A háztartásokat és vállalkozásokat segítő, válságenyhítő kormányintézkedések hatásaként a K&H Bank és Biztosító 55 milliárd forint plusz költséget számolt el

A K&H Bank nyeresége 48%-kal, 31 milliárd forintra csökkent az év első kilenc hónapjában az előző év hasonló időszakához képest

  • A bank adózás utáni eredménye 48%-kal, 31 milliárd forintra csökkent 2022 első három negyedévében, a tavalyi év azonos időszakában elért 59 milliárd forinthoz képest. Hasonlóképpen a K&H Biztosító nettó eredménye is 1,8 milliárd forintra csökkent 2022 első háromnegyed évében, a tavalyi esztendő azonos időszakában elért 4,8 milliárd forinthoz képest.
  • A csökkenést elsősorban az okozta, hogy a K&H Bank és Biztosító 55 milliárd forintnyi plusz költséget számolt el a válság hatását enyhítendő, a háztartásokat és vállalkozásokat segítő intézkedések miatt.
  • A bank teljes hitelállománya 24%-kal, betétállománya pedig 14%-kal nőtt egy év alatt. A K&H teljes hitelállománya 2562 milliárd forintra nőtt. A 2022 első háromnegyed évében nyújtott új (lakossági és vállalati) hitelek volumene elérte az 517 milliárd forintot.
  • A K&H a harmadik negyedévben mind a lakossági, mind a vállalati hitelezés terén javítani tudta piaci pozícióját.
  • A betétállomány egy év alatt 14%-kal, 3710 milliárd forintra nőtt.
  • A K&H továbbra is elkötelezett a fenntarthatóság mellett, ezért mérhető célokat tűzött ki jövőbeli széndioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében.
  • Folytatódik a K&H digitális átalakulása: bemutatkozott új személyes digitális asszisztense, Kate.

Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója kijelentette: „Az első háromnegyed év bevételeinek hajtóereje elsősorban a hitel- és betétállomány, valamint a tranzakciós volumenek növekedése volt. Az eredményeinket viszont jelentősen terhelték a kormányintézkedések, melyek célja az, hogy a háztartásokat és vállalkozásokat védjék a válság hatásától. Ezek az intézkedések 55 milliárd forintnyi plusz költséget jelentettek számunkra. Lakossági ügyfeleink száma 2022-ben elérte a 782 ezret; közülük 530 ezernek a jövedelme is rendszeresen a K&H-hoz érkezik. Innovatív fejlesztéseinknek köszönhetően megérkezett Kate, új személyes digitális asszisztensünk, aki novembertől áll ügyfeleink rendelkezésre a K&H mobilbankjában. A digitális átalakulás mellett a fenntarthatóság is fókuszban marad: konkrét, mérhető célokat határoztunk meg a jövőbeli széndioxid-kibocsátásunk csökkentésére. A KBC október elején kiadott klíma jelentésében megfogalmaztuk az éghajlatváltozással kapcsolatos, a következő évekre vonatkozó csoportszintű víziónkat és ambícióinkat a hitelezés és vagyonkezelés terén.”

2022 első háromnegyed évének pénzügyi eredményei

A K&H-nál 55 milliárd forintnyi plusz költség került elszámolásra, beleértve a Bank és a Biztosító által fizetendő 26 milliárd, illetve 3 milliárd extraprofit-adót, a Sberbank Magyarország végelszámolása miatti 8,9 milliárd forint plusz befizetést az Országos Betétbiztosítási Alapba, valamint azt a 17 milliárd forintot, amelyet a változó kamatozású jelzáloghitelek kamatszintjének korlátozása és a mezőgazdasági moratórium jelentett. Emellett a kamatstop kiterjesztése (3-5 éves kamatperiódusú jelzáloghitelek, kkv-k hitelek), jelentősen tovább terheli majd az utolsó negyedév eredményét. A K&H Bank adózás utáni eredménye 48%-kal 31 milliárd forintra csökkent 2022 első kilenc hónapjában, a tavalyi év azonos időszakában elért 59 milliárd forinthoz képest. A teljes hitelportfolió egy év alatt 24%-kal 2562 milliárd forintra nőtt, a 2022 január-szeptemberi időszakban nyújtott új hitelek összege pedig 517 milliárd forintot ért el. A betétállomány egy év alatt 14%-kal, 3710 milliárd forintra nőtt.

