Ugrás a tartalomhoz

5 gyakori tévhit az automata váltós autókról

2019. november 07.
Noha az automata váltós autók térnyerése egyre nagyobb a magyarországi autós piacon is, sokan még mindig mumusként tekintenek a manuális váltó hiányára. Gyakran hangoztatott ellenérv, hogy az automata váltó azoknak való, akik nem tudnak vezetni, vagy, hogy úri hun-cutság egy nem manuális váltós jármű. De vajon ténylegígy van? Összeszedtük az 5 leggyako-ribb tévhitet, ami az automata váltós személygépkocsikat övezi.

1. az automata váltó azoknak való, akik nem tudnak vezetni

Ez talán az egyik legtöbbet hangoztatott ellenérv és valószínűleg van benne némi keserű felhang is, ami még az 1990-es évek végéről ragadt ránk és maradt meg bennünk, észrevétlenül. Akkoriban ugyanis valóban ritkának és drágának számított az automata váltó; jellemzően csak a luxusmodel-lekbe került bele, így a legtöbben nem engedhették meg maguknak. Ám ettől a keserűségtől elte-kintve is sokan a mai napig azt gondolják, hogy váltó nélkül vezetni kicsit olyan, mintha nem is ve-zetnénk. „Mit csinál a jobb kezed és hová teszed a bal lábadat?” – hangzik el gyakran az ellenvetés.

Pedig az igazság az, hogy a városi forgalomban rengeteg egyéb dolog van, amire oda kell figyelni, az automata váltós autók kényelme pedig abban segít, hogy a váltás és kuplungolás helyett még in-kább a forgalomra irányíthassuk a figyelmünket. A legújabb modellek esetében még arra sem kell figyelni, hogy a piros lámpánál üresbe, majd indulásnál sebességbe rakjuk az autót, mindösszea se-besség, tolatás és parkolás állását kell használnunk a váltónknak. Ha ígynézzük, tulajdonképpen egy-szerűbben és biztonságosabban vezethető egy automata személygépkocsi.

2. az automata váltós autóknak óriási a fogyasztása

Ez talán régebben, úgy a 2000-es évek elején még valóban így lehetett. Automata váltós kocsikat már az 1940-es évek közepe óta gyártanak, sőt az elgondolás alapjait már az 1800-as évek végén lefektette a Ford. Kezdetben a még kevésbé okos és tanulékony rendszerek kicsit megkéshettek a váltással, ezzel növelve járművünk fogyasztását, ám az azóta robbanásszerűen fejlődő autóipar ren-geteget javított az automata váltók reakciókészségén. Ma már egy átlagos automata váltós személy-gépkocsi fogyasztása nagyjából egy átlagos sofőr manuális váltós fogyasztásával egyenlő, míg egy jobb fajta váltó esetében egy kifejezetten gazdaságosan vezető sofőr által generált fogyasztással vetekszik.

Sőt! A technológia fejlődésével ma már egyáltalán nem számít ritkaságnak a 8-9 fokozatú váltó sem. Ennek köszönhetően az autó hamarabb vált, a motor egyenletesebben jár, ami tovább javítja az amúgy sem rossz (sőt ahogy írtuk, olykor még jobb) fogyasztást. A legjobb hír pedig az, hogy mind-ez nem csak a luxus kategóriában érhető el.

Arról nem is beszélve, mennyivel megnyugtatóbb a dugóban úgy araszolni, hogy tudjuk, az autónk mindig a legjobb időben és a legoptimálisabb állásba vált, soha nem fullad le, ezzel pedig rengeteg benzint és idegeskedést megspórol nekünk.

3. az automata váltós autó lassan gyorsul

Ez megint egy olyan tévhit, ami a régi idők lassabb reakcióidejű automata váltóira lehetett esetleg igaz, és azokra sem teljesen. A gondolat onnan eredhet, hogy az automata váltó azonnal felvált, ha eléri a motor a megfelelő fordulatszámot, míg manuális váltóval könnyedén túlpörgethetjük a mo-tort, ha egy kicsit jobban szeretnénk gyorsulni. Ez eddig igaz is, ám egyrészt nem jelenti azt, hogy az automatás kocsik nem gyorsulnak megfelelő ütemben, másrészt pedig ezekben a járművekben is megvan a trükkje a gyorsításnak: egy nagyobb gázfröccs például jelzés a motornak, hogy most gyor-sítani szeretnénk. Ekkor a váltónk azonnal lejjebb vált egy fokozatot, a motor kellően felpörög és pillanatok alatt növelhető az autó sebessége, ami előzésnél rendkívül hasznos lehet. 

4. az automata váltós autókra külön jogsi kell

Egy normál B kategóriás jogosítvánnyal nyugodtan beülhetünk egy automata sebességváltós sze-mélygépkocsiba. Viszont, ha már jogosítványunk megszerzésekor tudjuk, hogy egész életünkben csak automata váltós autókat fogunk vezetni, akkor vizsgázhatunk specifikusan ilyen járművön. Ez esetben a korlátozás bekerül a jogosítványunkba, így ha mégis manuális váltós autót szeretnénk ve-zetni, akkor szükséges letennünk egy kiegészítő vizsgát is. 

5. drágább a karbantartása, mint a manuális váltós társaiknak

Ez a kérdés már valóban egy kicsit peremterület és nem teljesen alaptalan a tévhit. Bár nem karban-tartási költség, a legtöbb nem luxuskategóriás autó alapfelszereltségéhez maunális váltó tartozik, az automata választásért egy kis felárat kell fizetnünk. Ezen felül való igaz, hogy a váltóolajat néhány évente cseréltetnünk kell (ellentétben a manuális váltókéval, ahol a szakemberek 10-15 évenkénti felülvizsgálatot javasolnak).Ilyenkor nem szabad spórolnunk a szerelőn, mert ha a váltónk tönkre-megy, akkor valóban vagyonokat fizethetünk ki a javíttatásért.Ugyanakkor egy manuális sebesség-váltós autó váltójának a javíttatása sem két fillér, és míg a sofőr vezetési stílusától, forgalmi körül-ményektől, stresszhelyzettől, fáradtságtól függően finomabban vagy durvábban bánhat a váltóval, addig az automata váltónk nem lesz stresszes például a délutáni dugóban, így biztosak lehetünk benne, hogy összességében sokkal finomabban bánik az autónkkal, mint mi magunk.

K&H személyi kölcsön  – THM: 8,1– 13,8%

Te is kipróbálnád az automata váltós autók nyújtotta kényelmet? Ha csak egy kis segítség hi-ányzik, ne spórolj ezen a praktikus extra felszereltségen! Tudj meg többet a K&H gyorsan és gördülékenyen, teljesen online igényelhető személyi kölcsönről és a szükséges összeg akár fél órán belül a bankszámládon lehet!

 K&H személyi kölcsön

Bár az automata váltós autókhoz köthető tévhitek többsége alaptalan, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás ebben az esetben is szükséges! Tudj meg többet az online, egyszerűen és kényelmesen, számos kedvezménnyel megköthető K&H kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról és kirándulj biztonságban ajándék utasbiztosítás kuponunkkal! 

 K&H kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás