bankváltás: egyszerűbb, mint gondolnád

nincs még bankszámlád? nyiss online!
2023. március 19.
Hiányolsz bizonyos szolgáltatásokat, termékeket jelenlegi bankodnál? Csökkentenéd költségeidet, de erre számlavezető bankodnál nincs mód? Esetleg nem vagy elégedett a szolgáltatás, a kiszolgálás minőségével? Ha elérkezettnek érzed az időt a bankváltásra, most megmutatjuk pár lépésben, hogyan vezényelheted le a váltást egyszerűen és gyorsan!

(A cikk tartalma frissült: 2025.04.01.)

Bankváltás

miért akarsz váltani?

Fontos, hogy pontosan tudd a tervezett bankváltásod indokait. Amennyiben csak a teljes szolgáltatás egyik-másik részével van gondod, érdemes körülnézni a jelenlegi bank egyéb termékei közt, mivel simán lehet, hogy házon belül is van megoldás.

Amennyiben viszont több minden zavar a mostani konstrukcióban, vagy kedvezőbb szolgáltatást találsz jobb számlavezetési díjakkal máshol, ne ijedj meg a váltástól! A keresés közben tisztázd le, melyek a legfontosabb igényeid az új bank felé. Ilyen lehet például a bankfiókok elérhetősége és elhelyezkedése, a nyitvatartási idő, az, hogy van-e ATM a lakhelyed vagy munkahelyed közelében, de az is lehet, hogy számodra az elektronikus szolgáltatások fontosabbak, és az számít, hogy mennyire jó a netbankjuk vagy mobilbankjuk, van-e lehetőség okostelefonnal történő fizetésre, és így tovább.

mit jelent az egyszerűsített bankváltás?

Sokan azt hiszik, hogy a bankváltás bonyolult folyamat, és nem éri meg a befektetett energiát. Ma már azonban az úgynevezett egyszerűsített bankváltás nagyban megkönnyíti a folyamatot, így például a legjobb esetben régi bankunkba már be sem kell mennünk

hogyan kezdeményezheted a bankváltást?

A bankváltás elindítását a számla tulajdonosa a kiválasztott új banknál kezdeményezheti, a bankváltást legtöbbször 13 munkanap alatt lebonyolítja az új és a régi bank egymás között. Egy meghatalmazást kell csak kitöltened az új bankban, amelyben az új bank 2 munkanapon belül felkéri a régit, hogy 5 munkanapon belül adja át neki a következő adatokat az elmúlt 13 hónap vonatkozásában:

  • a beérkező ismétlődő átutalások
  • a rendszeres ismétlődő átutalási megbízások
  • a beszedési felhatalmazások adatai, így az utalás összege, gyakorisága, határideje, vagy azonosítója

milyen dokumentumokra lesz szükséged a bankváltáshoz?

Semmiképp se felejtsd otthon a személyes okmányaidat (pl. személyi igazolvány és lakcímkártya), mert a választott új bankodban ezeket fogják kérni a beazonosításodhoz. Javasoljuk, hogy vigyél magaddal egy bankszámlakivonatot a jelenlegi bankodtól - ez tartalmazza a jelenlegi számlád adatait, amit meg kell majd adnod a bankváltáshoz.

milyen költségei vannak a bankváltásnak?

Az egyszerűsített bankváltási folyamatnak önmagában nincsen díja, így ezzel nem kell számolnod.

milyen esetekben nem tudod megszüntetni a régi bankszámlád?

