6+1 tipp a biztonságos otthoni munkavégzésért

2021. június 29.
Bár úgy tűnik, hogy a járványhelyzet már lecsengőben van, a kijárási korlátozások alatt számos cégnél bevezetett otthoni munkavégzés továbbra is velünk marad. Mivel egyre többen, egyre többet dolgozunk otthonról ezért azoknak is érdemes lehet hosszú távon felkészülni a távmunkára, akik eddig csak ideiglenes megoldásként tekintettek rá. Tippjeinket követve olyan kényelmes és biztonságos otthoni körülményeket teremthetsz, melyek ideális helyszínt biztosítanak nem csak a pihenéshez, hanem a munkához is.

6+1 tipp a biztonságos otthoni munkavégzésért

A járványhelyzet kapcsán sok cégnél kötelezően előírt otthoni munkavégzéshez a különböző állami szervezetek is tettek ajánlásokat azért, hogy mind a körülmények, mind az adatvédelem tekintetében biztonságos lehessen a távmunka. Bár az ajánlások legtöbbje a munkáltatóknak szólt, a munkavállalók számára is nagy felelősséggel jár a home office, hiszen az általános szabályok betartása ilyenkor még nagyobb figyelmet kíván.

1. válassz megfelelő helyet a munkavégzésre

Talán bele sem gondolsz, de egy megbeszélés során a kameraképedről akár érzékeny, személyes információkhoz is juthatnak a kollégáid, vagy a szervezeten kívüli személyek. Egy zavaros, képekkel, iratokkal vagy a mosatlan edényekkel tarkított háttér pedig amellett, hogy a mondanivalódról elvonhatja a figyelmet, nem kelt túl professzionális benyomást. Éppen ezért, nagyon fontos, hogy a lehető legjobban válaszd ki azt a részét a lakásodnak, ahol egy otthoni munkanap alatt kényelmesen és nyugodtan tudsz dolgozni, egy esetleges videóhívás során pedig nem látszik több az otthonodból, mint amennyi szükséges. Emellett számos platformon már a háttér elhomályosítását, vagy egyedi háttérképet is beállíthatsz.

2. megfelelő kialakítás

Tudtad, hogy a home office munkaállomásra is külön szabályok vonatkoznak? A különböző alapfeltételek mellett (például megfelelő belmagasság, jó világítás), fontos, hogy odafigyelj az apróságokra is. Úgy alakítsd ki az otthoni irodádat, hogy legyen elég tered, te is és az eszközeid is védve legyenek a tűző naptól és az erős huzattól, valamint egész nap megfelelő testtartásban tudj dolgozni. Utóbbit egy stabil székkel, akár derékpárnával is elérheted. Mindezek mellett, azt tanácsoljuk, hogy a laptop mellett jó, ha van elég helyed az olyan egyéb kellékeknek is, mint például a vizespoharad, ami nem borul rá az első óvatlan mozdulattal a billentyűzetre.

3. biztonságos hálózat

Online munkavégzés során a legfontosabb a hálózatod megfelelő védelme, hiszen az internetre csatlakozva lehetsz a legsérülékenyebb a különböző kibertámadásokkal, adatlopásokkal szemben. Mindenképpen figyelj oda, hogy otthoni wifi-jelszavadat ne add ki (például a szomszédnak — vagy ha mégis így hozza a helyzet, utána mielőbb változtasd meg) és semmiképpen se látogass nem megbízható oldalakat – melyekre a legtöbb böngésző már előre figyelmeztet. Jobb, ha munkaidőben inkább vezetéken keresztül csatlakozol az internethez, mert így a biztonság mellett, a sebesség is gyorsabb.

4. hordozható eszközök

Otthon dolgozni kényelmes, de ha úgy döntenél, hogy egy ideig egy kávézóból vagy külső helyszínről jelentkezel be, jobb, ha te magad osztod az internetet és nem csatlakozol nyílt, vezetéknélküli hálózatra, mivel ez jobban ki van téve az adathalász támadásoknak. Arra is figyelj, hogy nyilvános helyszínen hova ülsz, rá lehet-e látni a laptopod képernyőjére, ami bizalmas információk esetén nem túl szerencsés illetve arra is, hogy kivel, hol és milyen témáról telefonálsz, mert nem biztos, hogy a baristának vagy a buszon melletted ülőnek tudnia kell az üzleti titkokról.

5. az adatbiztonság

Nem irodai környezetben kiemelten figyelned kell az adatbiztonságra. Minden eszközödet a munkáltatód iránymutatásai és szabályai alapján szükséges használnod. Ezeket általában még otthon is megfelelő biztonsági zárral (PIN-kód, ujjlenyomat stb.) kell ellátni, valamint használaton kívül le kell zárni. Hasonlóan járj el a céges iratok kapcsán is: amikor éppen nem dolgozol velük, megfelelően zárd el őket egy szekrényben.

6. munka vs. magánélet egyensúly

A különböző technikai jellegű praktikák mellett elengedhetetlen mentális egészséged kérdése is. Hogy miért? Egyszerűen azért, mert ha nem pihened ki vagy nem érzed jól magad, általánosságban könnyebben betegszel meg, vagy történhet veled baleset otthon is, csökkent figyelmed okán.

Bár igen jól eshet egy ebéd utáni szundítás, ne feledd, hogy így a munkaidőd továbbra is tart. Bátran tarts szünetet, de semmiképpen ne told estére a feladataidat. Ne borítsd fel a megszokott beosztásodat, törekedj a magánéleted és a munkád egyensúlyára.

Ha hosszú távon dolgozol otthonról, fontos, hogy az egészséges táplálkozásra is odafigyelj, ezáltal pedig mind fizikailag, mind lelkileg fittebb legyél.

+1 bővítsd a lakásbiztosításodat

Otthoni munkavégzés alatt a lakásod az otthonod és a munkahelyed is egyben, ezért érdemes utánajárnod, hogy lakásbiztosításod milyen helyzetekben nyújthat megoldást a home office során keletkezett károk megtérítésében.

A K&H Biztosítónál kötött lakásbiztosításodhoz ingyenesen elérhető az otthoni munkavégzés fedezetbővítés, amivel a munkavégzéshez használt, de más tulajdonában lévő informatikai eszközökben okozott károk térülnek meg, az egértől a tableten át, a monitorokig. Nem kell külön igényelned: a szolgáltatás mindenkinek jár, aki kiegészítő felelősségbiztosítást tartalmazó K&H lakásbiztosítás szerződését – akár utólag is - regisztrálja a K&H ügyfélportálon.

Ha még nincs K&H lakásbiztosításod, amihez a kiegészítő felelősségbiztosítás már a céges elektronikai készülékekben okozott károkra is kiterjed, keresd bátran a K&H Biztosító helyi képviselőit, akik nem csupán segítenek a legjobb konstrukció megtalálásában, de hasznos tanácsokat és tippeket is adhatnak.

személyes tanácsadó segítségét kérem