2x csekkold, hiszen pénzről van szó!

2023. november 06.
Ma már egyszerűen tudsz okostelefonról bankolni, sőt érintésmentesen fizetni is, a webshop-okban történő bankkártyás vásárlás is mindennapos gyakorlattá vált.Ezeknek a lehetőségeknek a kihasználását az EU új pénzforgalmi jogszabályai (PSD2) teszik biztonságosabbá. Az új folyamatot erős ügyfélhitelesítésnek, azaz Strong Customer Authentication (SCA)-nak nevezzük. Ahhoz azonban, hogy minden rendben menjen, az online fizetési folyamatokat kellő odafigyeléssel kell használnod. Csak ez garantálja a biztonságodat, a pénzed védelmét.

2x csekkold, hiszen pénzről van szó!

hogy néz ki ez a gyakorlatban?

A biztonságot a K&H egy úgynevezett bizalmi láncolaton keresztül biztosítja. Ennek köszönhető, hogy nem kell minden egyes utalásnál, fizetésnél bemenned egy bankfiókba vagy készpénzt használnod, ezenkívül ez teszi lehetővé azt is, hogy egyszerűen a mobiloddal bankolhass.

•amikor megnyitottad a bankszámládat és kérted a számlacsomagot, a bankkártyádat, valamint a különböző banki megoldásokat, amiket azóta rendszeresen használsz, akkor beazonosítottak téged

•kaptál a banktól azonosítókat és megadtál kódokat, amelyekkel tudsz bankolni

•amikor az okostelefonodra telepítesz egy banki alkalmazást, akkor az a háttérben „összekapcsolódik” az eszközöddel és a fiókban kapott és megadott azonosítókkal, kódokkal.  ( pl. K&H énazonosító, m-PIN stb.)

•az erős ügyfélhitelesítési folyamat (SCA) keretében pedig a jóváhagyásodat mindig megelőzi egy üzenet arról, hogy melyek a tranzakció részletei, majd a beleegyezésedet egy kettős jóváhagyással (pl. jelszó+SMS-ben kapott kód, a mobilodra kapott üzenet OK-zása, esetleg mobiltoken+mPIN kód jóváhagyással) adhatod meg.

•erre azért van szükség, hogy egy másik telefonon vagy eszközön – például táblagépen – a te kódjaiddal más ne tudjon pénzt levenni a számládról, vagy a bankkártyád adatait felhasználva ne fizethessen helyetted egy webshop-ban.

érdemes észben tartani

Az EU PSD2 szabályok nem vonatkoznak az Európai Gazdasági Térségen kívül üzemelő ázsiai, vagy amerikai oldalakon történő online kártyás vásárlásokra. Ezekben az esetekben a kártya adatok megadása, a kártyás fizetések nyomon követése továbbra is kiemelt figyelmet igényel.

figyeld az üzeneteket

A fentiek alapján világos, hogy az átutalások, fizetések jóváhagyását megelőző, visszaigazoló üzenetet mindig gondosan, az elejétől a végéig el kell olvasni. 

Amennyiben az üzenetben foglalt részletek – pl. a pénzösszeg, a partner vagy a megcélzott számlaszám - nem pontosan egyezik azzal, amit meg akartál adni, vagy különösen, ha az üzenet nem is annak az eredménye, hogy éppen fizetést akartál indítani, semmiképpen se add meg a jóváhagyásodat az utalás/fizetés teljesítéséhez. Amennyiben felmerül benned a gyanú, hogy valami visszaélés történhet, haladéktalanul hívd a K&H Telecentert, ahol segítenek a helyzet tisztázásában.

korlátozd, ha nem használod

A biztonságot tovább növelheted, ha a nem használt fizetési lehetőségeket korlátozod is. A K&H mobilbank és e-bank gyors és egyszerű lehetőségeket biztosít arra, hogy a kártyáidhoz, számláidhoz kapcsolódó kifizetéseket napi limittel lásd el, akár külön is pl. az utalások és internetes fizetések esetében.

Annak a bankkártyának, amit nem használsz internetes fizetésre, hasznos az internetes limitjét 0-ra állítani. Ha mégis akarsz vele fizetni, a limitet azonnal meg tudod emelni (és persze a fizetés után akár vissza is csökkentheted).

Mindez arra is lehetőséget nyújt, hogy a K&H e-bankban vagy K&H mobilbankban azonnali hatállyal csökkentsd a kártya limitjeit, vagy akár a kártyát felfüggeszd, abban az esetben, ha még nem vagy biztos abban, hogy a kártyádat valóban elvesztetted, ellopták, vagy csak egyszerűen nem találod. Amennyiben a kártyádat valóban ellopták, vagy elveszítetted, esetleg felmerülne benned a visszaélés gyanúja, úgy a bankkártyát díjmentesen tilthatod a K&H e-bankon, mobilbankon vagy akár a K&H TeleCenteren keresztül.

védd az eszközeidet

Az is világos lehet, mennyire fontos a megfelelő védelme annak számítógépnek vagy okoseszköznek (telefon, tablet), amelyről a K&H e-bankot, K&H mobilbankot használod.

Az eszközeidet sose add oda másnak (pl. felnőtt családtagnak), ideiglenesen se. A gyerekeidnek se, akik sokszor nem feltétlenül tudják, hogy miként kell például egy okostelefont kezelni. Pláne nem tudják, hogyan működik egy banki applikáció. Mindig védd a bankoláshoz használt okoseszközödet (telefon, tablet) képernyőzárral (jelkód), PIN kóddal, biometrikus azonosítással (jellemzően ujjlenyomatos megoldással). Arra viszont, ha az arcfelismerést használod ügyelj, hogy ha valaki eléd tartja a telefonodat, akkor az a másodperc tört része alatt feloldja a képernyőt, így akinek a kezében van az eszköz már hozzá is fér telefonod tartalmához. Ezért legyél óvatos!

Azt is fontos figyelembe venned, hogy ha másnak (pl. családtagnak) engeded a mobilod feloldását ujjlenyomattal, vagy arcfelismeréssel, akkor a banki tranzakció jóváhagyását is lehetővé teszed számára – a banki alkalmazás ugyanis nem tudja a rögzített ujjlenyomatok személyek szerinti megkülönböztetését.

Szintén fontos, hogy az e-bankolásra használt számítógépen ne adj ismeretleneknek hozzáférést (pl. távsegítség címén), ne telepíts távoli elérést lehetővé tevő programokat. Ezek felhasználásával ugyanis lehetővé válhat, hogy illetéktelenek figyelemmel kísérjék a bankolás részleteit, esetleg megismerhetik bizalmas adataidat, rosszabb esetben a tranzakciók jóváhagyásához szükséges információt (pl. az internetes kártyás fizetéshez használt jelszót) is.

internetbanki és mobilalkalmazási szolgáltatásban [K&H mobilbank, K&H e-bank]
átutalás belföldön forintban
számlavezetés
betéti vagy hitelkártyával történő vásárlás belföldön és külföldön
limitmódosítás

Ismerd meg a K&H mobilbank innovációit, és bankolj biztonságosan, kényelmesen a mobilodról!

K&H mobilbank

Jelen hirdetés nem minősül ajánlattételnek, célja pusztán a figyelem felkeltése. A kondíciók módosításának jogát a Bank fenntartja. A termék részletes leírását és feltételeit a K&H Bank Üzletszabályzata, az Ügyfélszerződés, a Bankkártya és hitelkártya szolgáltatásokra vonatkozó Általános szerződési feltételek, lakossági ügyfél esetén a Természetes személyeknek szóló Betéti bankkártya hirdetmény, vállalati ügyfél esetén a Hirdetmény vállalati ügyfelek részére tartalmazzák, amelyek megtekinthetők a bankfiókokban és itt a www.kh.hu internetes oldalon.