tippek tetőcsomagtartó használatához

K&H utasbiztosítás kedvezményekkel, pár perc alatt a biztonságodért!
2016. július 06.
Amikor megvásároljuk életünk első autóját, hamar rájövünk, hogy van egy kiegészítő, amely szinte ugyanolyan nélkülözhetetlen, mint a pótkerék vagy az elakadásjelző háromszög: a tetőcsomagtartó.

tippek tetőcsomagtartó használatához

Ez az autósok utolsó mentsvára, ha túl sok vagy túl nagy dolgot kell szállítani. Éppen ezért néha a kelleténél többet pakolunk rá, vagy rosszul helyezzük el a szállítani valót, és ezzel veszélybe sodorjuk nem csak a rakományunkat, de az autót, magunkat vagy akár másokat is. Ha el akarjuk kerülni a balesetet, van néhány alapvető szabály, amelyet be kell tartani a pakolásnál.

A legfontosabb a megfelelő tetőcsomagtartó kiválasztása. Hol vannak már a régi szép idők, amikor 3-4 féle tetőcsomagtartó jó volt szinte az összes típusra. Ma már nem csak egy adott gyártónak, hanem az adott modellnek is külön csomagtartója van. Néha már az sem mindegy, melyik évben gyártották a modellt. A legbiztosabb megoldás, ha egy gyári szalonban vásároljuk meg a csomagtartót. Ez ugyan drágább, mint egy „noname” darab, viszont biztosak lehetünk benne, hogy pontosan az autónkra szabták, és nem lesz vele semmi problémánk. Ha mégis az olcsóbb mellett döntünk, akkor nagyon pontosan ellenőrizzük, hogy a megfelelőt válasszuk ki a több tucat közül. A hátoldalán pontosan felsorolják azokat az autótípusokat, modelleket, és évjáratokat, amelyekhez a csomagtartó használható.

Nagyon fontos, hogy jól szereljük fel a tetőcsomagtartót. A modern, cseppformájú autóknál már pontosan meghatározzák, melyik csomagtartó-láb melyik ajtó fölé kerül. Ettől nem szabad eltérni, különben a tartó könnyen leszakadhat a tetőről. Fontos, hogy rendesen meg legyenek húzva a rögzítő csavarok. Manapság ezeket egy zárható fedél alá rejtik el, így védekezve a lopás ellen.

A régi autóknak táncolni lehetett a tetején, a maiakat már kézzel is könnyű behorpasztani. Ennek nem az az oka, hogy kispórolják belőle az anyagokat, hanem a kialakított gyűrődési zónákban így nyeli el az ütközés energiáját. Épp ezért nem is lehet akármeddig terhelni a tetőt. A gyártó pontosan megadja, maximum mekkora súly pakolható rá. Ez az érték leggyakrabban ötven kilogramm körül van. Természetesen van valamennyi biztonsági ráhagyás, de a megadott értéket nem javasolt túllépni.

A legbiztonságosabb szállítási mód a tetőbox. A kisebbek is babakocsi méretűek, de a legnagyobbakba elfér három pár síléc bakanccsal együtt. Ezekbe kényelmesen lehet pakolni, a zárható tető alatt biztonságban van a csomagunk mind az időjárástól, mind a tolvajoktól.

A pakolásnál törekedjünk arra, hogy a nehéz csomagok inkább a csomagtartóba kerüljenek, a könnyebbek kerüljenek a tetőre. Fontos úgy pakolni, hogy a csomagoknak a lehető legkisebb legyen a légellenállása, mert különben megnő a menetidő és a fogyasztás is. Figyeljünk az egyensúlyra is: lehetőleg egyformán terheljük elől és hátul, bal és jobb oldalon, hogy a rakomány ne befolyásolja a menetstabilitást.

Ne feledkezzünk meg a szél nyomásáról sem. Ha nagyméretű táblát szállítunk (bútorlap, gipszkarton, stb.), a menetszél könnyen felhajthatja és eltörheti. Alkalmazzunk egy egyszerű trükköt: vigyünk magunkkal négy rudat, és kétoldalt kettő-kettő közé szorítsuk a táblákat, és a rudakat rögzítsük.

A méretet is vegyük figyelembe! A KRESZ szerint a tetőcsomagtartón szállított rakomány előre és hátra is maximum 40-40 centimétert nyúlhat túl.

Nagyon fontos a jó rögzítés. Könnyebb tárgyaknál elég a gumipók, nehezebbek esetében mindenképpen alkalmazzunk hevedert. A hevederen látható csíkok azt jelzik, hány tonna a szakítószilárdsága. Indulás előtt mindig rángassuk meg a csomagokat, hogy még időben kiderüljön, ha valahol nem megfelelő a rögzítés. Inkább vigyük túlzásba a rakomány lekötözését, mintsem baleset legyen a vége.

Válaszd utazásod mellé a K&H utasbiztosítást, amit kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!

K&H utasbiztosítás