egzotikus úti célok: a legfontosabb teendők indulás előtt
2024. július 31. - Hogyan érdemes felkészülnöd álmaid utazására? Milyen kockázatokkal kell számolnod egzotikus úti célok esetén? Hasznos tanácsok cikkünkben!
(A cikk tartalma frissült: 2024.08.13)
Késés, járattörlés vagy más probléma esetén a légitársaságoknak tájékoztatási kötelességük van az utasokkal szemben. Például már az utasfelvételnél jól látható, világosan olvasható tájékoztató szöveget kell elhelyezniük a késésről. Ha több, mint 3 órát késik a gépünk, akkor pedig kérhetjük az utasfelvevő pultnál vagy a beszállókapunál a kártalanításról és a segítségnyújtásról, illetve a hozzájuk kapcsolódó jogainkról szóló ismertetőt.
Szóval pánikra semmi ok, inkább figyeljük rendszeresen a repülőtéri kijelzők tájékoztató információit és ne idegeskedjünk!
Értesültünk róla, hogy késik a gépünk vagy a csatlakozó járat és emiatt rá vagyunk kényszerülve, hogy a reptéri kávézókban/üzletekben vegyünk némi élelmet magunkhoz? Ilyenkor feltétlenül tegyük el a fogyasztásról szóló blokkot, mert kérhetünk visszatérítést a légitársaságtól. Persze csak az észszerűség határain belül, amibe az alkoholos italok és több fogásos menüsor nem biztos, hogy beletartozik.
A várakozási idővel arányos étkezési számla kifizetése mellett, ha egy vagy több éjszakát kell a helyszínen töltenünk a késés miatt, akkor a légitársaságnak a szállásunk költségeit is meg kell térítenie. Akárcsak az utazás díját a repülőtér és a szálláshely között, ami a legtöbb esetben taxiköltséget jelent. Az utasoknak továbbá díjmentesen két telefonhívást vagy e-mailt is fel kell ajánlani.
Az említett ellátáshoz való jogok megilletnek Bennünket, de nem minden esetben, ha a késés vagy járattörlés rendkívüli események okozzák, az kivételt képez a fent leírtak alól.
A légi utasok jogait védő, az Európai Parlament és Tanács rendelete alapján, 3 órán túli késésnél, ha a légitársaságunk tehet erről, jár nekünk a kártérítés, amit nem vagyunk kötelesek, azonnal a helyszínen benyújtani. Ez 250-től 600 euró összegig terjedhet. De milyen esetben pontosan mennyi is?
A légitársaság hosszabb késés esetén felajánlhatja az átfoglalás lehetőségét is, mely módosítja a felsorolt összegeket. Ha például az érkezés időpontja az eredetihez képest két órán belül van 1500 kilométer alatt, vagy 3 órán belül 1500 kilométeren túl és az EU-n belül, vagy 3 órán belül 1500 és 3500 kilométer között egyéb célhoz, vagy négy órán belül minden egyéb esetben, akkor a társaságnak csak a kártérítés felét kell megfizetnie.
Figyelem! Ha a cég unión belüli vagy a repülőgépünk EU-n belüli repülőtérről indul, csak akkor illet meg a kártérítés. Más esetekben nemzetközi egyezményekből derül ki, hogy a járat késésekor milyen ellentételezésre számíthatunk.
Károsultként, ha több mint három órát késett a gépünk, esetleg törölték a járatunkat, vagy más sérelem ért bennünket, első körben a legjobb, ha a légitársasághoz fordulunk. Általában rendelkeznek olyan online felülettel, ahol a panasztételt egy interneten át elküldhető nyomtatványon intézhetjük. Ha utazási irodával indulunk útnak, akkor pedig az utazási iroda felel értünk, azonban van különbség aközött, hogy pontosan mit vásároltunk az utazási irodánál! A hazai irodák többnyire azt a gyakorlatot követik – ha komplett utazási csomagot váltottunk náluk –, hogy ők intézkednek a késés miatti kártérítés ügyében. Viszont, ha csak a repülőjegyet vettük rajtuk keresztül, akkor legfeljebb hasznos információkkal segítenek bennünket.
Ha több mint 4 óra késéssel érkezünk meg úti célunkra, kártérítésre vagyunk jogosultak kivéve, ha a járat rendkívüli körülmények miatt késett. A légitársaságnak a rendkívüli körülmények fennállását jegyzőkönyv kivonatokkal, eseményjelentésekkel vagy más okmányokkal kell bizonyítania. A rendkívüli körülmény a jogszabály szerint olyasmi, amit minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni.
Figyelem, van három gyakori eset, melyek az EU-s jogszabály szerint egyértelműen nem számítanak rendkívüli esetnek, vagyis joggal élhetünk a kártérítési igénnyel. Ilyen például, a repülőgép karbantartásakor észlelt, vagy a karbantartás hiányosságai által okozott műszaki problémák nagy része, légi járműnek az utaslépcsővel való ütközése vagy a légi fuvarozó személyzetének sztrájkja (belső sztrájk). Ilyenkor is élhetünk a kártérítés igényével.
Késik a géped vagy nem érkezett meg időben a poggyászod? A K&H utasbiztosítások csomagjaid/értékeid ellopása, elkeveredése, késése esetén is anyagi segítséget és magyar nyelvű segélyvonalat biztosítanak.
Válaszd utazásod mellé a K&H utasbiztosítást, amit kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!