bankváltás – egyszerűbb, mint gondolnád

Hiányolsz bizonyos szolgáltatásokat, termékeket jelenlegi bankodnál? Csökkentenéd költségeidet, de erre számlavezető bankodnál nincs mód? Esetleg nem vagy elégedett a szolgáltatás, a kiszolgálás minőségével? Ha elérkezettnek érzed az időt a bankváltásra, most megmutatjuk pár lépésben, hogyan vezényelheted le a váltást egyszerűen és gyorsan!

miért akarsz váltani?

Fontos, hogy pontosan tudd a tervezett bankváltásod indokait. Amennyiben csak a teljes szolgáltatás egyik-másik részével van gondod, érdemes körülnézni a jelenlegi bank egyéb termékei közt, mivel simán lehet, hogy házon belül is van megoldás.

Amennyiben viszont több minden zavar a mostani konstrukcióban, vagy kedvezőbb szolgáltatást találsz jobb számlavezetési díjakkal máshol, ne ijedj meg a váltástól! A keresés közben tisztázd le, melyek a legfontosabb igényeid az új bank felé. Ilyen lehet például a bankfiókok elérhetősége és elhelyezkedése, a nyitvatartási idő, az, hogy van-e ATM a lakhelyed vagy munkahelyed közelében, de az is lehet, hogy számodra az elektronikus szolgáltatások fontosabbak, és az számít, hogy mennyire jó a netbankjuk, van-e mobilbankjuk, van-e lehetőség okostelefonnal történő fizetésre, és így tovább.

az egyablakos bankváltás

Sokan azért ódzkodnak a váltástól, mert túl bonyolult folyamatnak gondolják, aminek a végén nem fogja megérni az eredmény a befektetett energiát. Ma már azonban az úgynevezett egyablakos bankváltás nagyban leegyszerűsíti a folyamatot, így például a legjobb esetben régi bankunkba már be sem kell mennünk. A bankváltás elindítását a számla tulajdonosa a kiválasztott új banknál kezdeményezheti, a bankváltást 13 munkanap alatt lebonyolítja az új és a régi bank. Egy meghatalmazást kell csak kitölteni, amelyben az új bank 2 munkanapon belül felkéri a régit, hogy 5 munkanapon belül adja át neki a következő adatokat az elmúlt 13 hónap vonatkozásában:

  • a beérkező ismétlődő átutalások
  • a rendszeres ismétlődő átutalási megbízások
  • a beszedési felhatalmazások adatai, így az utalás összege, gyakorisága, határideje, vagy azonosítója

milyen dokumentumokra lesz szükséged?

A választott új bankodban a beazonosításodhoz szükséges személyes okmányaidra (pl. személyi igazolvány és lakcímkártya), illetve egy jelenlegi bankodtól származó bankszámlakivonatra lesz szükséged – utóbbi tartalmazza ugyanis jelenlegi számlád adatait.

milyen esetekben nem tudod megszüntetni a régi bankszámlád?

Abban az esetben, ha

  • az egyenleged negatív, vagy folyószámlahitel-tartozás van rajta,
  • van rajta lekötött betét,
  • a számlán van inkasszó, hatósági átutalás, végrehajtás,
  • van rajta vitás tranzakció,
  • hagyatéki eljárásba van vonva,
  • zárolt (részben vagy egészében)

Ha a jelenlegi számlának nem csak mi vagyunk a tulajdonosai, a számla bezárásához az összes (társ)tulajdonos beleegyezésére szükség van.

meghatározhatok egy nekem tetsző időpontot a bankváltásra?

A nyilatkozatban meghatározhatod az első munkanapot, amelytől kezdve a különböző tranzakciókat az új számláról kell teljesíteni (ez a dátum azonban nem lehet korábbi, mint a bankszámlaváltási meghatalmazás leadásától számított 13 munkanap). A meghatalmazásban egyúttal a régi számla felmondásáról is rendelkezni tudsz, ami azért lehet fontos információ, mert addig a napig nem tiltja le a bankkártyádat az előző bank, onnantól kezdve viszont nem fogod tudni használni a régi kártyádat.

Az új bankodhoz a megbízások is átköltöznek. Ezek közül a legfontosabbak a bérátutalás és a csoportos beszedési megbízások. Ez azt jelenti, hogy munkáltatód felé nem kell külön jelezned az új bankszámlaszámodat, ezt elintézi az új bankod. Illetve a régi bankodnál meglévő a költöztetéskor élő csoportos beszedési megbízásokat berögzíti neked az új bankod. Neked csupán annyi a teendőd, hogy a költöztetés után egy hónappal leellenőrizd, minden szokásos megbízásod a korábban megszokottak szerint teljesültek az új bankodnál is.

a régi bankomnál megszűnő bankszámlámon lévő egyenleggel mi fog történni? Új bankomnál hogyan tudok addicionális szolgáltatási elemeket igénybe venni?

Amennyiben a régi bankodnál rendben lezajlik a számlazárás, az egyenleget átutalja az újonnan nyitott számládra, és az új számládon jelennek meg a megtakarításaid. A kiegészítő szolgáltatások – így az SMS értesítő vagy a mobilbank – használata nem áll a váltás útjában, de ha szeretnéd ezeket használni az új számládhoz is, vagy az új banknál elérhető plusz szolgáltatásokat igénybe venni, érdemes megérdeklődni a bankváltáskor a fiókban, hogy ezeket a későbbiekben telefonon vagy online is meg tudod-e igényelni, vagy csak  személyesen, bankfiókban intézhető.


Váltani szeretnél? Ismerd meg számlacsomagjainkat (EBKM: 0,01%)!

K&H számlacsomagok