Abban az esetben, ha

  • az egyenleged negatív, vagy folyószámlahitel-tartozás van rajta,
  • van rajta lekötött betét,
  • a számlán van inkasszó, hatósági átutalás, végrehajtás,
  • van rajta vitás tranzakció,
  • hagyatéki eljárásba van vonva,
  • zárolt (részben vagy egészében)

Ha a jelenlegi számládnak nem csak te vagy egyedüli tulajdonosa, akkor a számla bezárásához az összes (társ)tulajdonos beleegyezésére szükséged lesz.

meghatározhatsz egy neked tetsző időpontot a bankváltásra

A nyilatkozatban meghatározhatod az első munkanapot, amelytől kezdve a különböző tranzakciókat az új számláról kell teljesíteni (ez a dátum azonban nem lehet korábbi, mint a bankszámlaváltási meghatalmazás leadásától számított 13 munkanap). A meghatalmazásban egyúttal a régi számla felmondásáról is rendelkezni tudsz, ami azért lehet fontos információ, mert addig a napig nem tiltja le a bankkártyádat az előző bank, onnantól kezdve viszont nem fogod tudni használni a régi kártyádat.

mi történik a meglévő banknál lévő megbízásokkal?

Az új bankodhoz a megbízások is átköltöznek. Ezek közül a legfontosabbak a bérátutalás és a csoportos beszedési megbízások. Ez azt jelenti, hogy munkáltatód felé nem kell külön jelezned az új bankszámlaszámodat, ezt elintézi az új bankod, amennyiben a számlaváltási meghatalmazáson ezt igényelted. Illetve a régi bankodnál meglévő, a költöztetéskor élő csoportos beszedési megbízásokat is berögzíti neked az új bankod. Neked csupán annyi a teendőd, hogy a költöztetés után egy hónappal leellenőrizd, minden szokásos megbízásod a korábban megszokottak szerint teljesült az új bankodnál is.

mi történik a megszűnő bankszámlán lévő egyenleggel?

Amennyiben a régi bankodnál rendben lezajlik a számlazárás, az egyenleget átutalja az újonnan nyitott számládra. A kiegészítő szolgáltatások – így az SMS értesítő vagy a mobilbank – használata nem áll a váltás útjában, de ha szeretnéd ezeket használni az új számládhoz is, vagy az új banknál elérhető plusz szolgáltatásokat igénybe venni, ezeket új bankodnál ismét meg kell igényelni, vagy aktiválni. Érdemes megérdeklődni a bankváltáskor a fiókban, hogy ezeket a későbbiekben telefonon vagy online is meg tudod-e igényelni, vagy csak személyesen, bankfiókban intézhető.

összegezzük, mire érdemes odafigyelni bankváltáskor!

  • Mérlegeljük, és pontosan határozzuk meg, hogy milyen szolgáltatásokra van szükségünk, és ez alapján válasszunk új bankot és számlacsomagot.
  • A jelenlegi bankunknál egyenlítsük ki minden tartozásunkat, és ne legyenek zárolt tranzakcióink, ügyleteink.
  • Mindig vigyük magunkkal személyazonosító okmányainkat és érdemes vinnünk egy bankszámlakivonatot jelenlegi bankunktól is, hogy a bankváltáshoz biztosan helyes adatokat adjunk meg jelenlegi számlánkról.
számlavezetés

 

További információra van szükséged? Itt mindent megtalálsz a bankváltásról!

érdekel

Még keresed az ideális bankszámlát? Nézz körül a K&H számlacsomagok között és nyisd meg számlád online, pár perc alatt!

K&H online számlanyitás

Jelen tájékoztató nem minősül ajánlattételnek, célja pusztán a figyelem felkeltése. A kondíciók módosításának jogát a Bank fenntartja. A termék részletes leírását és feltételeit a K&H Bank Üzletszabályzata, az Ügyfélszerződés, a Devizabelföldi és devizakülföldi természetes személye részére nyújtott bankszámla, betétszámla és lekötött betét termékekre vonatkozó Általános szerződési feltételek, az Elektronikus azonosítású banki szolgáltatásokra vonatkozó Általános szerződési feltételek, a Természetes személyek számláira, betéteire, pénztári tranzakcióira vonatkozó Hirdetmény dokumentumok tartalmazzák, amelyek megtekinthetők a bankfiókokban és a kh.hu internetes weboldalon. A K&H mobilbank teljes körű használatára a K&H e-bank felhasználói válhatnak jogosulttá.