segítség, járatkésés! Miben segít az utasbiztosítás?
2024. szeptember 16. - Utasbiztosítás járatkésés esetén: Ismerd meg jogaidat, kártérítési lehetőségeidet, és hogyan segíthet az utasbiztosítás az anyagi károk enyhítésében.
(a kép forrása: Hajdú Lajos)
Ha nagyon rövid idő alatt rendkívül nagy mennyiségű csapadék esik akkor, szép lassan, hirtelen fékezéseket kerülve csökkentsük a jármű sebességét. Ideiglenesen akár a vészvillogót is bekapcsolhatjuk, hogy a mögöttünk haladók is láthassák, hogy lassítunk. Jó tudni, hogy a heves eső akár 30 méterre is lecsökkentheti a látótávolságot, ilyenkor 30 km/h-nál gyorsabban veszélyes haladni.
Ilyen időben jobb nagyobb követési távolságot tartani. Egyrészt hogy a többi autó ne fröcskölje le az ablakunkat, ami akadályozza a kilátást. Másrészt pedig azért, hogy biztonságosan meg tudjunk állni, ha szükséges. Normál körülmények között 50 km/h sebességnél kb. 25 méter, 100 km/h-nál pedig kb. 50 méter a jó követési távolság – ezt növeljük meg a látási és útviszonyoknak megfelelően.
Akár fényes nappal is kapcsoljuk fel a reflektorokat vagy ködlámpát, hogy minél inkább láthatóak legyünk.
A romló látótávolság miatt fokozottan koncentráljunk rá, hogy nem bukkan-e föl az úton váratlanul valami akadály, jármű, gyalogos vagy állat. A visszapillantó tükrökbe inkább kétszer is nézzünk bele, mint egyszer se.
Ha az ablaktörlő lapátok a leggyorsabb fokozaton sem tudnak megbirkózni a vízzel, akkor a biztonságunk érdekében álljunk félre. De nem mindegy, hogy hol. Például autópályán a legközelebbi pihenőig, benzinkútig mindenképpen menjünk tovább, ha lehet konvojban haladva a többi járművel. A leállósávban ilyenkor sem szabad megállni!
A vízen való felúszás jelensége akkor fordulhat elő, ha a járművünk előtt addig növekszik a vízréteg, míg a nyomása meghaladja az abroncsok nyomását, és így megszűnik a kapcsolat a kerék és a burkolat között. Ha keréknyomás 30%-kal alacsonyabb az ajánlottnál, vagy kopott a gumi, a vízen csúszás veszélye meredeken megnő, és irányíthatatlanná válhat a járművünk.
A nagy mennyiségű csapadék esetén a víznyelők, árkok, csatornarendszerek nem tudják elnyelni a hatalmas víztömeget, és az ellepi az úttestet, elfedve a rejtett kátyúkat. Ráadásul a lejtős terepről lezúduló sár- és víztömeg veszélyes hordalékot is hozhat magával. Pillanatok alatt 40-50 cm-es vizes „medencék” állhatják az utunkat, amelyekbe belehajtva könnyen nagy kár keletkezhet a gumikban, felnikben, vagy akár a futóműben is. Sőt, a felforrósodott motorblokk és a hideg víz találkozása sem szerencsés. Ha módunk van rá – főleg, ha nem ismerjük az adott terepet – az ilyen vízzel ellepett területeken ne hajtsunk át.
Amennyiben mégis belehajtunk a vízbe, és elakadunk, ne erőltessük a kihajtást. Hagyjuk hátra a járművünket és hívjunk segítséget.
Ha magas vízen hajtottunk át, utána mindig ellenőrizzük a féket. Lassan hajtva, egy száz méteres távolságon többször finoman nyomjuk meg a fékpedált.
A legjobb tanácsunk ilyenkor ugyanaz, mint felhőszakadás esetében: lassan, biztonságosan. Hatalmas szélben ne előzzünk nagy teherautókat, illetve kamionokat, ugyanis minél nagyobb felületű a jármű, annál könnyebben meglökheti, vagy akár fel is boríthatja a szél. Ha olyan hatalmasak a széllökések, hogy érezhetően veszélyeztetik az autónk stabilitását, akkor újfent a megállás a jó taktika. Figyelem, ilyenkor ne parkoljunk fák alatt, mert a leszakadó ágak nem csak az autóban, hanem bennünk is kárt tehetnek.
Ez nem azt jelenti, hogy nem csaphat bele az autóba a villám, hanem azt, hogy az autó fém karosszériája elvezeti a villámlást. Egyfajta Faraday-kalitkaként működik ilyenkor a járművünk. Ezért ne dőljünk az autó ajtajának villámlás idején.
Végezetül még egy jó tanács. Figyeljünk a meteorológiai jelentésekre. Ha nem feltétlenül szükséges, ne induljunk útnak olyankor, amikor nagy a valószínűsége, hogy útközben ítéletidőbe ütközünk. Pár óra vagy akár egy fél-egynapos késés sem a világ vége. Saját és családunk biztonsága többet ér.
Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!