„A nagy kkv-kat is magában foglaló vállalati hitelportfoliónk egy év alatt 35%-kal bővült. A kkv-k által mutatott erős kereslet után a vállalati oldalon is aktív részvételt láttunk az államilag támogatott kedvezményes hitelprogramokban. A K&H a lakossági és vállalati hitelezés terén is javítani tudta piaci pozícióját a harmadik negyedévben: a vállalati hiteleknél a teljes portfólióból 9.4%-os a részesedésünk, lakossági területen az új folyósításoknál 13 százalék. A K&H Széchenyi Kártya Go! programban leszerződött volumenünk 70 milliárd forint fölött zárt, de a K&H Széchenyi Kártya MAX termékeket tekintve is ígéretes számokat várunk. A lakossági hitelállományunk egy év alatt 10%-kal növekedett, az újonnan folyósított hitelek volumenének alakulásánál már megmutatkozik a piaci kereslet csökkenése. Az MNB zöld jelzáloghitel-programjából 12%-kal részesedünk; a megkötött szerződések összértéke 35,4 milliárd forint. Emellett augusztusban a K&H lépett először piacra új, zöld lakáshitel-konstrukcióval azok számára, akik csökkenteni kívánják energiafogyasztásukat. Ez a hitel nem csak új lakásépítés, hanem lakásfelújítás céljára is igényelhető. Az új babaváró hitelek volumene 2022 első háromnegyed évében elérte a 45 milliárd forintot, míg a K&H piaci részesedése a 2021-es 11,8%-ról 13,6%-ra emelkedett. Termékskálánkat hozzáigazítottuk a magas infláció jellemezte új gazdasági helyzethez, így a befektetések területén tőkevédett és garantált hozamú alapokat is kínálunk ügyfeleinknek” - mondta Gombás Attila, a K&H Csoport pénzügyi vezetője.

Nik Vincke, a K&H Biztosító vezérigazgatója hozzátette: „Az extraprofitadó miatt 2022-ben nettó eredményünk az egy évvel korábbi 4,8 milliárdról 1,8 milliárd forintra esett. A nem életbiztosítási üzletág díjbevétele egy év alatt 11%-kal 44,7 milliárd forintra emelkedett. A legnagyobb növekedést a casco, a lakásbiztosítások és a kkv biztosítások mutatták. Az életbiztosítások is jól teljesítettek: a rendszeres díjas, befektetéshez kötött üzletág 24%-kal, a rendszeres díjas kockázati életbiztosítások üzletága pedig 10%-kal bővült. A digitalizációt tekintve folyamatosan fejlődünk: Kate, a mesterséges intelligencián alapuló személyes digitális asszisztensünk a mobilbankban segíti ügyfeleink biztosítási ügyintézését.”

digitális átalakulás és innováció

„A K&H egyértelműen vezet a digitális átalakulás terén: újabb és újabb kényelmi digitális megoldásokat kínálunk ügyfeleinknek. Ennek legújabb példája Kate, a mesterséges intelligencián alapuló személyes digitális asszisztensünk, aki automatikusan mobilbanki ügyfeleink rendelkezésére áll. Ha kérdeznek tőle, azonnal figyelembe veszi az ügyintézés kontextusát, végrehajtja az utasításokat, de elemzi is a rendelkezésre álló adatokat, releváns és értékes üzeneteket küld, majd később pénzügyi javaslatokat tesz, vagyis időt és pénzt takarít meg ügyfeleinknek. Ő alapvetően a biztosítási és bankügyekkel foglalkozik, de „cseveg” is, hogy ügyfeleink megismerkedjenek vele. Összességében Kate gyorsabbá, könnyebbé, kényelmesebbé és személyesebbé teszi a pénzügyek intézését” - mondta el Németh Balázs, a K&H Csoport innovációs vezetője.

