még bizonytalanok a kkv-k a kivát és a szabad vállalkozási zónákat illetően
Az idei adócsomag-változások részeként bevezetett kisvállalati adót bár az érintett vállalkozások többsége ismeri, a ténylegesen regisztráltak száma egyelőre alulmúlja a várakozásokat. Mivel a vállalkozások több mint fele még nem gondolkodott az átlépésről, vagy nem döntött véglegesen, az adótörvény módosítása, amely év közben is választhatóvá tette a kivát, még a vállalkozások jelentős részét mozgósíthatja. A szabad vállalkozási zónákkal kapcsolatban is erős bizonytalanság tapasztalható. A zónák kedvező feltételei egyelőre még azokat a vállalkozásokat sem csábítják új beruházásra vagy bővítésre, amelyek már rendelkeznek telephellyel az érintett településeken – derül ki a K&H kkv bizalmi index kutatás legfrissebb adataiból.
A K&H kkv bizalmi index kutatás márciusi felmérése arról kérdezte a vállalkozásokat, miként vélekednek a kisvállalati adózás és a szabad vállalkozási zónák bevezetéséről. „Az eredmények szerint a 2013-as adócsomag részeként bevezetett kisvállalati adóról a 100 m Ft éves árbevétel alatti kkv-k több mint kétharmada hallott. Ennek ellenére a megkérdezett vállalkozások csupán 6%-a jelentette be vállalkozását a kiva hatálya alá, és még további 3% tervezi azt. Ennél jóval nagyobb arányban (41%) vannak azonban azok a cégek, amelyek még nem is gondolkodtak az átlépésről, és további 11% nem döntötte el, hogy az új adónem mellett teszi-e le a voksát. Az adótörvény módosítása, amely az eredeti elképzelésekkel ellentétben egész évben választhatóvá tette a kivát, az új adónem hatálya alá tartozó vállalkozások több mint felét érinti, így év végéig még bővülhet az igénybevevők köre” – tájékoztatott az eredményekről Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője. „Azok a cégek, amelyek egyértelműen elutasítják a kisvállalati adózást (35%), főként azzal indokolták választásukat, hogy nem felelnek meg a feltételeknek, vagy nem látják egyértelműen a kiva előnyeit” – tette hozzá a szakember.
A legelmaradottabb kistérségek felzárkóztatását célzó szabad vállalkozási zónák létesítésével kapcsolatban bizonytalanság tapasztalható. „A visszajelzések alapján a vállalkozások jelentős része nem tudja eldönteni, hogy kedvező-e számára vagy sem a szabad vállalkozási zónák feltételrendszere, és sokan vannak, akik szerint egyszerre kedvezőek és kedvezőtlenek a kritériumok. Azon vállalkozások, amelyek nem rendelkeznek telephellyel szabad vállalkozási zónában vagy nem tudnak eleget a lehetőségekről, többsége biztosan nem létesítene telephelyet csak azért, hogy igénybe vehesse a többletkedvezményeket. „Az elutasítás leginkább azzal magyarázható, hogy a zónában igénybe vehető kedvezmények azoknak sem jelentenek feltétlenül húzóerőt, akik már rendelkeznek telephellyel a zónák valamelyikében. Azok a cégek, amelyek biztosan nem indítanának beruházást a szabad vállalkozási zónák által kijelölt településeken, leginkább a térség munkaerejének tapasztalatlanságával, a fizetőképes kereslet hiányával és a földrajzi távolsággal indokolták döntésüket” – mondta el Németh László.
a K&H kkv bizalmi index kutatásról
A K&H és a GfK Magyarországon elsőként kezdte el vizsgálni a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások következő egy évre jellemző várakozásait. A 2004 óta folyamatosan készített negyedéves K&H kkv bizalmi index kutatás 500 magyarországi székhelyű, 2 milliárd forint* éves árbevétel alatti társaság vezetőjének megkérdezésével történik.
A kutatásban a vállalkozások gazdasági helyzetét leginkább befolyásoló 10 gazdasági tényezőt és annak várt változásait vizsgálják: vevői kapcsolatok, szállítói kapcsolatok, munkaerő, vállalat pénzügyei, bankok, gazdaságpolitika, közterhek, EU, versenyhelyzet, vállalati hitelkamatok. A K&H kkv bizalmi index a 10 részindex súlyozott átlaga, annak megfelelően, hogy az egyes tényezőket mennyire fontosnak ítélik a vállalkozások. A legutóbbi felmérés 2013. március 8. és március 19. között történt.
* 2010 első negyedévét megelőzően 700 millió forint
K&H Csoport
Az ország egyik vezető pénzintézeteként – országosan közel 4000 munkatársával – a K&H célja, hogy ügyfelei igényeit minden időben magas szinten elégítse ki, és a lehető legteljesebb termékpalettát nyújtsa számukra. A K&H országszerte 226 lakossági fiókkal pénzügyi szolgáltatásokat kínál mintegy 1 millió lakossági, kkv és vállalati ügyfelének. A magyar gazdaság működését közel 1800 milliárd forintnyi kihelyezett hitel és hiteljellegű (hitelkeret és garancia) állománnyal segíti, a vállalkozások, a vállalatok, az önkormányzatok és a háztartások finanszírozásán keresztül. A cégcsoport teljes tevékenysége során több mint 4000 magyar beszállító cégnek, mintegy 700 banki és biztosítási ügynöknek biztosít megrendeléseket és folyamatos tevékenységet. A Bankcsoport az elmúlt 10 évben 144 milliárd forint adó megfizetésével járult hozzá a magyar állami költségvetés bevételeihez.
A KBC az elmúlt 15 évben mintegy 300 milliárd forint értékben fektetett be magyar leányvállalataiba, ezáltal az országba. A KBC 2011-ben adta át két, egyenként 30-30 milliárd forint értékű beruházását, a K&H Csoport székházát Budapesten és egy számítógépes ikeradatközpontot Baracskán és Törökbálinton.
főbb adataink:
K&H Bank
2012. december 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 215 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 2462 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 20,5 milliárd forint
K&H Biztosító
2012. december 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 10,3 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 106,2 milliárd forint
biztosítástechnikai eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 2,4 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 1,9 milliárd forint
Kapcsolattartó
Csordás Emőke
Well PR Ügynökség- 30-221-3611
- 350 7390
- 350 7393
- e.csordas@well.hu
- sajto@kh.hu
- www.kh.hu