segítség, késik a gépem! mit tehetek?

2019. augusztus 28.
Kétségtelenül bosszantó, kellemetlen helyzet, amikor késik a repülőgépünk, amire lehet, hogy már hetekkel, hónapokkal ezelőtt jegyet foglaltunk. Ám, ne gondoljuk, hogy ebben a balszerencsés helyzetben teljesen ki vagyunk szolgáltatva, mert vannak jogaink, melyeket érvényesíthetünk! Most összegyűjtöttük a legfontosabbakat.

segítség, késik a gépem! mit tehetek?

jog a tájékoztatáshoz

Késés vagy más probléma esetén a légitársaságoknak tájékoztatási kötelességük van az utasokkal szemben. Például már az utasfelvételnél jól látható, világosan olvasható tájékoztató szöveget kell elhelyezniük a késésről. Legalább kétórás járatkésésnél pedig kérhetjük az utasfelvevő pultnál vagy a beszállókapunál a kártalanításról és a segítségnyújtásról, illetve a hozzájuk kapcsolódó jogainkról szóló ismertetőt.

Szóval pánikra semmi ok, inkább figyeljük rendszeresen a repülőtéri kijelzők tájékoztató információit és ne idegeskedjünk!

nem hagyhatnak magunkra!

Értesültünk róla, hogy késik a gépünk és emiatt rá vagyunk kényszerülve, hogy a reptéri kávézókban/üzletekben vegyünk némi élelmet magunkhoz? Ilyenkor feltétlenül tegyük el a fogyasztásról szóló blokkot, mert annak rendezését kérhetjük a légitársaságtól. Persze csak az ésszerűség határain belül, amibe az alkoholos italok és több fogásos menüsor nem biztos, hogy beletartozik.

A várakozási idővel arányos étkezési számla kifizetése mellett, ha egy vagy több éjszakát kell a helyszínen töltenünk a késés miatt, akkor a légitársaságnak a szállásunk költségeit is meg kell térítenie. Akárcsak az utazás díját a repülőtér és a szálláshely között, ami a legtöbb esetben taxiköltséget jelent. Az utasoknak továbbá díjmentesen két telefonhívást vagy e-mailt is fel kell ajánlani.

Az említett ellátáshoz való jogok mindig megilletnek Bennünket, függetlenül attól, hogy a légitársaság hibás-e a késésért vagy sem. Utasként nem hagyhatnak magunkra!

kártérítés – mikor és mennyi jár?

A légi utasok jogait védő, az Európai Parlament és Tanács rendelete alapján, 3 órán túli késésnél, ha a légitársaságunk tehet erről, jár nekünk a kártérítés, amit nem vagyunk kötelesek, azonnal a helyszínen benyújtani. Ez 250-től 600 euró összegig terjedhet. De milyen esetben pontosan mennyi is?

  • 1500 kilométer alatti út esetén, ha nem áll fenn rendkívüli körülmény, 250 eurót kaphatunk
  • 1500 kilométernél hosszabb, EU-n belüli útnál, vagy 1500 és 3500 kilométer közötti egyéb útnál 400 euró jár
  • 600 euró pedig minden az előbbi kategóriákba nem sorolható utazásnál.

A légitársaság hosszabb késés esetén felajánlhatja az átfoglalás lehetőségét is, mely módosítja a felsorolt összegeket. Ha például az érkezés időpontja az eredetihez képest két órán belül van 1500 kilométer alatt, vagy 3 órán belül 1500 kilométeren túl és az EU-n belül, vagy 3 órán belül 1500 és 3500 kilométer között egyéb célhoz, vagy négy órán belül minden egyéb esetben, akkor a társaságnak csak a kártérítés felét kell megfizetnie.

Figyelem! Ha a cég unión belüli vagy a repülőgépünk EU-n belüli repülőtérről indul, csak akkor illet meg a kártérítés. Más esetekben nemzetközi egyezményekből derül ki, hogy a járat késésekor milyen ellentételezésre számíthatunk.

kihez fordulhatunk kártérítésért?

Károsultként, ha több mint három órát késett a gépünk, esetleg törölték a járatunkat, vagy más sérelem ért bennünket, első körben a legjobb, ha a légitársasághoz fordulunk. Általában rendelkeznek olyan online felülettel, ahol a panasztételt egy interneten át elküldhető nyomtatványon intézhetjük. Ha utazási irodával indulunk útnak, akkor pedig az utazási iroda felel értünk.

Figyelem! Van különbség aközött, hogy pontosan mit vásároltunk az utazási irodánál! A hazai irodák többnyire azt a gyakorlatot követik – ha komplett utazási csomagot váltottunk náluk –, hogy ők intézkednek a késés miatti kártérítés ügyében. Viszont, ha csak a repülőjegyet vettük rajtuk keresztül, akkor legfeljebb hasznos információkkal segítenek bennünket.

mikor nem jár a kártérítés?

Ha több mint 3 óra késéssel érkezünk meg úti célunkra, kártérítésre vagyunk jogosultak, kivéve ha a járat rendkívüli körülmények miatt késett. A légitársaságnak a rendkívüli körülmények fennállását jegyzőkönyv kivonatokkal, eseményjelentésekkel vagy más okmányokkal kell bizonyítania. A rendkívüli körülmény a jogszabály szerint olyasmi, amit minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni.

Figyelem, van három gyakori eset, melyek az EU-s jogszabály szerint egyértelműen nem számítanak rendkívüli esetnek, vagyis joggal élhetünk a kártérítési igénnyel. Ilyen például, ha a rossz időjárás miatt késleltetnek vagy egyenesen törölnek egy járatot, hiszen nem a légitársaság dönt arról, milyen az idő. Ahogy az sem rendkívüli eset, amikor olyan műszaki probléma merül föl, melyre a jármű karbantartása közben derül fény. Illetve, ha az utaslépcső nekiütközik a repülőnek, az sem rendkívüli körülmény. Ilyenkor is élhetünk a kártérítés igényével.

Nem a géped késik, hanem a poggyászod? Akkor tudj meg többet a K&H utasbiztosításokról, melyek csomagjaid/értékeid ellopása, elkeveredése, késése esetén is anyagi segítséget és magyar nyelvű segélyvonalat biztosítanak! Kösd meg még az utazás előtt online, pár kattintással!

Válaszd utazásod mellé a K&H utasbiztosítást, amit kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!

K&H utasbiztosítás