőn, mert ha a váltónk tönkremegy, akkor valóban vagyonokat fizethetünk ki a javíttatásért. Ugyanakkor egy manuális sebességváltós autó váltójának a javíttatása sem két fillér, és míg a sofőr vezetési stílusától, forgalmi körülményektől, stresszhelyzettől, fáradtságtól függően finomabban vagy durvábban bánhat a váltóval, addig az automata váltónk nem lesz stresszes például a délutáni dugóban, így biztosak lehetünk benne, hogy összességében sokkal finomabban bánik az autónkkal, mint mi magunk.
Bár az automata váltós autókhoz köthető tévhitek többsége alaptalan, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás ebben az esetben is szükséges! Tudj meg többet az online, egyszerűen és kényelmesen, számos kedvezménnyel megköthető K&H kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról és kirándulj biztonságban ajándék utasbiztosítás kuponunkkal!
Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!