pénzügyi tudatossággal a szegénység ellen

Hogyan tanítható meg a gyerekek számára a pénz értéke? Mit tehetünk a szegénység mérsékléséért? A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezői a felnövekvő generáció válaszait kutatták ezekre a kérdésekre a Szegénység Világnapja alkalmából. A pénzintézet évek óta úttörő szerepet tölt be a fiatalok pénzügyi tudatosságának fejlesztésében és a pénzügyi kultúra terjesztésében Magyarországon. A program szervezői Szél Dávid gyerekpszichológust is megkérdezték tapasztalatairól.

A Szegénység Világnapja – amelyet idén 25. éve tartanak október 17-én – az alapvető emberi jogok tiszteletben tartását és a szegénység elleni küzdelem fontosságát hirdeti. Hogy ki és hány ember számít szegénynek ma Magyarországon, arról a Központi Statisztikai Hivatal számai beszélnek. Az utolsó ezzel kapcsolatos kutatásuk szerint egy év alatt 76 ezer fős mérséklődés mellett összesen 2 millió 465 ezer ember tartozik a szegénység legalább egy dimenziójába, vagyis a teljes lakosság 25,6 százaléka.

Ami a gyerektársadalmat illeti, 2018 elején több mint 88 ezer hátrányos helyzetű és 98 ezer halmozottan hátrányos helyzetű fiatalt regisztrált az Oktatási Hivatal. „Vezető pénzügyi intézetként hisszük, hogy felelősek vagyunk azért a társadalomért, amelyben élünk. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőt és annak új ismeretanyagát, a vigyázz#Kápé vlogot éppen azért hoztuk létre, hogy a fiatalok naprakész és készségszintű pénzügyi ismeretekkel lépjenek a felnőtt életbe. Tudjanak mérlegelni, felelős döntéseket hozni és így később például ne essenek adósságcsapdákba, fel tudják mérni az igényeik és a pénzügyi lehetőségeik összefüggését.” – mondta el Horváth Magyary Nóra, K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója, a vetélkedő zsűrjének elnöke.

Azt, hogy a gyerekek pénzügyi tudatosságának fejlesztésére szükség van Szél Dávid gyermekpszichológus is megerősítette, aki szerint „nagyon fontos különbséget tenni a szegények vagy nincstelenek, illetve a középosztálybeliek és a felső tízezer pénztudatosságában. Ennek ellenére megfigyelhető egy érdekes jelenség például az alsós gyerekek körében, hogy a létminimumon élő és a felső osztálybeli családok gyerekei hasonlóan nem érzik át a pénz jelentőségét, hasonlóan nem alakult ki náluk a pénztudatosság. Van egy illuzórikus elképzelés a pénzzel kapcsolatban, hogy majd a távoli jövőben korlátlan mennyiségű pénzük lesz. Azon viszont nem igazán gondolkodtak el, ennek van-e realitása, illetve ha van, akkor az eléréséhez tenni is kell valamit.”

A pszichológus tapasztalatai alapján a pénz értékét eredményesen nyílt kommunikációval, példákkal taníthatjuk meg a gyerekeknek. A tanításhoz pedig a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő vloggerét, KáPét is segítségül hívhatjuk, aki vlogjában személyes történetein keresztül ismerteti meg az alapvető pénzügyi fogalmakat.

A K&H Csoport társadalmi szerepvállalásának részeként évek óta kiemelten támogatja a hátrányos helyzetű térségek fiataljait. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőn a hátrányos helyzetű térségekből legtöbb diákot nevező iskolát különdíjjal, bruttó 500 000 forinttal díjazzák.  A versenyre október 1-jétől január 18-ig lehet nevezni.  

További információk, nevezés, vigyázz#KáPé vlog: https://www.kh-vigyazzkeszpenz.hu/

A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőről

A K&H Csoport társadalmi szerepvállalásának részeként 2010-ben indította útjára a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőt. A program célja, hogy a magyarországi általános iskolások pénzügyi, gazdálkodási ismereteit gyarapítsa. A vetélkedő programja évről évre egyre több diákot vonz országszerte. A verseny indulásától a nevezések száma mintegy megtízszereződött, 2018-ban immár 8113 fő részvételével zajlott a verseny. 2010 óta a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőre összesen 608 településről 1106 iskola csapata pályázott. Ez összesen több mint 38.000 résztvevő általános iskolás diákot jelentett. A K&H Csoport a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő programjával az általános iskolai korosztály pénzügyi tudatosságra nevelését kívánja előre mozdítani annak érdekében, hogy a jövő generációjának képviselői okos pénzügyi döntéseket hozhassanak.

Kapcsolattartó

Kommunikációs igazgatóság

  • sajto@kh.hu
  • www.kh.hu