biztosító váltás - így válts lakásbiztosítást
2022. október 16. - Mikor érdemes biztosító váltás mellett döntened? Cikkünk segít abban, mire kell figyelned lakásbiztosítás kötésekor, milyen káresetekre kötheted meg.
A Magyarországon az összes energia 35-45 százalékát a háztartások használják fel. Vagyis ha ezen a területen sikerül takarékoskodni, az nem csak a lakástulajdonosoknak jó, de nemzetgazdasági szinten is hasznos. Éppen ezért az Európai Unió a hosszú távú energiapolitikája keretében növelni szeretné az épületek energiahatékonyságát, és támogatja a megújuló energiaforrások használatát.
A tanúsítvánnyal kapcsolatos tennivalókat, illetve tartalmi és formai követelményeket a 176/2008 Kormányrendelet szabályozza. 2009. január elseje óta minden új építésű épület esetében kötelező az energetikai tanúsítás, 2012 óta pedig régi épületekre is kell. A közhasznú, állami, önkormányzati épületeknél csak 500 négyzetméter fölött szükséges. A 313/2012 Kormányrendelet értelmében 2013. január 1-től digitális változatot, e-tanúsítványt is kell készíteni, és az Ügyfélkapun benyújtani. Továbbá a tanúsítvány kötelező eleme lett a felújítási javaslat.
Akkor kell tanúsítvány, ha:
Az adásvételi, illetve bérbeadási szerződésben kötelező feltüntetni a tanúsítvány azonosító kódját, és a szerződő feleknek nyilatkoznia kell arról, hogy a tanúsítvány átadása megtörtént.
Nem kell energiatanúsítvány azoknak az épületeknek, amelyek:
2013. január 1. előtt az 50 négyzetméternél kisebb épületek felmentést kaptak, de ma már ezek sem tartoznak a kivételek közé. A közhasznú épületek esetében korábban 1000 négyzetméter volt az alsó határ, ma már 500 négyzetméter.
Az energetikai tanúsítvány 10 évig érvényes. Ennyi idő után az épület állaga, illetve a rendelkezésekben elvárt követelményszint is változhat, ezért a lejárat után eladáskor, bérbeadáskor új tanúsítványt kell csináltatni.
A Magyar Mérnöki Kamara vagy a Magyar Építész Kamara névjegyzékébe felvett tanúsítók készíthetik el a dokumentumot és általában garanciát is vállalnak rá.
Egyszerűsített eljárást lehet alkalmazni a kivitelezési dokumentáció alapján, ha egy új ingatlan a terveknek megfelelően készült el, vagy olyan használt típuslakásról, házról van szó, amihez rendelkezésre áll egy hasonló paraméterű ingatlan tanúsítványa. Ha ezek nem állnak fenn, akkor egy szakember helyszíni szemlét tart, majd számításokat végez, és így állapítja meg a megfelelő kategóriát. Ezután az elkészült energetikai tanúsítványt a szükséges további adatokkal és műszaki információkkal együtt az Ügyfélkapun át beküldi az országos elektronikus dokumentumtárba. Itt először ellenőrzik, majd kap egy regisztrációs számot, továbbá felkerül a Magyarország.hu honlapon is elérhető műszaki tervtárba. Végül pedig a tanúsító aláírja a tanúsítvány immár regisztrációs számmal ellátott, kinyomtatott példányát.
Több szolgáltató 8-24 órán belül elkészíti a tanúsítványt, de feláras extraként akár 3 óra alatt is kész lehet.
A helyszíni felmérés és a dokumentáció általában 10-26 eFt között mozog, az épület méretétől, típusától és elhelyezkedésétől függően. Érdemes tudni, hogy a hitelesítés díjával csökkenteni lehet vele az ingatlan után fizetendő SZJA-t.
http://www.energetikatanusitas.com/
Válaszd ingatlanodhoz a K&H lakásbiztosítását, amit kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!