a fiatalok 29 ezer forintból vennének ajándékot, de óriásiak a különbségek

idén kevesebbet költünk ajándékra, annyit, mint 2017-ben

A fiatalok idén karácsonykor átlagosan 29 ezer forintot szánnak ajándékvásárlásra - derül ki a K&H ifjúsági indexéből, amely azt vizsgálta, mennyi pénzt költenének a 19-29 évesek az ünnepi szezonban. A vidéki kisvárosokban élők 23 ezer forintot, a budapestiek és megyeszékhelyen lakók viszont 33-35 ezer forintos karácsonyi büdzsét említettek. Az idei évben minden második fiatal azt vallotta, kevesebbet költ ajándékokra a tavalyi évhez képest és 38 százalékuk kevesebb embernek ajándékoz.

Visszafogottabbá tette a vásárlási kedvet a koronavírus-járvány, ami érthető, a kedvezőtlenebb gazdasági, jövedelmi helyzetben a lakosság óvatosabban költ. A hivatalos KSH-adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom az üzemanyag-eladások nélkül mindössze 2,3 százalékkal nőtt az év első tíz hónapjában, ez bőven elmarad a korábbi évek 5-6 százalékos emelkedésétől. Az élelmiszerboltok forgalma alig több mint 4 százalékkal nőtt, a járványhatás miatt a gyógyszerek forgalma 3,4 százalékkal, az online és csomagküldő forgalom viszont kiugró mértékben, közel 42 százalékkal nőtt. A ruházati termékeknél, könyveknél és papíráruknál több mint 20 százalékos csökkenés következett be, valamint a műszaki cikkek és bútorok együttes forgalma is majdnem 8 százalékkal csökkent. Az még kérdés, hogy a kiskereskedelemben főszezonnak számító karácsonyi időszak hogyan alakul, ez ugyanis nagyban befolyásolja majd az idei végeredményt.

mennyiből?

A K&H ifjúsági indexe arra kereste a választ, hogy a 19-29 éves fiatalok mennyit költenének az idén ajándékokra. A kutatás végeredménye szerint az érintettek átlagosan 29 ezer forintot szánnak erre a célra. Ez némiképp meghaladja a 2017-ben mért szintet, az infláció hatását is figyelembe véve azonban azonos összeget jelent. A megkérdezett fiatalok 53 százaléka saját bevallása szerint idén most kevesebbet költ, mint tavaly ilyenkor.

kevesebb pénzből, online

A fiatalok közel harmada - 32 százalékuk - 14 ezer forint alatti összegből vásárolna ajándékokat, 36 százalékuk 15-49 ezer forintot költene ugyanerre. A fiatalok 15 százalékának 50-99 ezer forintja van ajándékok beszerzésére, 3 százalékuk pedig 100 ezer forint feletti összegből venne ajándékokat. Ugyanakkor 14 százalékuk nem számol kiadásokkal: 9 százalékuk azért, mert nem ad ajándékot senkinek, 5 százalékuk pedig saját maga készíti el azokat. Mindemellett az is kiderült, hogy idén nemcsak kevesebbet költünk, de kevesebb hozzátartozót, barátot ajándékozunk meg, hiszen a megkérdezett fiatalok közel 40 százaléka számolt be arról, hogy idén nem lep meg annyi embert karácsonykor, mint korábban.

Nem meglepő, hogy a vásárlások több, mint fele (51 százaléka) online zajlik, hiszen így kényelmesebb és biztonságosabb is az ünnepi készülődés.

jelentős különbségek

Az országon belül jövedelmi különbségek is láthatóak a kutatás alapján. A keleti megyékben élő fiataloknál az ajándékra fordítható összeg átlagosan 23 ezer forintot tett ki, ezzel szemben a központi régióban - azaz Budapesten és Pest megyében - 31 ezer forintos, a nyugati országrészben még magasabb, 36 ezer forintos ajándékvásárlási büdzséről beszéltek a fiatalok. A kisvárosokban lakók szintén átlagosan 23 ezer forintból tudnák le a vásárlásokat, szemben a budapesti és megyeszékhelyeken élő fiatalokra jellemző 33-35 ezer forinttal.

K&H ifjúsági index

A K&H ifjúsági index kutatás 2012 óta negyedéves rendszerességgel méri a 19-29 év közötti, városokban élő fiatalok elégedettségét és jövőbeli várakozásait – többek között a lakhatással, munkával, előrelépési lehetőségekkel, oktatással, egészséggel, családdal kapcsolatban. A kutatásban 2016 óta negyedévente 300 fiatal vesz részt (ezt megelőzően 500). A minta reprezentatív a 19-29 éves városi, online lakosságra nem, kor, régió, településtípus és iskolai végzettség szerint. Az adatfelvétel 2020. november 6-17 között történt.

Kapcsolattartó

K&H Kommunikáció

  • sajto@kh.hu