a bizonytalan munkahely komoly visszatartó erő a hitelfelvételnél

K&H Bank szakértői vélemény

Nem kedvez a lakossági hitelfelvételi kedvnek a magas munkanélküliségi ráta és a munkahely elvesztésétől való félelem. Visszatartó erő lehet az elmúlt évek hitelfizetési nehézségeiről szóló hírek sokasága is, pedig az életkörülmények, a jövedelmi helyzet változása nem jelenti egyértelműen a hitelek bedőlését. A bajba jutott hitelesek számos fizetéskönnyítő megoldás közül választhatnak, ha időben kapcsolatba lépnek és együttműködnek bankjukkal.

Az idei első negyedév 72,4 milliárd forintos lakossági hitelfelvétele alulmúlja a válság éveinek első negyedéves hitelfelvételi adatait.

„A hitelfelvételi kedv megerősödését a 12 százalék körüli munkanélküliségi ráta mellett nem segíti az sem, hogy a munkahellyel rendelkezők közül is sokan ódzkodnak a hitel gondolatától, mivel nem látják biztosítottnak, hogy pár év múlva is keresők lesznek. Így nem mernek vállalni egy 5-10 évre szóló elkötelezettséget, nem kezdenek nagyobb vásárlásokba, építkezésbe, lakásfelújításba. Különösen magas a hitelek elutasítottsága a pályakezdő, 19-29 éves fiatalok körében. Felméréseink szerint a megkérdezettek 43 százalék semmilyen körülmények között nem venne fel hitelt” – mondta el dr. Bába Ágnes, a K&H Bank lakossági üzletágért felelős vezérigazgató-helyettese.

„Visszafoghatják a hitelkeresletet a devizahitelesek nehézségeiről szóló híradások is. A K&H-nál is a devizahitelesek ügyfélköréből kerül ki a nem fizetők, illetve a késedelmesen teljesítők többsége. Fontosnak tartjuk, hogy tudatosítsuk ügyfeleinknél azt, hogy a bizonyos időre nehéz anyagi körülmények közé került adós folyamatosan működjön együtt a bankkal, és vegye igénybe a törlesztéskönnyítési lehetőségeket. A  K&H-nál az utóbbi félévben csökkent a nem fizető hitelesek aránya, amiben  nagy szerepe van annak, hogy azoknak az ügyfeleknek, akiknél a hiteltörlesztés nehézségének jelei mutatkoznak, különféle  fizetéskönnyítő megoldásokat javaslunk. Fontos, hogy az ügyfél, akinek a jövedelmi helyzetében átmeneti vagy tartós romlás következik be, ne csak akkor keresse meg a bankját, ha már késedelme van, és főként ne várja meg a banki felszólítást. Ha az ügyfél időben kapcsolatba lép a bankkal, úgy nem halmoz fel olyan mértékű tartozást, amit már nehéz kedvezően kezelni. A legrosszabb alternatíva, ha az adósok egyáltalán nem keresik a kapcsolatot a bankkal, vagy a felkínált lehetőségektől elzárkóznak, és nem működnek együtt a hiteltartozás rendezésében” – teszi hozzá dr. Bába Ágnes.

A hitelfelvétel  előzményeinek ismeretében – milyen a fedezeti háttér, az adósok szociális helyzete, hogy alakulnak a fizetési kilátásaik – különböző fizetéskönnyítési lehetőségek érhetők el a K&H-nál. A leggyakrabban alkalmazott megoldás a banki fizetéskönnyítés, amikor bizonyos időszakra, például az álláskeresés idejére, alacsonyabb törlesztőrészletben állapodik meg a bank és az adós. Lehetőség van például a lejárt, késedelmes tartozás tőkésítésére is. Ebben az esetben a felvett hitel tőkeösszegét növeli meg a nem fizetett törlesztőrészletekből összegyűlő tartozás.

A devizahiteleseknek az árfolyamrögzítés rendszerén túl lehetősége van a devizában történő végtörlesztésre, ami például annak az ügyfélnek lehet kedvező, aki külföldön dolgozik, és keresetét devizában (valutában) kapja meg. Hitelkiváltással egy új, kedvezőbb hitelkonstrukcióra térhet át az ügyfél, aminek alacsonyabb a havi törlesztőrészlete.  Kiszámíthatóbb kötelezettséget jelent az annuitásos hitelre való áttérés annak az adósnak, aki számára gondot okozott megfelelni egy korábbi hitelkonstrukció változó törlesztési előírásainak.

K&H Csoport
Az ország egyik vezető pénzintézeteként – országosan közel 4000 munkatársával – a K&H célja, hogy ügyfelei igényeit minden időben magas szinten elégítse ki, és a lehető legteljesebb termékpalettát nyújtsa számukra. A K&H országszerte 226 lakossági fiókkal pénzügyi szolgáltatásokat kínál mintegy 1 millió lakossági, kkv és vállalati ügyfelének. A magyar gazdaság működését közel 1800 milliárd forintnyi kihelyezett hitel és hiteljellegű (hitelkeret és garancia) állománnyal segíti, a vállalkozások, a vállalatok, az önkormányzatok és a háztartások finanszírozásán keresztül. A cégcsoport teljes tevékenysége során több mint 4000 magyar beszállító cégnek, mintegy 700 banki és biztosítási ügynöknek biztosít megrendeléseket és folyamatos tevékenységet. A Bankcsoport az elmúlt 10 évben 144 milliárd forint adó megfizetésével járult hozzá a magyar állami költségvetés bevételeihez.

A KBC az elmúlt 15 évben mintegy 300 milliárd forint értékben fektetett be magyar leányvállalataiba, ezáltal az országba. A KBC 2011-ben adta át két, egyenként 30-30 milliárd forint értékű beruházását, a K&H Csoport székházát Budapesten és egy számítógépes ikeradatközpontot Baracskán és Törökbálinton.

főbb adataink:

K&H Bank
2012. december 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 215 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 2462 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 20,5 milliárd forint

K&H Biztosító
2012. december 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 10,3 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 106,2 milliárd forint
biztosítástechnikai eredmény  (IFRS konszolidált, nem auditált): 2,4 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 1,9 milliárd forint

Kapcsolattartó

Kommunikációs igazgatóság

Lesti Mónika
  • monika.lesti@kh.hu
  • +36 1 328 9181
  • www.kh.hu