TE & a manipuláció – a csalások pszichológiája
2024. július 22. - Sokan esnek adathalászok áldozatául, és az esetek többségében olyan emberek, akik hallottak már az adathalászatról. De miért? Cikkünkből kiderül!
A telefonunk reggel ébreszt minket. Ahogy kinyitjuk a szemünket, megnézzük, milyen idő lesz aznap, és pár kattintással átfutjuk, hogy milyen teendőink esedékesek. Aztán megrendeljük az ebédünket, majd megnyitunk egy appot, ami megmutatja, hogy milyen útvonalon lenne a legjobb eljutni a munkahelyünkre, iskolába. Útközben a telefonon hallgatunk zenét, ha pedig tömegközlekedünk, videót vagy filmet is nézhetünk, vagy megválaszolhatunk néhány e-mailt.
Már ennyiből is látszik, hogy a telefonunk hatalmas támogatást ad és egyszerűen nélkülözhetetlen. A felsorolás közel sem teljes, mert mind a Google Play-ben, mint az Apple Store-ben alkalmazások milliói várnak ránk. Tényleg nehéz lenne olyan területet mondani, amire ne létezne valamilyen applikáció. Nem meglepő módon a legnépszerűbb szoftverek közé a csevegő-alkalmazások, a közösségi média platformok, a webshopok, a játékok, illetve a videónézegető lehetőségek tartoznak.
Az appok sikerének a titkát nem kell sokáig keresgélnünk: a telefon mindig nálunk van, így bármikor elintézhetjük, amit csak szeretnénk. Sokszor gyorsabban és egyszerűbben, mintha leülnénk a laptop elé. Nincs ez másképp a bankolással sem!
A mobil bankolás azt jelenti, hogy az okostelefonunkon, egy dedikált alkalmazáson (tehát nem webböngészőn keresztül) intézhetjük a legkülönfélébb pénzügyeket, amik a számlánkhoz köthetők. Az alkalmazás lehet a bankunk saját szoftvere, de az sem ritka, hogy valamilyen harmadik féltől származó felületet használunk (ilyen például a Google Pay vagy az Apple Pay).
Szinte minden mobil bankolásra szánt programra igaz, hogy támogatja a legalapvetőbb banki műveleteket. Ide sorolhatjuk azt, hogy lekérdezhetjük az egyenlegünket, utalhatunk pénzt, megnézhetjük a számlatörténetünket, láthatjuk, hogy adott hónapban hogyan alakult a bevétel-kiadás arányunk, vagy akár számlát is nyithatunk. Szintén az alapok közé tartozik, hogy rendszeres átutalást állíthatunk be, vagy csoportos beszedési megbízást rögzíthetünk.
Ennél a mai appok ugyanakkor sokkal-sokkal többet is tudnak. A K&H mobilbankban például az összes saját vagy kezelt bankkártyánkat megtalálhatjuk belépés után, és többféle műveletet is végrehajthatunk. Módosíthatjuk a limitet, aktiválhatjuk a kártyát, vagy ellenkezőleg: egy érintéssel letilthatjuk. Ha elfelejtettük a kártyához tartozó PIN-kódot, azt is megnézhetjük.
A K&H mobilbank appnak köszönhetően a pénztárcánkat és a bankkártyánkat akár otthon is hagyhatjuk. Használhatjuk ugyanis a mobilfizetést is a bank saját appjával, vagy a már említett Google, illetve Apple Pay-jel. Így az NFC-képes telefonunkkal érintésmentesen fizethetünk bármilyen terminálnál. Amikor megszorulunk anyagilag vagy valóra váltanánk egy nagyobb célunkat, a mobil alkalmazásban igényelhetünk hitelt is.
Az opcióknak még mindig nincs vége: a telefonunkon az is megoldható, hogy a megtakarításainkat kezeljük. Az ilyen appok nem csupán a folyószámlákat tudják kezelni, hanem a befektetéseket is. Semmi akadálya, hogy egyszeri vagy rendszeres befektetésbe kezdjünk, és ehhez az esetek többségében semmilyen személyes jelenlétre nincs szükség.
