scrum a lelke mindennek

startup-működés enterprise környezetben

Egyre több digitális megoldást szállít a pénzintézeti szektor, egyszerűsítve az ügyfelek dolgát, amikor pénzügyeik intézéséről van szó. Az innováció és a digitalizáció terén a K&H élen jár: Magyarországon elsőként vezette be októberben a hangalapú forintátutalást, amelyet Kate, a mesterséges intelligencia-alapú digitális pénzügyi asszisztens hajt végre. A funkció kidolgozásához az informatikai fejlesztők, az üzleti terület, valamint a banki háttérfolyamatok szakértőinek az összehangolt munkájára volt szükség.

A nagybanki környezetnek két előnye biztosan van: egyrészt az anyavállalat, a belga KBC fejlesztette a számtalan nemzetközi díjjal elismert és a világ legjobb mobilbankjának választott applikációt. Van tehát egy minta, egy igazodási pont. Annál is inkább, mert a KBC csoportszinten a digitalizációra, különösen pedig a fejlett és funkcionális mobilbanki fejlesztésekre fókuszál, így a pénzintézeti csoport komoly erőforrásokat összpontosít erre a dinamikusan fejlődő területre. „Tulajdonképpen már nem is látni, hogy hol húzódik a határ egy informatikai cég és a hagyományos bank között” – nyilatkozta Ozorai Dénes, a K&H informatikai fejlesztésekért felelős vezetője. Azzal a megszorítással, hogy az IT-fejlesztők olyan szabadon dolgoznak, akár egy valódi IT-cégben, egészséges egyensúlyt találva a banki kötöttségek és a fejlesztői fantázia szárnyalása között.

szóból ért az ember ‒ meg az MI

A mobilbankos fejlesztések – ahogy a nagykönyvben meg van írva – alapvetően agilis módszertan szerint készülnek: Scrum-csapatokkal, product ownerekkel, eventekkel, daily stand-upokkal, demóval és általában kéthetes sprintekkel. Azért Ozorai Dénes megjegyezte: „Mivel mégiscsak egy hatalmas pénzügyi szolgáltatóról van szó, így nem megkerülhető, hogy az agilitás hagyományos waterfall-fejlesztéssel is kiegészüljön. És a méretek okán nyilván az is természetes, hogy a Scrum-ot enterprise szintre kell skálázni, néhány olyan lépést beiktatva, amely kisebb lépték esetén akár elhagyható is lenne” – tette hozzá az informatikai szakember.

Az erőforrás-tervezés SAFe-ből ismert Planning keretében történik az egész portfolióra, ami az agilis teamek munkájának összehangolásán túl megteremti annak a lehetőségét is, hogy közösen határozzák meg a prioritásokat, meghatározzák az egymás munkájától függő csapatokat és összhangba hozzák az üzleti célokat. Inspiráló, hogy az üzleti terület és az IT nagyon szorosan együtt dolgozik a fejlesztések során is, gyakorlatilag egy-egy megoldás vagy szállítandó funkció teljes életciklusában.

A közös erőfeszítések és fejlesztői csoportmunka legkiemelkedőbb eredménye Kate, a mesterséges intelligencia-alapú digitális pénzügyi asszisztens. Kate, akit tavaly vezetett be a K&H, egyre több kérdést tud megválaszolni, egyre több folyamaton viszi végig az ügyfeleket. Októbertől pedig – elsőként a hazai pénzügyi szektorban – hangalapú utasítást követve forintátutalásra is képes.

A K&H IT-műhelyeiben a munka hasonlóan zajlik, mint egy start-upban, csak éppen enterprise környezetben. Így pedig ami élmény a fejlesztőknek, abból rövid időn belül élménnyé válik az ügyfeleknek is.

        
 

Kapcsolattartó

K&H Kommunikáció

  • sajto@kh.hu