A K&H-nak 635 ezer digitálisan aktív ügyfele van, a mobilbankját pedig 492 ezren használják aktívan. Az aktív digitális bankkártyák száma 120 ezer. A K&H a teljes körű online számlanyitás szolgáltatás 2021 februári bevezetése óta 50 ezer számlát nyitott ilyen módon. Augusztusban az Apple, a Google, a Xiaomi és a Garmin Pay fizetési rendszerekkel végzett tranzakciók száma átlépte a havi hárommilliót. Idén szeptember végéig több mint százezer virtuális tömegközlekedési jegy került értékesítésre a K&H+ szolgáltatás keretein belül. Ez jelentős, 45%-os növekedés az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

fenntarthatóság

A KBC klíma jelentése elemzéseket és célokat tartalmaz az energia, ingatlanok, szállítás, mezőgazdaság, építőipar és fémipar vonatkozásában, egyes esetekben alszektorok szerinti bontásban. „Konkrét és mérhető, 2030-ig vagy 2050-ig elérendő célokat tűztünk ki a fenti szektorokra vonatkozóan. A tervek szerint 2030-ra a Csoport energiafinanszírozási portfoliójának 75%-a megújuló energiaforrásokra irányul majd. Az energiaszektor az EU összes üvegházhatású gázkibocsátásának 28%-áért felelős, vagyis prioritásként kezelendő. A portfoliónkban képviselt egyéb szektorok ÜHG-kibocsátását is jelentősen csökkenteni kívánjuk; ilyen az ingatlanszektor, amely az EU teljes energiafogyasztásának 40%-át, ÜHG-kibocsátásának pedig 13%-át teszi ki. Ide tartozik továbbá a szállítás is, amely az EU ÜHG-kibocsátásának egyharmadáért felelős. A fent említett zöld jelzáloghitelek mellett bevezettük a forintalapú, zöld autólízinget is, amivel használt vagy új elektromos autókat lehet beszerezni. Az eddig leszerződött összeg 1,4 milliárd forint. Szeptember végén a felelős jövő befektetési alapok összege elérte a 100 milliárd forintot, ami kétszer annyi, mint egy évvel korábban. Befektetési összvolumenünk már majdnem 13%-a K&H felelős jövő befektetési alapokban van,” - mondta Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója.

A K&H nem auditált, konszolidált, az IFRS (nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok) szerinti eredményei:

milliárd Ft

2021. szept. 30.

2022. szept. 30.

változás

adózás utáni eredmény

59

31

-48%

ügyfélhitelek

2071

2562

+24%

ügyfélbetétek

3524

3710

+14%

befektetési alapok állománya

880

902

+3%

működési bevétel

147

200

+36%

működési költségek a tranzakciós illetékkel és az új extraprofitadóval együtt

87

135

+54%

a hitelportfolió minősége

 

 

 

 nemteljesítő hitelek

1,7%

2,4%

+0,7%

hitelezési költségek

-0,7%

0,5%

+1,2%

tőke és likviditás

 

 

 

 tőkemegfelelési mutató (csoportszintű)

17,4%

15,7%

-1,7%

 hitel/betét arány

64,0%

69,4%

+5,4%

 szolvencia mutató (Biztosító)

218,54%

215,58%

 

hatékonyság

 

 

 

 költség/bevétel arány (bankadóval együtt)

59,4%

67,4%

+8,0%

tőkearányos megtérülés

19,1%

10,1%

-9,0%

Kapcsolattartó

K&H Kommunikáció

  • sajto@kh.hu