A K&H mobil appunk a mindennapjainkban is igencsak hasznosnak bizonyul majd. Megvehetjük a vonatjegyünket, vagy a helyi tömegközlekedésre szóló jegyet. Autóval a parkolásnál nem kell többé apróval vagy bankkártyával vacakolnunk. Amikor elfogy az egyenleg a mobilunkról, a mobil appból tölthetünk rá, ATM-et pedig a beépített keresővel találhatunk. Sőt még többféle biztosítást is köthetünk akár a buszon ülve is.
A fentiek ugyan nagyon jól hangzanak, sokan mégis ódzkodnak a mobil bankolástól, és inkább a böngészőből laptopon vagy PC-n elérhető e-bankolásra esküsznek. Ennek több oka is lehet. Akad, aki azért választja a hagyományos megoldást, mert azt tartja biztonságosnak, és egyszerűen nem bízik az appokban. Mások bonyolultnak tartják az alkalmazásokat, míg az e-bank használatát már jól ismerik, és rutinosan kezelik azt. És persze arra is akad példa, hogy valaki csak megszokásból marad az e-bankban, és eszébe sem jut mobilon bankolni.
Mielőtt az előnyökre és a hátrányokra kitérnénk fontos leszögezni, hogy a mobilbankolás is teljes mértékben biztonságos, hiszen az appokba csak külön jelszó megadásával lehet belépni. Ugyanakkor arra érdemes odafigyelni, hogy lehetőség szerint nyilvános wi-fi hálózatról ne használjuk, illetve ne olyan személyek társaságában intézzük a pénzügyeinket, akik illetéktelenül hozzáférhetnek az adatainkhoz. Vagy ha másnak valamilyen oknál fogva meg szeretnénk mutatni az appunkat, tegyük azt az adatok automatikus elhide-olásával, mely funkció a K&H mobilbankban is bekapcsolható.
&akkor lássuk az előnyöket & a hátrányokat!
Kétségtelen, hogy az internetbanki és mobilalkalmazási szolgáltatásokat jól meg kell ismernünk, hogy kihasználhassuk az előnyeiket. A kettő ugyanis messze nem ugyanaz! Az online bankoláshoz egy böngészőre van szükségünk, mellette szól, a nagyobb képernyő (már ha laptopon vagy PC-n használjuk), illetve a bankok itt általában több funkciót tesznek elérhetővé. Az appon keresztüli mobil bankolás előnye ezzel szemben az, hogy nincs helyhez kötve: azonnal hozzáférünk a pénzügyeinkhez, bárhol is járunk éppen.
A többletszolgáltatások pedig egyértelműen a mobil felé billentik a mérleg nyelvét. Egy laptop vagy PC sosem lesz olyan kényelmes, mint egy telefon: nincs velünk állandóan, így időhöz és helyhez vagyunk kötve. A mobil bankban bárhol és bármikor utalhatunk, ellenőrizhetjük az egyenlegünket vagy befizethetjük a közüzemi számláinkat.
Arra is csak a mobil app képes, hogy azonnali értesítéseket küldjön úgynevezett push üzenetek formájában. De arra is van mód, hogy ezt kikapcsoljuk és SMS-értesítést kérjünk helyette az aktuális tranzakciókról.
Az integrált mobilfizetési lehetőség Google vagy Apple Pay-en keresztül nem mindennapi kényelmet hoz az életünkbe. A legtöbb webshopban ezekkel is fizethetünk, így a bankkártya-adatainkat meg sem kell adnunk. A két app a nemrég bevezetésre került qvik nevű QR-kódos fizetésnél is bevethető, vagyis a boltokban, szolgáltatóknál sem kell a telefonunkon kívül semmi más.
