adathalászati tudnivalók

Felhívjuk a figyelmed, hogy az eddigitől jelentősen eltérő, a K&H Bank ügyfelei ellen is irányuló adathalász támadási típusra. Bizonyos esetben, amikor az internetes keresőbe beírod a bankra, vagy K&H ebankra vonatkozó keresőszót (pl. K&H bank, K&H, KH, KH ebank stb.), előfordulhat, hogy egy hirdetés jelenik meg az első helyen, ami gyakran nem a K&H Bank hivatalos weboldalára, hanem egy adathalász oldalra mutat. Kérjük, mielőtt a hirdetésre kattintasz, ellenőrizd a domaint. A K&H Csoport hivatalos weboldalának elérése mindig pontosan így kezdődik: https://www.kh.hu/. Javasoljuk, hogy ne a böngésző keresőjében keress a K&H Bankra, hanem írd be közvetlenül a https://www.kh.hu címet!

Az egyik leggyakrabban előforduló adathalász módszer, hogy illetéktelenek e-mailben és valósnak tűnő telefonszámról – sok esetben más bank nevében, majd miután kiderül a támadók számára, hogy a hívott szám a K&H ügyfele, akkor „átkapcsolva” a hívást a K&H ügyintézőjéhez, vagy a K&H nevében visszahívva az ügyfelet – próbálják egyes ügyfelek bankkártya-, K&H e-banki azonosító adatait és telefonszámát megszerezni.
Ezúton is szeretnénk megerősíteni, hogy a K&H Bank semmilyen esetben és semmilyen csatornán (e-mail, SMS, telefon) nem kéri az ügyfeleit arra, hogy adják meg a bankkártyára vonatkozó összes adatukat, e-bank jelszavukat, telefonszámukat, vagy telepítsenek távoli elérést biztosító programokat. Kérjük, fokozottan ügyelj a banki és személyes adataidra!
Az adathalász támadásról további részleteket a „legutóbbi adathalász kísérletek” gombra kattintva tudhatsz meg.
Kérjük, hogy ha adathalászat gyanúja merül fel, jelezd bankunk felé. A bejelentés módját a „teendők adathalász gyanú esetén” gombra kattintva tekintheted meg.

2022. október 26. – „Biztonsági üzenet”

2022. augusztus 18. – Új típusú támadás Ügyfeleink ellen! – online vásárlások

Az elmúlt időszakban megnövekedett a csomagküldő futárszolgálatra (jellemzően Foxpost-ra) hivatkozó adathalász típusú visszaélések száma a Bank azon ügyfeleinél, akik online hirdetési felületeken hirdetnek meg terméket, vagy érdeklődnek eladó termék iránt, amihez a csalók kétféle forgatókönyvet használnak:

& A csaló vevőnek adja ki magát

A magát vevőnek kiadó személy felveszi a kapcsolatot a hirdetővel általában valamelyik népszerű csevegő alkalmazáson keresztül pl. WhatsApp, Viber.

A vevő javasolja a futárszolgálaton keresztül történő áruszállítást vállalva annak minden költséget. Ennek lebonyolításához elküld egy adathalász linket, hogy azon keresztül történjen meg az ügylet lebonyolítása.

A linkre kattintva megjelenik egy webes felület a futárszolgálat logójával. A vevő – általában, de nem minden esetben - arra hivatkozva, hogy már elutalta a pénzt, kéri ennek megtekintését, amihez a felületen az eladó egy listából kiválaszthatja számlavezető bankját.

A kiválasztott bank nevére kattintva egy ebanki belépési felületnek tűnő adathalász oldalra kerül, ahol megadhatja e-banki belépési adatait, valamint SMS-ben kapott biztonsági kódokat.

Az így megszerzett adatokkal a visszaélők teljes hozzáférést nyernek az ügyfél ebankjához és így már szabadon tudnak tranzakciókat végrehajtani.

& A csaló eladónak adja ki magát:

A magát eladónak kiadó személy felveszi a kapcsolatot a hirdetővel az előbb említett csevegő alkalmazások (WhatsApp, Viber) keresztül és javasolja a futárszolgálaton keresztül történő áruszállítást. Ennek lebonyolításához elküld egy adathalász linket, hogy azon keresztül történjen meg az ügylet lebonyolítása.

A linkre kattintva megjelenik egy webes felület a futárszolgálat logójával. Az eladó kéri az áru árának átutalását, amihez a felületen az eladó egy listából kiválaszthatja számlavezető bankját.

A kiválasztott bank nevére kattintva egy ebanki belépési felületnek tűnő adathalász oldalra kerül, ahol az ügyfél megadhatja e-banki belépési adatait, valamint SMS-ben kapott biztonsági kódokat.

