gyerek a mentőben

A megfelelő felszerelés hiánya, a nehezebb vizsgálhatóság, a kórelőzmény nehézkesebb felvétele, a szülők pánikhangulata és a kis beteg pszichés állapota – a K&H gyógyvarázs felmérése szerint ezek a tényezők nehezítik leginkább a mentősök munkáját a gyerekek ellátása során. 

A K&H immár 13. éve támogatja a magyar gyermekegészségügyet. A K&H gyógyvarázs égisze alatt eddig 321 intézmény - 155 mentőállomás és 166 kórház - kapott összesen 557 millió forint értékű eszköztámogatást a kis betegek gyorsabb, hatékonyabb ellátáshoz. A K&H gyógyvarázs ez alkalommal az országos pályázaton induló mentőállomásokat kérdezte a gyerekek ellátásának speciális tényezőiről, nehézségeiről.

A mentőállomások válaszai alapján kiderül, hogy átlagosan a riasztások 12,3%-ában kell gyerekeket ellátniuk. A gyerekekhez leggyakrabban balesetek, különböző légzőszervi megbetegedések – mint krupp és asztma – vagy mérgezés miatt hívnak mentőt. Ezt követik a sorban a lázas és fertőzéses megbetegedések, illetve az epilepszia.

A gyerekekhez történő riasztások száma jelentően megnő az iskolai szünetekben, elsősorban a nyári időszakban, amikor sokkal nagyobb a balesetek és a sportsérülések száma, illetve a felügyelet nélkül hagyott gyerekek is könnyebben megsérülnek.

A kicsikhez kiérkező mentődolgozók számára a legnagyobb kihívást a gyerekek eltérő méretei és jellegzetességei, illetve az ebből következő speciális eszközigény jelenti. „A gyerekek ellátása során sok esetben nem alkalmazhatók a felnőttek ellátásakor használt eszközök, mert például egyszerűen nem megfelelő a méretük. Ugyanakkor minél fiatalabb egy szervezet, annál érzékenyebb a hirtelen változásokra, és annál fontosabb, hogy mielőbb ismét helyreálljon az egyensúlyi állapot. Ehhez pedig elengedhetetlenek a speciális, gyerekek ellátását segítő eszközök, amelyeket a K&H gyógyvarázs pályázat keretében is kapnak az egyes mentőállomások” – mondta dr. Krivácsy Péter, a K&H gyógyvarázs zsűritagja, a budapesti Gyermekrohamkocsi mentőorvosa.

A speciális felszerelésigény mellett a gyerekek ellátását a kicsik nehezebb vizsgálhatósága hátráltatja, hiszen a sérült, ijedt gyerekeket sokkal bonyolultabb megfelelően megvizsgálni, és a kórelőzmények felvétele is komplikáltabb. A helyzetet csak tovább rontják a pánikoló szülők, akik nemcsak a mentősök munkáját nehezítik meg - például azzal, hogy nem tudnak megfelelő segítséget nyújtani a kórelőzmények összegyűjtésében - de csak még jobban megijesztik az amúgy is rémült kicsiket.

„Jó lenne, ha a szülők megértenék, hogy a cél közös: mégpedig, hogy a gyerek mielőbb túlessen a szükséges vizsgálatokon és megkapja a megfelelő ellátást. Ebben pedig akkor tudnak a leginkább segíteni, ha – bármilyen nehéz is – megpróbálnak nyugodtak maradni, és segítenek a kis beteget is nyugtatni, vigasztalni. Közben pedig megpróbálják végiggondolni a gyerek előző betegségeit, esetleges gyógyszerallergiáit, a baleset körülményeit. Ezzel ugyanis elsősorban nem a mentődolgozók munkáját, hanem gyerekük gyógyulását is segítik” - mondta dr. Krivácsy Péter.

A válaszadók egyöntetű véleménye szerint a helyszínen jelenlévők akkor segíthetnek leginkább, ha szakszerű elsősegélyben részesítik a sérültet, azonnal hívják a mentőt és annak kiérkezéséig biztosítják a helyszínt.  Nagy segítség a kiérkező mentősöknek, ha már a hívás során minden lényeges információt megkapnak, legelőször is azt, hogy nagyjából milyen korú gyerekről van szó és milyen problémával találják majd magukat szemben.  

 

A K&H Csoport

Az ország egyik vezető pénzintézeteként – országosan több mint 4000 munkatársával – a K&H célja, hogy ügyfelei igényeit minden időben magas szinten elégítse ki, és a lehető legteljesebb termékpalettát nyújtsa számukra. A K&H országszerte 210 lakossági fiókot működtet, és mintegy 1 millió lakossági, kkv és vállalati ügyfelének kínál pénzügyi szolgáltatásokat. A magyar gazdaság működését több mint 1700 milliárd forintnyi kihelyezett hitel- és hiteljellegű állománnyal segíti háztartások, kisvállalkozások, vállalatok és önkormányzatok finanszírozásán keresztül. A K&H 2015. december 31-én a Magyar Állam által kibocsátott instrumentumok 1076 milliárd forintos állományával rendelkezett. A cégcsoport teljes tevékenysége hozzávetőlegesen 4000 magyar beszállítónak és mintegy 700 banki és biztosítási ügynöknek biztosít megrendeléseket és folyamatos tevékenységet. A Bankcsoport 2015-ben 55 milliárd forint, az elmúlt 5 évben összesen 239 milliárd forint adó és járulék megfizetésével járult hozzá a magyar állami költségvetés bevételeihez.

 

Főbb adataink:

K&H Bank
2015. december 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 222 milliárd
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 2 582 milliárd
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 38,1 milliárd

K&H Biztosító
2015. december 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 11,9 milliárd
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 142,5 milliárd
biztosítástechnikai eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 3,4 milliárd
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 1,9 milliárd

Kapcsolattartó

Bodnár-Illés Zsófia

Well PR Ügynökség
  • +36 1 350 7390 /210
  • zs.illes@well.hu