gazdasági totálkár? nyugi, itt a segítség

biztosítsd be autódat online, percek alatt, kedvezményeinkkel!
2023. november 14.
Amikor autóbalesetet szenvedünk, az első gondolatunk alighanem az, hogy mindenki épségben megúszta-e a helyzetet. Az ijedtségből felocsúdva azonban szembe kell néznünk a szituáció gazdasági oldalával is, hiszen az egyik legértékesebb vagyontárgyunkban keletkezett kár. Ha mindez olyan mértéket ölt, hogy az autó javítása pénzügyileg már nem éri meg, bizony gazdasági totálkárral nézünk szembe. De mi ilyenkor a teendő?

Gazdasági totálkár
 

totálkár, de nem mindegy, milyen

A totálkárból alapvetően két típus létezik. Az egyik az úgynevezett műszaki totálkár, ami azt jelenti, hogy az autónk a baleset következtében annyira megsérült, hogy nem lehet megjavítani. Vagy azért, mert a sérülés ezt nem teszi lehetővé, esetleg azért, mert olyan alkatrészek sérültek, amelyek a javítás után sem lennének maximálisan biztonságosak.

A másik típus a gazdasági totálkár. Ezt a kifejezést a törvény úgy definiálja, hogy a káresemény következtében károsult gépjármű megjavíttatása gazdaságilag nem indokolható.

A javítási költség és a jármű káridőpontkori forgalmi értéke képezi az alapját annak a megállapításának, hogy gazdaságos-e a javítás. Amennyiben a javítás meghaladná a gépjármű balesetkori piaci értékének a roncsértékkel csökkentett összegét, akkor gazdaságtalannak minősíthető a javítás. A káridőpontkori forgalmi érték meghatározására az Eurotax számítási rendszert használják a biztosítók és a javítást végző szervizek is. A következőkben részletesebben megnézzük, hogy pontosan mit is takarnak ezek a költségek. ezek a teendők, ha már megtörtént a baj.

milyen esetekben és mennyit fizet a biztosító?

Alapesetben induljunk ki abból, hogy az autónk gazdaságilag totálkáros, a balesetet nem mi okoztuk, a vétkes fél pedig rendelkezett kötelező biztosítással. Nos, ilyen esetben joggal számíthatunk arra, hogy a gazdasági totálkár kifizetése megtörténik a részünkre. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény kimondja, hogy „a gépjármű üzemeltetése során okozott kárt a károkozó fél kötelező gépjármű-felelősségbiztosítója köteles megtéríteni”.

Ugyanebben a jogszabályban szerepel az is, hogy „gazdasági totálkár esetén [...] a biztosító a gépjármű károsodás időpontjában fennálló forgalmi értékének maradványértékkel (roncsértékkel) csökkentett összegét alapul véve köteles megtéríteni a károsult kárát”.

Jogosan merül fel bennünk a kérdés, hogy mégis mi számít forgalmi értéknek egy használt autó esetében? A hangsúly itt a forgalmi értéken van, azaz nem az számít, hogy mennyiért vettük, hanem az, hogy a baleset pillanatában mennyiért lehetett volna eladni. Utóbbit a biztosító határozza meg, figyelembe véve egyebek mellett az autó életkorát, műszaki állapotát, extráit, illetve a hasonló gépjárművek piaci értékét.

a roncsérték meghatározása

Egy pillanatra érdemes még kitérni a maradványérték (roncsérték) fogalmára is. Akármennyire is összetört ugyanis az autónk, roncsként mégis képvisel valamekkora értéket. Magát a roncsot vagy akár az egyes, épen maradt alkatrészeket is értékesíthetjük, hiszen a roncs a mi tulajdonunkban marad a baleset után, így nekünk kell gondoskodni az elszállításról és a tárolásról is.

A roncsérték meghatározása általában úgy történik, hogy roncskereskedők úgynevezett roncsportálokon keresztül licitálnak a sérült járműre és a legmagasabb vételárat kínáló roncskereskedő vételi ajánlata lesz a roncsérték számítás alapja. A roncskereskedőt vételi kötelezettség is terheli, azaz köteles ezen az áron át is venni a sérült autót.

mi a helyzet, ha cascóval is rendelkeztünk?

