minden az energetikai tanúsítványról

2016. február 12.
Az energetikai tanúsítvány egy olyan dokumentum, ami annak igazolására szolgál, hogy az európai standardhoz képest a lakásunk, házunk, üzletünk mennyire energiatakarékos és ezáltal milyen az energetikai besorolása. A hazai szabályozás szerint 12 besorolási osztály van: legjobb az „A+++”, legrosszabb pedig az „I” betűvel jelzett kategória. A célérték az „A” szint, azaz a „Követelménynek megfelelő” osztály.

(A cikk tartalma frissült: 2024.01.18.)

minden az energetikai tanúsítványról

miért van erre szükség?

Magyarországon az összes energia 35-45 százalékát a háztartások használják fel. Vagyis ha ezen a területen sikerül takarékoskodni, az nem csak a lakástulajdonosoknak jó, de nemzetgazdasági szinten is hasznos. Éppen ezért az Európai Unió a hosszú távú energiapolitikája keretében növelni szeretné az épületek energiahatékonyságát, és támogatja a megújuló energiaforrások használatát.

hol olvasható el a pontos szabályozás?

2009. január 1. óta minden új építésű épület esetében kötelező az energetikai tanúsítás, 2012 óta pedig régi épületekre is kell. A közhasznú, állami, önkormányzati épületeknél csak 500 négyzetméter fölött szükséges. A 313/2012 Kormányrendelet értelmében 2013. január 1-től digitális változatot, e-tanúsítványt is kell készíteni, és az Ügyfélkapun benyújtani. 2023. november 1-jével nőtt 10-ről 12-re a besorolási osztályok száma, és az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról is új szabályok rendelkeznek, amelyeket a 9/2023. (V. 25.) ÉKM rendelet tartalmaz. A tanúsítvány kötelező eleme lett egy részletes korszerűsítési javaslat.

mikor kell tanúsítványt készíttetni?

Tanúsítvány szükséges:

  • új építésű ingatlan használatba vételi engedélyéhez
  • ingatlanok értékesítése esetén
  • ingatlanok bérbe adása esetén

vannak kivételek?

Nem kell energiatanúsítvány:

  • külön álló épület esetén, amelynek 50 m2-nél kisebb a hasznos alapterülete
  • évente 4 hónapnál rövidebb ideig használatban lévő ingatlan esetén (pl.: nyaraló)
  • használatba vételi engedélyt (bejelentést) megelőző tulajdon-átruházás esetén
  • amennyiben ugyanabban az ingatlanban résztulajdonnal rendelkező tulajdonos szerez ellenérték fejében további tulajdonrészt

meddig érvényes a tanúsítvány?

Az energetikai tanúsítványok érvényességi ideje 10 évről 5 évre csökkent. A régi rendszerben kiállított energetikai tanúsítványok 2023 végéig voltak felhasználhatóak, a 2023. november 1-jén életbe lépett új energetikai szabályozás életbe lépését követően (60 nap).

ki készíthet energetikai tanúsítványt?

A Magyar Mérnöki Kamara vagy a Magyar Építész Kamara névjegyzékébe felvett tanúsítók készíthetik el a dokumentumot és általában garanciát is vállalnak rá.

hogyan zajlik a folyamat?

Az energetikus helyszíni szemlét tart, majd számításokat végez, és így állapítja meg a megfelelő energetikai kategóriát, és az egyéb energetikai paramétereket. Ezután az elkészült energetikai tanúsítványt a szükséges további adatokkal és műszaki információkkal együtt az Ügyfélkapun át beküldi az országos elektronikus dokumentumtárba. Itt először ellenőrzik, majd kap egy regisztrációs számot, továbbá felkerül a Magyarország.hu honlapon is elérhető műszaki tervtárba. Végül pedig a tanúsító aláírja a tanúsítvány immár regisztrációs számmal ellátott, kinyomtatott példányát. Az energetikai tanúsítvány HET (azaz Hiteles Energetikai Tanúsítvány) számát nem kell beleírni az adásvételi szerződésbe, viszont a szerződés aláírásig be kell mutatni a vásárló részére, és legkésőbb a birtokába adásig át is kell adni a vevő részére.

mennyi idő alatt van meg?

Több piaci szolgáltató 8-24 órán belül elkészíti a tanúsítványt, de külön eljárás keretében, akár 3 óra alatt is kész lehet.

mennyibe kerül?

A helyszíni felmérés és a dokumentáció általában 22-39 ezer forint között mozog, az épület méretétől, típusától és elhelyezkedésétől függően.

Válaszd ingatlanodhoz a K&H lakásbiztosítását, amit kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!

K&H lakásbiztosítás

K&H biztosítási helyi képviselő kereső