elől vagy hátul biztonságosabb a gyereknek autóban utazni?

a német baleseti adatbázis szerint elől nagyobb esélye van a kicsiknek, de a KRESZ szerint tilos

A KRESZ előírja, hogy csecsemőt bébihordóban lehet az első ülésen szállítani, menetiránynak háttal bekötve, kikapcsolt légzsák mellett. A gyerekeket azonban 150 centis testmagasság alatt csak a hátsó ülésre, előírásnak megfelelő gyerekülésbe szabad ültetni. A német baleseti adatbázis, a GIDAS adatai szerint felül kellene vizsgálni ezt a szabályt, mivel 50-60 km/h-s sebességnél történő ütközésnél hátul nagyobb sérüléseket szenvednek gyerekek és felnőttek egyaránt.

Régóta vitatkoznak azon a szakemberek, hol biztonságosabb autóban a gyerekeket szállítani, elől vagy hátul. Az autóipar fejlődésével egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a gyártók is a biztonságra, emellett a KRESZ is egyre szigorodik. Gondoljunk csak arra, hogy például Magyarországon 2002 előtt nem volt kötelező a hátsó biztonsági öv használata, és csak 2007 óta él az a szabály, mely szerint 150 centis testmagasság alatt minden gyereket gyerekülésben kell szállítani, életkortól függetlenül.

A német baleseti adatbázis, a GIDAS adatai szerint újra kellene gondolni a közlekedési szabályokat. A mai autókban elől aktív övfeszítők és első légzsákok vannak, míg hátul mechanikusak az övfeszítők és az első légzsák helyett csak egy vékonyan párnázott ülés található. A szakértői vélemények jelenleg eltérnek azzal kapcsolatban, hogy mennyire biztonságos előre ültetni gyereket az autóban, így a szabályozás országonként eltér: például Németországban, Franciaországban gyerekülésben, bekötve elől is utazhat gyerek, Magyarországon viszont nem.

A GIDAS példaként említette, hogy frontális ütközéses (60-60 km/h melletti) közlekedési balesetben az elől utazó szülők túlélték a balesetet, míg a hátul utazó három gyermek életét vesztette. Baleset rekonstrukciós számítások eredményeként megállapították, hogy az elől utazóknál kisebb terhelés mutatkozik. A fiatalok (14 év alatt) az első ülésen jobban védettek, mint a hátsó ülésen, ha előírt gyermekülést használnak és a biztonsági övet bekapcsolják. Az adatok alapján egyértelmű, hogy a gyerekek a gyerekülésben védettebbek, mintha csak övet használnának. A hátsó üléseken utazó felnőttek és gyerekek egy súlyos balesetnél (50 km/h-s sebesség felett) egyaránt súlyosabban sérülnek, mint az első ülésen ülők.

Tavaly több mint 600 személyi sérüléssel járó balesetről kapott bejelentést a K&H Biztosító. Ezekben szerencsére csak néhány százalékban sérült meg gyermek is, de a tapasztalatok alapján elmondható, hogy ha mégis gyermek sérül a balesetben, őket sokkal súlyosabban érinti, sokkal súlyosabb sérüléseket szenvednek el, mint a felnőttek.

„Jelenleg a magyar szabályozás szerint gyermek 150 centi alatt csak gyerekülésben és a hátsó üléseken, menetirányba ültetve utazhatnak. Egyes szakértők arra hivatkozva is érvelnek a gyermekek első ülésen való szállítása mellett, hogy úgy a szülők jobban kontaktust tarthatnak a kicsikkel, megnyugtathatják, adhatnak vizet, játékot. Szomorú tény, de sok baleset abból fakad, hogy a szülő menet közben hátrahajolva felveszi a leejtett játékot, és eközben nem figyel a forgalomra, vagy csak egy kézzel fogja a kormányt és oldalra sodródik az autó. Az egyik legfontosabb szabály épp ezért, hogy mindig a közlekedésre figyeljünk, és mindkét kezünket tartsuk a kormányon akkor is, ha a kicsi éppen azonnal akar valamit. Az adott országban érvényes közlekedési szabályok, előírások betartása a minimum, amit megtehetünk gyermekeink biztonságáért” – mondta Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese.

Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság kezdeményezésére április 15-től Közlekedik a család néven országos közlekedésbiztonsági vetélkedő kezdődik. A versenyre nevezhet minden olyan család, ahol az egyik szülő rendelkezik érvényes „B” kategóriás vezetői engedéllyel, továbbá 6-17 év közötti gyereket (gyerekeket) nevelnek. Részletek a www.kozlekedikacsalad.hu honlapon olvashatók.

K&H Csoport

Az ország egyik vezető pénzintézeteként – országosan több mint 4000 munkatársával – a K&H célja, hogy ügyfelei igényeit minden időben magas szinten elégítse ki, és a lehető legteljesebb termékpalettát nyújtsa számukra. A K&H országszerte 219 lakossági fiókot működtet, és mintegy 1 millió lakossági, kkv és vállalati ügyfelének kínál pénzügyi szolgáltatásokat. A magyar gazdaság működését több mint 1600 milliárd forintnyi kihelyezett hitel és hiteljellegű állománnyal segíti háztartások, kisvállalkozások, vállalatok és önkormányzatok finanszírozásán keresztül. A cégcsoport teljes tevékenysége hozzávetőlegesen 4000 magyar beszállítónak és mintegy 700 banki és biztosítási ügynöknek biztosít megrendeléseket és folyamatos tevékenységet. A Bankcsoport az elmúlt 10 évben 140 milliárd forint adó megfizetésével járult hozzá a magyar állami költségvetés bevételeihez.

A KBC az elmúlt 16 évben mintegy 300 milliárd forint értékben fektetett be magyar leányvállalataiba, ezáltal az országba. A KBC 2011-ben adta át két, egyenként 30-30 milliárd forint értékű beruházását, a K&H Csoport székházát Budapesten és egy számítógépes ikeradatközpontot Baracskán és Törökbálinton.

Főbb adataink:

K&H Bank
2013. december 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 212 milliárd HUF
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 2562 milliárd HUF
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 17,4 milliárd HUF

K&H Biztosító
2013. december 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 10,5 milliárd HUF
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 116,6 milliárd HUF
biztosítástechnikai eredmény  (IFRS konszolidált, nem auditált): 2,9 milliárd HUF
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 2,2 milliárd HUF

Kapcsolattartó

Kommunikációs igazgatóság

  • 328 9181
  • 328 9220
  • sajto@kh.hu
  • www.kh.hu