Ugrás a tartalomhoz

zsebpénz – a játékpénztől a számlanyitásig

2019. január 07.
A legtöbb szülő fontosnak tartja, hogy gyermeke már egészen kiskorától kezdve tisztában legyen a pénz értékével, megtanuljon bánni vele, beosztani, megtakarítani – de mikor és hogyan kezdjük hozzá a zsebpénzosztáshoz? Ehhez adunk most pár tippet kis- és nagygyermekes szülőknek!

bemelegítés

Akár már három éves kortól el lehet kezdeni a bevezetést a számok világába, kezdhetjük például a sok kisgyerek által kedvelt kasszás játékkal, vagy nagyobbaknál ujjakon számolással. Ha eltalálja, mennyi marad, ha négy eperből hármat megevett, akkor adjunk neki valamilyen kis jutalmat - azaz kapcsolódjon sikerélménye a fejtöréshez.

kezdjük kicsiben

A kisiskolásoknál már könnyebb a helyzet, igaz náluk jelennek meg elsőként az iskolabüfé és a különféle üdítő- és csokiautomaták, mint a zsebpénz „fő ellenségei”. Fontos, hogy az elején tisztázzuk, mire kapja a pénzt és azt ne mi vegyük meg neki: ilyen lehet az uzsonna, fagyi, ceruza, füzet, vagy valamilyen játékra gyűjtés. Érdemes hetente adni az összeget, amihez be lehet vezetni egy elszámoló napot, például a vasárnapot, amikor összeülünk a gyerekkel és átnézzük a heti költéseit, valamint odaadjuk a következő hétre jutó apanázst. Ennek az összegében pedig mindig egyezzünk meg, mérjük fel az igényeit, az árakról pedig megkérdezhetjük az osztályfőnökét, vagy akár járhatunk egy kört az iskolai büfében, hogy lássuk, milyen árfekvéssel dolgoznak.

 tipp

A pénzügyi alapismeretek elsajátításában a vigyázz#KáPé applikáció is nagy segítség lehet, melyben játékosan, videós formában mutatja be a K&H saját kis vloggere, KáPé a legfontosabb alapismereteket. Sőt, a részek végén elérhető feladatok és kérdések a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőre is felkészítenek. Az applikációról és a versenyről ide kattintva tudhatsz meg többet!


szaladj le a boltba!

Jó módszer az önállósításra és a pénzzel való barátkozásra, ha bevonjuk a gyereket a háztartási vásárlásokba. Először menjünk le együtt a boltba, néhány alkalom után pedig akár fizetni is hagyhatjuk a kasszánál. A vásárlás végén hasonlíttassuk össze vele a valós és a blokkon szereplő mennyiségeket. Ha nagyobbacska már, akár egyedül is elküldhetjük néhány apróságot venni. Így önálló döntéshozatalra nevelhetjük, főleg, ha néhány terméknél csak a termék kategóriáját mondjuk meg (például tej vagy liszt), és a konkrét áru kiválasztását rábízzuk, ezáltal pedig mérlegelésre késztetjük, hogy az olcsóbb vagy a drágább terméket választja-e. Hazatérve nézzük át együtt, mit mennyiért vett és miért pont azt. Pár hét, hónap alatt a gyermek megtanulhat magabiztosan, egyedül vásárolni, ami nekünk is nagy segítség. Fontos, hogy figyelmes legyen: ellenőriztessük le vele a vásárlás után a nyugtát, hiszen a kasszás is emberből van, tévedhet.

nincs mentőcsomag

Fontos különbséget tenni a zsebpénz és a költőpénz között. A zsebpénz amolyan rendszeres havi „juttatás”, amire mindig számíthat a gyerek. Ha a fent említett gyakorlatokat elvégeztetjük vele, akkor ezt majd okosan be tudja osztani, mérlegelni tudja, érdemes-e megvennie valamit vagy sem, így megtanulja az ár-érték arány fogalmát alkalmazni a saját igényeire. A költőpénz azonban inkább a bónusznak, avagy “gyerek cafetériának” felel meg, egy-egy célhoz, eseményhez kapcsolódóan kaphatja, például osztálykirándulásra vagy egy bulira. De az ideális inkább az lenne, ha a gyermek ezekre az általában előre látható kiadásokra is megtanulna felkészülni, azaz félrerakni a zsebpénzéből, ezáltal előre tervezni. Fontos, hogy lehetőleg ne pótoljuk ki a zsebpénzt, ha elfogyott (természetesen ritka kivételek adódhatnak, hiszen „vis maior” mindig történhet), mert pont a lényegét veszítené el ezzel az egész folyamat. A gyerek egy idő után megszokná, hogy anya vagy apa, esetleg a nagyszülők úgyis kisegítik, ha „megszorulna” és nem lenne többé fontos számára, hogy félretegyen.

úton a tudatos döntések felé

Középiskolásként gyermekünk feltehetően pénzt is kap születésnapjára a rokonoktól, nagyszülőktől. Ezzel már látványosabb dolgokat lehet kezdeni, mint a heti zsebpénzzel, ezért érdemes megbeszélni a gyerekkel, hogy mik a tervei vele. Elmagyarázhatjuk, hogy nem érdemes lobogtatni az osztálytársak előtt, és ekkor már mindenképpen időszerű megismertetni a bankszámla, és a hozzá kapcsolható bankkártya használatával, működési elvével is. Bankkártya segítségével sok esetben gyorsabb, egyszerűbb a fizetés, nem kell készpénzt tartania magánál, és ez adja az alapját az olyan újszerű megoldásoknak is, mint a mobilfizetés.

Emellett ma már korszerű digitális szolgáltatások is segíti a pénzkezelést, aminek használatát érdemesebb mielőbb megtanulnia. Például a mobilbankkal kényelmesen tudja okostelefonján követni a költéseit vagy éppen kezelni bankkártya limitjét.

Kicsit idősebbeknek a zsebpénz kiegészítésére/megszerzésre a diákmunka is jó megoldás lehet, hiszen úgy ismerheti meg leginkább a pénz értékét gyermekünk, amikor a saját bőrén tapasztalja, mennyit kell dolgoznia egy mozijegyért, vagy akár egy hétvégi buli alkalmával elköltött pénzért. A megkeresett összeget pedig már a saját folyószámlájára is rakhatja, hiszen a legtöbb diákmunkahely ma már csak átutalással fizet. Így időszerűnek tűnhet megnyitni a gyerek első saját bankszámláját és annak kezelését, használatát, szolgáltatásait megismertetve segíteni a belépését a felnőttek világába!

Tudj meg többet a K&H ifjúsági bankszámla és megtakarítási számla ajánlatairól, hogy gyermeked ne a fiókjában, hanem az első saját számláján tarthassa összespórolt kis vagyonát!

ifjúsági számlacsomagok