3+1 dolog, amit tudnod kell kötelező biztosítás váltás előtt
2022. január 25. - Éppen esedékes a kötelező biztosítás szerződésed megújítása, de kedvezőbb feltételeket keresel? Mutatjuk, mire figyelj KGFB váltás előtt.
Nem született még jó magyar szó erre a veszélyes jelenségre, leggyakrabban vízencsúszásként emlegetik. Az egyik legveszélyesebb baleseti körülmény, amelybe az autóvezető kerülhet, és ebben a szituációban tehet a legkevesebbet a baleset elhárítására.
Aki már egyszer is átélte az aquaplaninget, az egy életre nem felejti el. Az autó érezhetően megemelkedik, és mintha tükörjégre futottunk volna, kormányozhatatlanná válik. Leggyakrabban heves esőzés idején fordul elő, különösen híd alól, vagy alagútból kihajtás után. De volt már olyan eset is, hogy az országúton maradt tócsa okozta a jelenséget.
Normál esetben a kerék kipréseli maga alól a vizet. De ha a víz nyomása nagyobb, mint a gumik útra ható nyomása, akkor mint egy csónak, felsiklik a víz tetejére. A tapadás megszűnik az úttal, az autó kormányozhatatlanná válik. Ennek három oka lehet, amelyek szoros összefüggésben erősítik vagy gyengítik egymás hatását.
Nincs ideje a víznek kipréselődnie oldalra, ha
A képen látható Volkswagen Pasast az autópályán haladt nagy esőben, és a jó állapotú gumik ellenére „felúszott a vízre”. A tapadás elvesztése miatt irányíthatatlanul keresztbe fordult az autópályán, végül szemből a szalagkorlátnak csapódott. A műszerfal képén látni, hogy a becsapódás pillanatában 69 km/h volt a sebessége. Az autónak eltűnt az eleje, láthatóak a gyűrődési zónák, pl. a bal első sárvédő, mint a harmonika gyűrődött össze. Az ajtók a biztonsági utascellának köszönhetően könnyen nyithatóak maradtak.
A baleset hasonló volt, mint ami a következő videón látszik.
Mit tehetünk, hogy elkerüljük a vízencsúszást? A legfontosabb a megelőzés.
Ha megtörtént a baj, legfontosabb a nyugalom.