Online vásárlás, biztonságos fizetés, kényelmes karácsony

Karácsonyi vásárlás tolongás nélkül? Ha a neten vásároljuk meg a vágyott holmikat, akkor nincs sorbanállás, fagyoskodás, ücsörgés a dugóban vagy a tömegközlekedésen. Sok előny ellenére mégis sokan vannak, akik az internetes csalóktól jobban félnek, semmint hogy kihasználnák a bankkártyájuk és a végtelen internet lehetőségeit. Nekik szól a cikk: űzzük el együtt ezeket a kétségeket.

Miért szeretjük az online vásárlást?

Mert kényelmes: meleg otthonunkból, a számítógép elől intézhetjük.
Mert olcsó: a webáruházakban nagy eséllyel sokkal nagyobb akciókkal várnak minket.
Mert gyors: az utazásra, nézelődésre szánt időt megspóroljuk, ráadásul tévhit, hogy hosszú idő, amíg a kiszállított árut megkapjuk, a legtöbb helyen 24-48 órán belül már csenget is a futár.
 
A vásárlás menete egyszerű: kiválasztjuk a terméket, kosárba tesszük, rákattintunk a bankkártyával fizetés gombra… és ez az a pont, ahol a legrutinosabb vásárló is kételkedhet: vajon megbízható-e ez a weboldal, akit éppen most bíztunk meg az egyik legféltettebb adatunkkal?
 
HTTPS:
Ha így kezdődik a felület webcíme, ahol fizetéskor vagyunk, már egyfajta biztonságot jelent, mert ez azt jelenti, hogy titkosított, mások által nem hozzáférhető oldalon vagyunk. Minden banki szolgáltató a legfejlettebb titkosítási eljárásokat alkalmazza.
 
3D Secure
Ha az adott kereskedőnél vagy boltnál a MasterCard SecureCode és Verified by Visa logókat látjuk, akkor fizetéskor a 3D Secure szolgáltatás is véd minket (a K&H Bank minden Visa és MasterCard kártyához ingyenesen biztosítja ezt). Magyarországon a szerződött online kereskedők esetében az arány több, mint 80%, Európában megközelítőleg 75%.
 
Itt fizetéskor két dolog is igazolja, hogy biztonságban vagyunk.
1)    Amikor a fizetés gombra kattintunk, egy, az elfogadó bank logójával megjelenített pop-up ablak jelenik meg. A vásárlásunk részletein kívül látunk ott egy üzenetet, amelyet mi magunk adtunk meg a 3D Secure regisztrációjakor: innen tudhatjuk, hogy valóban a bank által lefedett tranzakciót fogunk végrehajtani. Ennek a neve Personal Assurance Message, a lenti példa esetében az "ÁRVÍZTŰRŐ TÜKÖRFÚRÓGÉP igénylő".
 
2)    Mielőtt az áru ellenértékét kifizetnénk, egy sms-t kapunk a telefonunkra, amely egy kódot tartalmaz. Ha a kártyát illetéktelen akarta volna használni (aki esetleg még a PAM szavunkat is ismerte), az sms nélkül nem tud vele fizetni. 
 
Problémák az online vásárolt áruval?
Ha nem mi vásároltunk, nem kaptuk meg az árut, vagy más összeget fizettünk, mint jogos lett volna, és a reklamációnk a kereskedőnél nem hoz eredményt, fel kell keresni a kártyát kibocsátó bankunkat, aki a kereskedővel tisztázza az ügyet. Ha jogtalan volt a pénz leemelése, visszakapjuk azt. 
 
Ha pedig tényleg semmit nem akarunk a véletlenre bízni:

Használhatunk külön számlát vagy kártyát, amelyről csak az internetes fizetéseket intézzük. Ezeken csak annyi pénz legyen elérhető, amennyi épp a vásárláshoz szükséges, és csak akkor, amikor vásárolni szeretnénk.