K&H e-dukáció: a netezők felének visszaéltek már az adataival
A magyar nezetők többsége már találkozott valamilyen visszaéléssel, legyen szó vírusos e-mailekről, adathalászatról vagy a bankkártyás adatok ellopásáról a K&H információbiztonsági programjához, a K&H e-dukációhoz készült, magyar internetezők körében végzett reprezentatív kutatás szerint.
halászok, vírusok, tolvajok, számok
A felmérés szerint a 18 év feletti magyar internetezők 30 százaléka aggódik hackertámadás miatt, ennél viszont jóval többen, a megkérdezettek közel fele (49 százaléka) érintett volt már valamilyen netes visszaélésben. Ezek közül az adathalász és a vírusos e-mailek a legelterjedtebbek. Előbbivel a megkérdezettek 31 százaléka találkozott, a rokonokat, ismerősöket is beleértve pedig már 45 százalékuk látott rá példát. 18 százalékkal fordult már elő, hogy rákattintott vírusos e-mailre, és 48 százalék mondta azt, hogy vele vagy a rokonaival, ismerőseivel történt már ilyen. A visszaélések toplistáján a harmadik helyen áll a közösségi média fiók feltörése: személyesen a netezők 10 százaléka járt már pórul, a rokonokat, ismerősöket, barátokat is beleszámítva pedig közel 40 százalékos az érintettség.
A válaszadók 7 százalékának törték fel az e-mail postafiókját, 6 százalékának az okostelefonját, 5 százaléknak pedig a bankkártyáját lopták el. Szintén 5 százalék adta meg az adatait olyannak, akinek nem kellett volna. A bankkártya adatai vagy az ahhoz tartozó jelszó mindössze a megkérdezettek 3 százalékánál került már idegen kezekbe, az okostelefonos adatokkal pedig 2 százalék járt így.
pajzs a netezőknek
Patonai István, a K&H informatikai vezetője az eredményeket kommentálva elmondta: „A bankok, így a K&H is nagyon komoly védelmi rendszerrel bástyázza körül az ügyfelek adatait. Azonban az is fontos, hogy az ügyfelek is körültekintőek legyenek, például tudják, hogy egy e-mailre kattintva kinek és milyen adatokat adnak meg. A bankok például soha nem kérnek olyan adatokat, amelyek segítségével a netbankos vagy mobilbankos felületek elérhetőek. Ha ezekkel tisztában vannak a fogyasztók, akkor már nagyon sokat tettek a biztonságukért.”
A K&H számára fontos, hogy ügyfelei ne csak a pénzügyekben, de a digitalizáció világában is jól eligazodjanak. A bank ezért indította el információbiztonsági programját, a K&H e-dukációt. A program célja, hogy az ügyfelek kellőképpen fel legyenek készülve a digitális világ kihívásaira, és az ő oldalukon szükséges biztonsági lépéseket megtegyék. A tudatosság ugyanis nemcsak a pénzügyek intézéséhez fontos, de olyan hétköznapi szituációkban is, mint az e-mailezés vagy a közösségi médiás felületek használata.
A programhoz tartozik egy online teszt is, ahol a hétköznapokban gyakran előforduló szituációkkal találkozhatnak a kitöltők. A teszt végén a felhasználók értékelést kapnak arról, mennyire mozognak biztonságosan az online világban, illetve, milyen területeken kell még jobban elmélyíteni a tudásukat. Ehhez a microsite-on elérhető tudástár ad segítséget, amely olyan témákkal foglalkozik mint a jelszóhasználat, a vírusvédelem, a biztonságos közösségi média használat, az adathalászati kísérletek felismerése és kivédése. A programban a K&H szakmai partnere a Sicontact Kft., az ESET termékek kizárólagos magyarországi forgalmazója, akik szintén elkötelezettek a digitális biztonság iránt.
A teszt itt érhető el: https://e-dukacio.kh.hu/
A K&H e-dukáció támogatásával egy videó is készült Tokár Tamás, influencer YouTube-oldalára, amelyből kiderül, hogy milyen könnyen illetéktelen kezekbe kerülhetnek az adataink, ha nem vigyázunk.
https://www.youtube.com/watch?v=-kh0iWbvw90
Kapcsolattartó
Kommunikációs Igazgatóság
- +36 1 328 9181
- sajto@kh.hu
- www.kh.hu