Eddig abból az alaphelyzetből indultunk ki, hogy a kárunkat a vétkes fél kötelező biztosítása fizeti. A kárrendezést azonban a casco-biztosításunkon keresztül is kérhetjük – már persze, ha korábban kötöttünk ilyet. A kárkifizetés ilyenkor úgy történik, hogy a biztosító felméri a kár mértékét, majd ebből az összegből levonja a casco önrészét és a biztosítási évfordulóig járó díjakat is.

Amennyiben volt casco az autónkon, akkor is kérhetünk kárrendezést, ha a balesetben mi voltunk a vétkes fél.

teendők autóhitel vagy lízing esetén

A gazdasági totálkár szó alapból izzasztóan hangzik, hát még akkor, ha az autót hitelre vásároltuk vagy lízingeltük. Ilyenkor ugyanis az a helyzet áll elő, hogy a hitel vagy lízingszerződésünk megszűnik, hiszen maga az autó már nem szolgál fedezetül. Ideális esetben persze a biztosítótól kapott összeg elegendő ahhoz, hogy visszafizessük a banknak a fennmaradó kölcsönt. Ha nincs ilyen szerencsénk, akkor sajnos önerőből kell megoldanunk a helyzetet.

mit fedezhet még a biztosítás a gépjárműkár mellett?

Térjünk most vissza a korábbi alapesethez, vagyis ahhoz, hogy az autónk egy másik sofőr hibájából vált totálkárossá, és az ő KGFB-jén keresztül szeretnénk rendezni a kárunkat. Talán kevésbé köztudott, hogy ilyenkor nemcsak arra az összegre tarthatunk igényt, ami a „megsemmisüléssel” járt, hanem bizony egyéb kártérítésekre is.

Már korábban is volt szó róla, hogy a baleset után a mi dolgunk gondoskodni arról, hogy a roncsot a helyszínről elszállítsuk és tároljuk. Mindkettő komoly összegbe kerülhet: egy autómentő igénybevétele akár több százezer forintra is rúghat. A tárolás kapcsán pedig lényeges információ, hogy közterületen a roncsot mindössze tíz napig hagyhatjuk. Utána megfelelő tárolásról kell gondoskodnunk, ami megint csak nincs ingyen.

Ha ilyen helyzetbe kerülnénk, ügyeljünk arra, hogy mindenről kérjünk számlát – a roncs elszállításáról pedig mindenképp állítson ki az autómentő fuvarlevelet is. Ezek alapján ugyanis igényelhetjük a károkozó biztosítójától a költségeink utólagos megtérítését.

Az autó sokunk számára elengedhetetlen eszköz a munkába járáshoz, sőt, akár a munkaeszközünk is lehet. A totálkáros autónk helyett villámgyorsan újat kell szereznünk, például egy bérautó formájában. Szerencsére van rá mód, hogy ennek költségét is a másik fél biztosítója állja. Általában maximum 30 napra, a guruló költség levonásával térítik meg a biztosítók az autóbérlés költségeit.

A bérautó csak ideig-óráig jelent megoldást (ha egyáltalán), idővel biztosan pótolni szeretnénk a totálkáros autónkat. A megállapított gépjármű kártérítési összegen felül kérhetjük az átírási költségeink térítését is. A biztosító az előző gépjármű kategóriával megegyező mértékig téríti ezen költségeket.

Végül említsük meg azt is, hogy egy baleset sajnos nem csupán anyagi kárral járhat, hanem személyi sérüléssel is. A biztosító ilyenkor azzal tud segíteni, hogy megtéríti számunkra a gyógyszerek, a kórházi kezelés, a gyógyászati segédeszközök vagy akár az ápolás költségeit. Súlyosabb esetben, ha a sérülés az életminőségünk drasztikus romlásával jár, akár sérelemdíjra is jogosultak lehetünk.

ezért éri meg a K&H gépjármű-felelősségbiztosítás

Tévedés, hogy minden kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás teljesen egyforma! Egyáltalán nem mindegy, hogy mennyit fizetünk egy-egy évben és milyen kedvezményekkel faraghatunk az árból. A K&H esetében például spórolhatunk, ha hibrid vagy elektromos autónk van, ha kisebb hengerűrtartalmú autót vezetünk, sőt még azzal is, ha home office-ban dolgozunk.

A biztosítást ráadásul online is megköthetjük néhány kattintással, vagy K&H ügyfélként a mobilbankban is.

K&H kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás