koronavírus: hasznos információk, ha utaznál

2020. július 17.
Külföldi utazást tervezünk a közeljövőben? Esetleg már be is fizettük? A Magyarországot is érintő koronavírus járvány miatt nem árt körültekintőnek lenni és arra is felkészülni, hogy a lefoglalt utazásunkat le kell mondanunk vagy el kell halasztanunk. Összegyűjtöttük a lemondáshoz és az utazáshoz szükséges legfontosabb információkat, amit mindenképp tudni kell, mielőtt mennénk vagy maradnánk!

(a kép forrása: Pixabay)

óvintézkedések és alacsony kockázatú úticélok

Mielőtt az utazás mellett döntenénk, érdemes tájékozódni az alacsony és magas kockázatot jelentő úticélokról. A Külgazdasági és Külügyminisztérium kiadott egy folyamatosan frissülő közleményt, amelyben felsorolják azokat az országokat, ahová nem javasolják az utazást a magas koronavírus fertőzöttség miatt és melyek azok a térségek, ahova bár lehet utazni, de csak fokozott elővigyázatossággal. A megnevezett országok között több kedvelt nyaralóhely is szerepel, a teljes listát a Konzuli Szolgálat weboldalán tudjuk megtekinteni. De indulás előtt érdemes elolvasni a vírus terjedésével kapcsolatos legfrissebb híreket a https://koronavirus.gov.hu/ oldalon is, ahol többek között az aktuális, hetente felülvizsgált adatok alapján térképen látható, hogy a kiszemelt úti cél a fertőzöttség mértékét tekintve: piros (súlyos), sárga (kevésbé súlyos) vagy zöld (alacsony) besorolásban szerepel. így felelősen dönthetünk az indulásról.

Mivel a fenti besorolások akár napról napra is változhatnak, mindenképp ellenőrizzük az utazásunk előtt többször is, hogy a nyaralásunk kiszemelt úticélja milyen kategóriába esik, és ennek megfelelően mérlegeljük az indulást vagy az utazás elhalasztását. Továbbá célszerű munkaadónkat is megkérdezni hozzáállásáról, hogy például karantén esetén tudunk-e otthonról dolgozni vagy szabadságot kivenni, vagy a törvények szerint betegszabadságra kell mennünk ilyen esetben.

Ha az utazás mellett döntöttünk, van néhány óvintézkedés, amelyeket betartva csökkenthetjük a megbetegedés kockázatát. Ezeket a mindennapi életünkben is alkalmazni kell, de utazás során még inkább oda kell figyelnünk.

• rendszeresen és alaposan, legalább fél percig mossunk kezet szappannal, vagy dörzsöljük be a kezünket alkoholos kézfertőtlenítővel
  • kerüljük az arcunk érintését, mert a kezünkön lévő kórokozókat könnyedén be tudjuk juttatni a szánkba, a szemünkbe vagy az orrunkba
  • ha köhögünk vagy tüsszentünk, tegyünk a szánk elé egy papírzsebkendőt, majd azonnal dobjuk ki és mossunk kezet. Ha éppen nincs nálunk, akkor se a tenyerünkbe köhögjünk, hanem a könyökhajlatunkba
  • a köhögő, tüsszögő, beteg embereket kerüljük el
  • gyakran fertőtlenítsük azokat a felületeket, tárgyakat, amelyekkel érintkezünk

Tehát ezúttal a pakoláshoz készített listánk elejére semmiképp se felejtsük el a szappant és a kézfertőtlenítőt is felvenni! Tovább gondoskodjunk arról is, hogy mindig legyen nálunk megfelelő számú maszk is, hisz sok esetben már az utazás, vagy a tömegközlekedés használata sem lehetséges e nélkül.

Ha pedig betegnek érezzük magunkat, inkább ne utazzunk el, maradjunk otthon, és figyeljük az állapotunkat. Ha a koronavírusra jellemző tünetegyüttest észlelünk magunkon, hívjuk fel orvosunkat vagy az ingyenesen hívható zöldszámokat (+36 80 277 455 és +36 80 277 456), ahol tanácsot kérhetünk.

várható plusz ellenőrzés a koronavírus miatt?

A repülőtereken és egyes határátkelő helyeken is számítani kell plusz ellenőrzésre: testhőmérséklet mérésre, melyet jellemzően hőkamerák végeznek, de kérik tőlünk útvonalunk pontos megjelölését is. A MÁV nemzetközi vonatain is várható a menetidő megnövekedése, illetve az autóval utazók is hosszabb várakozásra számíthatnak a schengeni határellenőrzés ideiglenes visszaállítása miatt. A plusz ellenőrzések, illetve több országnál a kötelező regisztráció (hogy beléphessünk az adott országba) mind-mind plusz időt jelentenek az utazás során, ezekre érdemes előre felkészülnünk.

miután hazaértünk

Az aktuális szabályozás szerint, a zöld besorolású országokból hazatérők bármiféle kötelező óvintézkedés nélkül térhetnek vissza a mindennapokba, ám a sárga és piros jelzésű területekről érkezőket a határon egészségügyi ellenőrzés alá vetik és 14 napos karanténba kell vonulniuk. Ez alól kivételt az jelent, ha a megelőző 5 napban 48 óra időkülönbséggel két negatív koronavírus-tesztet tudunk felmutatni. A sárga jelzésű országból érkező magyar állampolgár az első koronavírus-tesztet követően szabadulhat a karanténból, míg vörös jelzésű ország esetében két negatív tesztre van ehhez szükség.

Ám a zöld jelzésű területekről érkezéskor is fokozottan figyeljük az egészségi állapotunkat. Amennyiben belázasodunk, köhögünk, légszomjunk van, telefonon érdeklődjünk orvosunknál a további teendőkről és tartsuk be a kapott instrukciókat. Ha tünetmentesek vagyunk, a laboratóriumi vizsgálat elvégzése nem indokolt.

utazás lemondás: milyen esetben fizet a biztosító?

Abban az esetben, ha a fentebb említett, kockázatot jelentő figyelmeztetések ellenére sem mondunk le a tervünkről, tudnunk kell, hogy – a Magyar Biztosítók Szövetségének a tájékoztatása alapján – az utasbiztosítás nem nyújt fedezetet a koronavírus fertőzés kapcsán felmerülő kárigények vonatkozásában. Abban az esetben, ha már az ottlétünk során nyilvánítják az adott térséget utazásra nem javasoltnak, a biztosítási fedezet kiterjed minden, a szabályzatban rögzített eseményre.

Az utazásunk előtt azzal a kockázattal is számolnunk kell, hogy ha esetlegesen karanténba kerülünk külföldön. Ilyenkor az utasbiztosítás nem fedezi a költségeinket; magunknak kell állnunk a szállást, a hazajutás díját, az élelmiszereket és minden egyebet. Abban az esetben viszont fennáll a térítési kötelezettség, ha pl. sürgősségi orvosi ellátásra szorul az utas vagy ha egyéb, a szabályzatban nevesített esemény történik.

Nem minősül káreseménynek, így nem jár kártérítés akkor sem, ha az utazás kezdete előtt már nem lehet belépni a célországba. Ilyenkor az utazási irodának kell felajánlania egy másik, azonos értékű utat, vagy vissza kell adnia a befizetett pénzösszeget.

Ha kötöttünk utasbiztosítást, de végül nem vesszük igénybe a szolgáltatást, mert lemondunk a nyaralásunkról, a szerződés kockázatba lépése előtt a díjat a biztosítók visszatérítik.

A teljes lemondás mellett érdemes az elhalasztás lehetőségével is élni, melyet a koronavírusra való tekintettel a szállásadók is számos esetben rugalmasabban kezelnek.

De természetesen a legfontosabb, hogy baleset vagy betegség esetén azonnal vegyük fel a kapcsolatot a biztosítóval. A bejelentés alapján pedig a biztosító azonnal megteszi a szükséges lépéseket és segít a helyzetünknek, egészségügyi problémánknak megfelelő, ellenőrzött szakorvosi segítséget megszervezni.

Amennyiben az óvintézkedések figyelembevétele mellett úgy döntünk, hogy szeretnénk egy alacsony kockázatot jelentő térségben tölteni a szabadságunkat, akkor ne feledkezzünk meg az online, percek alatt is megköthető, 0-24 órás asszisztenciát biztosító K&H utasbiztosításról, mely az egyéb betegségek, sérülések vagy akár a poggyászunk elkeveredése esetén is vigyáz Ránk!

Válaszd utazásod mellé a K&H utasbiztosítást, amit kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!