nem kell félni az online fizetéstől

a K&H Bank szakértői véleménye

Ahogy az utóbbi években egyre inkább elterjedtek az internetes vásárlások, úgy változott meg a csalók célpontja is. Egyre gyakoribb, hogy a kártyaadatok megszerzésével kezdenek nagy összegű vásárlásba a bűnözők. Emiatt persze nem érdemes riadót fújni és lemondani az otthonról történő vásárlás kényelméről, az akciós üdülési ajánlatok gyors megszerzéséről vagy például a repülőjegyek olcsóbb és gyorsabb megvételéről. Használjuk bátran a bankok kínálta biztonsági megoldásokat, ezzel a csalások túlnyomó többsége kivédhető – javasolja Nagy Ferenc, a K&H Bank lakossági hitel és tranzakcionális szolgáltatások marketing főosztályának vezetője.

Csupán a bankkártyánkon szereplő adatokkal – név, kártya száma, lejárat dátuma és a hátoldalon található úgy nevezett CVC/CVV kód – illetéktelenek is fizethetnek, anélkül, hogy maga a kártya náluk lenne. A bűnözők tipikus módszere, hogy a bankjegykiadó automatákhoz telepítenek olyan leolvasó készülékeket, amelyek lemásolják a kártya adatait. Érdemes ezért olyan ATM-t használni, amelyik egy bank zárt helyiségében van. Ha pedig gyanús a pénzkiadó, értesítsük az üzemeltetőt. Időről időre előfordul az is, hogy szervezett bűnözői csoportok nagy tömegben szereznek meg kártyaadatokat.

Ha bármelyik módon kártyacsalók áldozatává válunk, a bankok és a kártyatársaságok többféle biztonsági megoldást alkalmaznak, hogy a bűnözők ne juthassanak a pénzünkhöz:

  • Kérjük azt a szolgáltatást bankunktól, ami sms-ben jelzi, ha valaki fizet a kártyánkkal, így még időben észrevehetjük, hogy mások használják azt.

  • Használja a 3D Secure szolgáltatást, amit a K&H Bank elsőként, minden Visa és MasterCard kártyához ingyenesen biztosít. Ez a megoldás azért különösen biztonságos, mert ebben a bank mellett a kereskedők jelentős hányada is részt vesz: Magyarországon a virtuális fizetést kínáló kereskedők 80 százaléka. (Az online boltok részvételüket oldalukon a MasterCard SecureCode és Verified by Visa logóval jelzik.) Mielőtt az áru ellenértékét kifizetné, a kártyabirtokos a telefonjára sms-ben kap egy kódot, amit az online vásárlói felületen be kell írnia. Ha a kártya illetéktelen kezébe jutott, az sms nélkül nem tud vele fizetni. Emellett a kártyabirtokos megteheti azt is, hogy az ilyen, úgy nevezett kártya jelenléte nélküli vásárlásokra egy külön napi limitet állít be.

  • Kevésbé kényelmes megoldás, de szintén az online fizetés biztonságát szolgálja, ha van egy külön számlánk vagy kártyánk, amelyről csak az internetes fizetéseket intézzük. Ezeken csak annyi pénz legyen elérhető, amennyi épp a vásárláshoz szükséges, és csak akkor, amikor vásárolni szeretnénk.

  • Aki attól tart, hogy akkor veszik le a pénzt a kártyájáról, miközben elindította az online fizetést, jó, ha tudja: a bankok a legfejlettebb titkosítási eljárásokat alkalmazzák a fizetések során. Ha annak az oldalnak a webcíme, ahol a kártyaadatainkat kérik, https:// kezdetű, az már egyfajta biztonságot jelent.

  • Ha pedig valaki attól fél, hogy az eladó nem jár el tisztességesen, miközben a pénzt már átutaltuk számára, azoknak jó hír, hogy online bankkártyás fizetésnél van mód ennek orvoslására. Ha nem mi vásároltunk, nem kaptuk meg az árut, vagy más összeget fizettünk, mint jogos lett volna, és a reklamációnk a kereskedőnél nem hoz eredményt, fel kell keresni a kártyát kibocsátó bankunkat, aki a kereskedővel tisztázza az ügyet. Ha jogtalan volt a pénz leemelése, visszakapjuk azt. Azt a kereskedőt pedig, akinél többször fordul elő ilyen hiba, kizárhatják az elektronikus kereskedelemből.

K&H Csoport
Az ország egyik vezető pénzintézeteként – országosan közel 4000 munkatársával – a K&H célja, hogy ügyfelei igényeit minden időben magas szinten elégítse ki, és a lehető legteljesebb termékpalettát nyújtsa számukra. A K&H országszerte 226 lakossági fiókkal pénzügyi szolgáltatásokat kínál mintegy 1 millió lakossági, kkv és vállalati ügyfelének. A magyar gazdaság működését közel 1800 milliárd forintnyi kihelyezett hitel és hiteljellegű (hitelkeret és garancia) állománnyal segíti, a vállalkozások, a vállalatok, az önkormányzatok és a háztartások finanszírozásán keresztül. A cégcsoport teljes tevékenysége során több mint 4000 magyar beszállító cégnek, mintegy 700 banki és biztosítási ügynöknek biztosít megrendeléseket és folyamatos tevékenységet. A Bankcsoport az elmúlt 10 évben 144 milliárd forint adó megfizetésével járult hozzá a magyar állami költségvetés bevételeihez.

A KBC az elmúlt 15 évben mintegy 300 milliárd forint értékben fektetett be magyar leányvállalataiba, ezáltal az országba. A KBC 2011-ben adta át két, egyenként 30-30 milliárd forint értékű beruházását, a K&H Csoport székházát Budapesten és egy számítógépes ikeradatközpontot Baracskán és Törökbálinton.

főbb adataink:

K&H Bank
2012. december 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 215 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 2462 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 20,5 milliárd forint

K&H Biztosító
2012. december 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 10,3 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 106,2 milliárd forint
biztosítástechnikai eredmény  (IFRS konszolidált, nem auditált): 2,4 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 1,9 milliárd forint

Kapcsolattartó

Kommunikációs igazgatóság

Lesti Mónika
  • monika.lesti@kh.hu
  • +36 1 328 9181
  • www.kh.hu