Amennyiben fontos számunkra, hogy a bankolásunk minél személyre szabottabb legyen, akkor feltétlenül a mobil app a nekünk való. Itt lehetőségek széles tárháza vár ránk: a K&H-nál beállíthatunk sötét módot, hogy óvjuk a telefon akkumulátorát, vagy egyedi kártyalimiteket határozhatunk meg. Hogy még gyorsabb legyen a bankolás, a gyakori tranzakciókat elmenthetjük, és bármikor használhatjuk.
Napjainkban a mesterséges intelligencia az élet minden területén hódít, az MI pedig már a mobil banki appokban is ott van. Az olyan személyes digitális pénzügyi asszisztensek, mint a K&H-nál elérhető Kate azonnal válaszolnak a kérdéseinkre, végrehajtják az utasításainkat, és segítenek minket a pénzügyek jobb megértésében és a biztonságosabb bankolásban.
A K&H mobilbank egy igazi pénzügyi svájci bicska a táskádban vagy a zsebedben. Nézd meg az egyenleged, indíts átutalást vagy igényelj hitelt kényelmesen a telefonodról! Az alkalmazás mindent tud, amire csak szükséged lehet, és a megújult dizájnnal és funkciókkal most még inkább képes hozzád igazodni. Beállíthatsz saját profilképet, hogy a mobilbankod valóban kifejezze a személyiséged. Diszkrét módon nézheted meg az egyenleged, és még könnyebben törlesztheted a hitelkártyádat.
A K&H+ vásárlás történeted egy külön listában láthatod majd, hogy mindig képbe legyél a költéseiddel. A mobil bank belépés pedig még egyszerűbbé vált, hála az „e-bank kódbeolvasás” funkciónak (ezzel akár a tranzakciókat is jóvá hagyhatod).
Próbáld ki a K&H mobilbankot, chatelj vagy beszélgess Kate-tel, a digitális asszisztenssel & tartsd kézben a pénzügyeid mindig, mindenhol!
A K&H Bank Zrt. jelen tájékoztatóban nevesített applikációk fejlesztőivel, üzemeltetőivel nem áll szerződéses kapcsolatban, az applikációk vonatkozásában jelen tájékoztató nem minősül marketing jellegű közleménynek, és nem minősül ajánlattételnek, az applikációs bemutatásának célja kizárólag ismeretterjesztés.
Jelen tájékoztató – a banki termékek vonatkozásában – marketingjellegű közleménynek minősül és nem minősül ajánlattételnek, célja pusztán a figyelem felkeltése. A termék, szolgáltatás részletes leírását, kondícióit a vonatkozó Szerződés, a lakossági bankszámla, betétszámla, és lekötött betét termékek Általános szerződési feltételei, a bankkártya és hitelkártya szolgáltatások Általános szerződési feltételei, az elektronikus azonosítású banki szolgáltatások Általános szerződési feltételei, a K&H Bank Üzletszabályzata, a Természetes személyek számláira, betéteire, pénztári tranzakcióira vonatkozó hirdetmény, a K&H betéti bankkártya és hitelkártya természetes személyek részére hirdetmények tartalmazzák., valamint a hivatkozott dokumentumok megtekinthetők a bankfiókokban és a kh.hu internetes weboldalon. A K&H mobilbank teljes körű használatára a K&H e-bank felhasználói válhatnak jogosulttá. A Kate a K&H mobilbank alkalmazás részét képező, digitális asszisztens megoldás: amely a K&H mobilbank által nyújtott szolgáltatások könnyebb elérhetőségét, illetve az Ügyfelek tájékoztatását segíti. A K&H+ szolgáltatást a K&H Csoportszolgáltató Központ Kft. nyújtja. A szolgáltatás igénybevételéhez a K&H mobilbank alkalmazáson belül a K&H+ szolgáltatásra vonatkozó Általános Szerződési Feltételek elfogadása szükséges. A szolgáltatásnyújtásban a K&H Bank teljesítési segédként vesz részt. A K&H visszapénz szolgáltatást a Részvételi feltételek tartalmazza.