Az így megszerzett adatokkal a visszaélők teljes hozzáférést nyernek az ügyfél ebankjához és így már szabadon tudnak tranzakciókat végrehajtani

Felhívjuk figyelmedet, hogy a csomagküldő cégek nem végeznek szállítási költség visszatérítést, kérjük, hogy ne kattints a „szállítási költség visszatérítése gomb” –ra, illetve semmilyen esetbe ne add ki belépési adataidat, illetve a megerősítő SMS kódot!

Kérjük, mielőtt rákattintasz bármilyen linkre, a kurzort tartsd a hivatkozás fölé, hogy a böngésző megjelenítse a hivatkozás előnézetét, vagyis megmutassa, hogy milyen oldalra készülsz a kattintással éppen belépni. Mobil eszközön, ha az ujjaddal hosszan lenyomva tartod a hivatkozást, ugyanezt érheted el.



 

  • egy kapott üzenet (e-mail, sms) gyakran olyan dolgot sugall, hogy azonnal cselekedni kell, mielőtt „valami rossz dolog” történik (pl. felfüggesztik a felhasználói fiókodat) vagy egy olyan üzleti ajánlatot tartalmaz, amely kihagyhatatlannak látszik. A támadó célja, hogy a siettetéssel hibát kövess el.
  • ha kapsz egy e-mail-t olyan csatolmánnyal, amire nem számítottál, vagy a levélben arra akarnak rávenni, hogy nyisd meg a csatolmányt;
  • az email bizalmas információt kér (pl.: bejelentkezési adatok, banki adatok);
  • az üzenet azt állítja, hogy egy adott hivatalos szervezet a küldő, de ennek ellenére olyan e-mail címről küldték, ami nem köthető egyértelműen a hivatalos szervezethez
  • az üzenet furcsa, vagy nem hivatalosnak látszó hivatkozást tartalmaz. Ebben az esetben vidd az egérmutató kurzorját a hivatkozás fölé, és egy felugró kis ablakban látni fogod, hogy a kattintást követően milyen oldalra érkezel. Mobil eszköz esetén a legtöbb esetben, ha az ujjunkkal lenyomva tartjuk a hivatkozást, ugyanezt érhetjük el.
  • az üzenetet gyakran olyan embertől is érkezhet, akit ugyan ismersz, de a levél hangvétele és szóhasználata mégsem olyan, mintha az általad ismert személy lenne a valódi küldő. Ha gyanakodsz, inkább hívd fel az illetőt, és kérdezd meg, hogy ő küldte-e az sms-t, e-mail-t.
  • a K&H Bank sosem kéri Ügyfeleit, hogy e-mailből vagy SMS-ből egy linkre kattintva lépjenek be a K&H e-bankba.
  • sosem kérünk e-mail-ben vagy sms-ben titkos adatokat (pl.: ügyfélazonosító, ePIN, mPIN, jelszó, 3DSecure sms megerősítő kód) és telefonszámot.
  • a K&H Csoport hivatalos weboldalának elérése mindig pontosan így kezdődik: https://www.kh.hu/
  • annak érdekében, hogy megbizonyosodj az e-bank oldal valódiságáról ellenőrizd a zöld lakatot a keresősáv elején illetve, hogy az oldal címe így kezdődik-e: https://www.kh.hu/ebank,
    mobil-tokennel vagy sms-sel történő belépés esetén pedig így: https://ebank.sso.kh.hu/
  • a K&H Bank soha, semmilyen formában nem kér távoli hozzáférést eszközeidhez és nem kéri, hogy bármilyen távoli hozzáférésre alkalmas alkalmazást telepíts. Fontos, amennyiben bárki számára távoli hozzáférést teszel lehetővé (pl. AnyDesk alkalmazás telepítésével) számítógépedhez vagy mobileszközödhöz, azon keresztül hozzáférhetővé válhatnak az eltárolt (pl. saját magadnak vagy vállalkozásodnak) bizalmas adataid, és látható minden, így az elektronikus banki felületen végzett tevekénységed is.
  • amennyiben rendellenességet tapasztalsz az e-bank beállítások/azonosító eszközök kezelése menüpontban, regisztrált eszközödben, illetve tranzakciók történetében, akkor haladéktalanul vedd fel a kapcsolatot kollégáinkkal a K&H TeleCenteren keresztül  (+36 1/20/30/70 335 3355).
  • ha az postaládádba K&H e-bank vagy K&H mobilbank belépésre felszólító email érkezik, vedd fel a kapcsolatot kollégáinkkal az informationsecurity@kh.hu email címen keresztül, hogy kivizsgálhassuk. A vizsgálat érdekében kérjük, hogy csatolmányként küldd el nekünk a gyanús levelet, amit az egyik leggyakrabban használt e-mail küldő alkalmazásban a következőképp tudsz megtenni:
    Az üzenet megnyitása után kattints a jobb oldalon található három függőleges pontra és töltsd le az üzenetet, majd a letöltött, eml kiterjesztésű állományt csatold be a nekünk küldendő e-mailbe a gemkapocs gombra kattintva.