ne vagánykodjunk viharban az autóval

2015. február 19.
Az utóbbi időben gyakran megtapasztalhattuk, milyen az, amikor váratlanul leszakad az ég, és pillanatokon belül egyszerre több veszélyforrással is szembetaláljuk magunkat. Nem elég az égből zuhogó csapadék, még ott van az alattunk hömpölygő, akár tengelyig érő víz, hogy a szélről, villámlásokról, jégről már ne is beszéljünk.

autóbiztosítás viharban

(a kép forrása: Hajdú Lajos)

lassan járj, tovább élsz

Ha nagyon rövid idő alatt rendkívül nagy mennyiségű csapadék esik akkor, szép lassan, hirtelen fékezéseket kerülve csökkentsük a jármű sebességét. Ideiglenesen akár a vészvillogót is bekapcsolhatjuk, hogy a mögöttünk haladók is láthassák, hogy lassítunk. Jó tudni, hogy a heves eső akár 30 méterre is lecsökkentheti a látótávolságot, ilyenkor 30 km/h-nál gyorsabban veszélyes haladni.

tartsunk nagyobb távolságot

Ilyen időben jobb nagyobb követési távolságot tartani. Egyrészt hogy a többi autó ne fröcskölje le az ablakunkat, ami akadályozza a kilátást. Másrészt pedig azért, hogy biztonságosan meg tudjunk állni, ha szükséges. Normál körülmények között 50 km/h sebességnél kb. 25 méter, 100 km/h-nál pedig kb. 50 méter a jó követési távolság – ezt növeljük meg a látási és útviszonyoknak megfelelően.

legyünk láthatóak

Akár fényes nappal is kapcsoljuk fel a reflektorokat vagy ködlámpát, hogy minél inkább láthatóak legyünk.

folyamatosan figyeljük az utat

A romló látótávolság miatt fokozottan koncentráljunk rá, hogy nem bukkan-e föl az úton váratlanul valami akadály, jármű, gyalogos vagy állat. A visszapillantó tükrökbe inkább kétszer is nézzünk bele, mint egyszer se.

ha lehet, álljunk meg

Ha az ablaktörlő lapátok a leggyorsabb fokozaton sem tudnak megbirkózni a vízzel, akkor a biztonságunk érdekében álljunk félre. De nem mindegy, hogy hol. Például autópályán a legközelebbi pihenőig, benzinkútig mindenképpen menjünk tovább, ha lehet konvojban haladva a többi járművel. A leállósávban ilyenkor sem szabad megállni!

vízen csúszás

A vízen való felúszás jelensége akkor fordulhat elő, ha a járművünk előtt addig növekszik a vízréteg, míg a nyomása meghaladja az abroncsok nyomását, és így megszűnik a kapcsolat a kerék és a burkolat között. Ha keréknyomás 30%-kal alacsonyabb az ajánlottnál, vagy kopott a gumi, a vízen csúszás veszélye meredeken megnő, és irányíthatatlanná válhat a járművünk.

kerüljük a mély vizet

A nagy mennyiségű csapadék esetén a víznyelők, árkok, csatornarendszerek nem tudják elnyelni a hatalmas víztömeget, és az ellepi az úttestet, elfedve a rejtett kátyúkat. Ráadásul a lejtős terepről lezúduló sár- és víztömeg veszélyes hordalékot is hozhat magával. Pillanatok alatt 40-50 cm-es vizes „medencék” állhatják az utunkat, amelyekbe belehajtva könnyen nagy kár keletkezhet a gumikban, felnikben, vagy akár a futóműben is. Sőt, a felforrósodott motorblokk és a hideg víz találkozása sem szerencsés. Ha módunk van rá – főleg, ha nem ismerjük az adott terepet – az ilyen vízzel ellepett területeken ne hajtsunk át.

ha elakadunk

Amennyiben mégis belehajtunk a vízbe, és elakadunk, ne erőltessük a kihajtást. Hagyjuk hátra a járművünket és hívjunk segítséget.

ellenőrizzük a fékeket

Ha magas vízen hajtottunk át, utána mindig ellenőrizzük a féket. Lassan hajtva, egy száz méteres távolságon többször finoman nyomjuk meg a fékpedált.

viharos erejű szél

A legjobb tanácsunk ilyenkor ugyanaz, mint felhőszakadás esetében: lassan, biztonságosan. Hatalmas szélben ne előzzünk nagy teherautókat, illetve kamionokat, ugyanis minél nagyobb felületű a jármű, annál könnyebben meglökheti, vagy akár fel is boríthatja a szél. Ha olyan hatalmasak a széllökések, hogy érezhetően veszélyeztetik az autónk stabilitását, akkor újfent a megállás a jó taktika. Figyelem, ilyenkor ne parkoljunk fák alatt, mert a leszakadó ágak nem csak az autóban, hanem bennünk is kárt tehetnek.

villámcsapástól nem kell tartanunk

Ez nem azt jelenti, hogy nem csaphat bele az autóba a villám, hanem azt, hogy az autó fém karosszériája elvezeti a villámlást. Egyfajta Faraday-kalitkaként működik ilyenkor a járművünk. Ezért ne dőljünk az autó ajtajának villámlás idején.

eső előtt köpönyeg

Végezetül még egy jó tanács. Figyeljünk a meteorológiai jelentésekre. Ha nem feltétlenül szükséges, ne induljunk útnak olyankor, amikor nagy a valószínűsége, hogy útközben ítéletidőbe ütközünk. Pár óra vagy akár egy fél-egynapos késés sem a világ vége. Saját és családunk biztonsága többet ér.

Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!

K&H kötelező biztosítás K&H casco biztosítás