K&H: mennyit szánnak ajándékokra a fiatalok?

8 százalékuk kevesebb mint 5 ezer forintot költene

A fiatalok döntő része, 84 százaléka tervez ajándékot adni szeretteinek karácsonykor. Ők az idén átlagosan 40 ezer forintot szánnak az ajándékok megvásárlására a tavalyi 37 ezer forint után. Ugyanakkor a medián 25 ezer forint, tehát az ajándékozásra készülő fiatalok fele ennél nagyobb, a másik fele kisebb összeget fordít erre a célra a K&H ifjúsági index szerint. A fiatalok 3 százaléka nem költ ajándékokra, ők maguk készítik a meglepetéseket.

Kicsivel több pénzből vásárolnának ajándékokat az idei karácsonyra a fiatalok, mint egy évvel ezelőtt, ám igen jelentősek a különbségek - derül ki a K&H ifjúsági indexből, amely a 19-29 évesek karácsonyi vásárlási szokásait vizsgálta. A megkérdezett fiatalok 84 százaléka tervez ajándékot adni szeretteinek, főként a szüleiknek, partnerüknek, házastársuknak. 34 százalékuk a barátoknak is készül meglepetéssel, ami jelentős növekedést jelent a tavalyi 23 százalékhoz képest.

mennyiért?

A kutatás szerint az ajándékozásra készülő fiatalok 3 százaléka nem költ ezekre, hanem saját maga készíti a meglepetéseket. Aki vásárol, az átlagosan 40 ezer forintért szerezné be, szemben az egy évvel korábbi 37 ezer forinttal. A szélsőséges válaszok nélküli átlag 38 ezer forint lett az idén, a medián pedig 25 ezer forint. Utóbbi összeg azt jelenti, hogy az ajándékvásárlást fontolgató fiatalok fele ennél alacsonyabb, a másik fele pedig magasabb összeget költene erre.

A részeredmények még érdekesebbek: 8 százalékos azoknak az aránya, akik 5 ezer forintnál kisebb összegből gazdálkodnának az ajándékozási szezonban, 7 százalékuk 5-9, 11 százalékuk 10-14 ezer, 10 százalékuk pedig 15-19 ezer forintért vásárolna. További 7 százalékuk 50-74 ezer, szintén 7 százalékuk 75-99 ezer forintos ajándék-költségvetést állít össze, miközben 8 százalékuk 100 ezer feletti kiadásra készül.

több vagy kevesebb

A központi régióban élő, ajándékozást tervező fiatalok körében volt a legmagasabb az átlagérték, ők átlagban 49 ezer forintért vennének ajándékot. A nyugati országrészben lakók lényegében az átlagnak megfelelő, 42 ezer forintos összeget mondtak, a keleti régiókban élőknél viszont ugyanez az összeg 31 ezer forint.

A múlt évhez képest az idén kevesebben mondták, hogy kevesebbet költenek az előző évhez képest: 14 százalékra csökkent az arányuk az egy évvel korábbi 26 százalékról. A legtöbben - 51 százalék - nem módosították az ajándékozásra szánt összeget, 34 százalékuk viszont igen.

K&H ifjúsági index

A 19-29 éves fiatalok elégedettségét és jövőbeli várakozásait – többek között a lakhatással, munkával, előrelépési lehetőségekkel, oktatással, egészséggel, családdal kapcsolatban – vizsgálja a K&H ifjúsági index, amely a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére készült. A minta összetétele reprezentálja a magyarországi 19-29 éves városi lakosság összetételét nem, korcsoport, régió, településtípus, befejezett iskolai végzettség, gazdasági aktivitás alapján. A felmérésben 300 fő vett részt, a hibahatár maximuma +/- 5,7 százalék. Az adatfelvétel 2023. november 6-18. között történt.

A K&H Csoportról

Az ország egyik vezető és országosan több mint 3800 munkatársat foglalkoztató pénzintézeteként a K&H célja, hogy ügyfelei igényeit mindenkor magas szinten elégítse ki, és a lehető legteljesebb termékpalettát nyújtsa számukra. A K&H országszerte 195 lakossági ügyfélpontot működtet, és csoportszinten mintegy 1,6 millió ügyfélnek kínál pénzügyi szolgáltatásokat. A magyar gazdaság működését mintegy 3500 milliárd forintnyi kihelyezett hitel- és hiteljellegű állománnyal segíti háztartások, kisvállalkozások, vállalatok és önkormányzatok finanszírozásán keresztül. A cégcsoport hozzávetőleg 2300 magyar beszállítónak és mintegy 700 banki és biztosítási ügynöknek biztosít megrendeléseket és folyamatos tevékenységet.

          
 

Kapcsolattartó

K&H Kommunikáció

  • sajto@kh.hu