A K&H Bank nettó nyeresége a koronavírus járvány egyszeri hatása miatt éves összehasonlításban 47%-kal, 6,5 milliárd forintra csökkent 2020 első negyedévében
A K&H Biztosító 2,5 milliárd forint nettó eredményt ért el 2020 első negyedévében A K&H Bank tőke- és likviditási helyzete továbbra is erős

  • A K&H Bank nettó eredménye a koronavírus járvány 8,4 milliárd forintos egyszeri negatív hatását is figyelembe véve 47%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. A Bank 2020 első negyedévét 6,5 milliárd forintos adózás utáni eredménnyel zárta. Az egyszeri hatás nélkül a bevétel 7,7%-kal, a nettó eredmény pedig 17,4%-kal nőtt. 
  • A K&H Biztosító 2020 első negyedévében 2,5 milliárd forint adózás utáni eredményt ért el.  
  • A K&H Bank továbbra is erős tőke- és likviditási pozícióval, valamint 1000 milliárd forint likviditási többlettel rendelkező, stabil pénzintézet. Az április 30-i állapot szerint likviditásfedezeti mutatója (LCR) 187%-on állt, ami a szabályozó hatóság által előírt kötelező minimumérték közel duplája, míg tőkemegfelelése a 2020. március 31-i állapot szerint 16,5% volt.   
  • A K&H a korlátozások ideje alatt is teljes mértékben kiszolgálta ügyfeleit mind digitális csatornáin keresztül, mind pedig személyesen. A digitális csatornák használata felgyorsult. A K&H mostanra 477 000 digitálisan aktív ügyféllel rendelkezik, ami az előző év azonos időszakához képest 13%-os emelkedést jelent.
  • Annak ellenére, hogy a koronavírus világjárvány miatt márciusban jelentős gazdasági lassulás következett be, a K&H üzleti tevékenysége még így is erős maradt 2020 első negyedévében. A hitelezés éves összehasonlításban 16%-kal, a kezelt vagyon pedig 5%-kal növekedett.

Pénzügyi eredmények 2020 első negyedévében

A K&H Bank 6,5 milliárd forint nettó eredményt ért el, ami éves összehasonlításban 47%-os csökkenésnek felel meg a koronavírus járvány hatását is figyelembe véve (az adózás előtti egyszeri negatív hatás 8,4 milliárd forint, melyből a moratórium hatása 6 milliárd forint volt). Az egyszeri eredménycsökkentő tételek nélkül a K&H 14,2 milliárd forint nettó eredményt ért el, ami éves összehasonlításban 17,4%-os növekedésnek felel meg, míg a bevételek 7,7%-kal emelkedtek. A költség/bevétel arány 52,6%-ról 52,2%-ra javult. 
A koronavírus világjárvány okozta jelentős márciusi gazdasági lassulás ellenére a K&H üzleti tevékenysége erős maradt 2020 első negyedévében. Az új hitelkihelyezések értéke 156 milliárd forintot ért el, ami éves összehasonlításban 42%-os növekedésnek felel meg, míg az új jelzáloghitel-folyósítások 31%-kal bővültek 32 milliárd forintra. Az új személyi kölcsön-kihelyezések  megháromszorozódtak éves összehasonlításban és 26 milliárd forintot értek el (az új folyósítások 50%-a a babaváró hitelekhez kapcsolódik). A vállalatoknak kihelyezett új hitelek 27%-kal növekedtek 2020 első negyedévében, 98 milliárd forintot érve el. A megtakarítási oldalon a kezelt vagyon értéke (befektetési alapok) 5%-kal nőtt éves összehasonlításban, 839 milliárd forintra. A teljes betétállomány éves összehasonlításban 11%-kal bővült, 2679 milliárd forintra.
A május 13-i állapot szerint a K&H-nál az ügyfelek 50%-a nem kívánt élni eddig a hiteltörlesztési moratóriummal.
A K&H Bank tőke- és likviditási pozíciója továbbra is erős; pénzeszközökben és  likvid eszközökben mintegy 1000 milliárd forintnyi többlet áll rendelkezésére. Az április 30-i állapot szerint a Bank likviditásfedezeti mutatója (LCR) 187%-on állt, ami a szabályozó hatóság által előírt kötelező minimumérték közel duplája, míg tőkemegfelelése a 2020. március 31-i állapot szerint 16,5% volt.
2020 első negyedévében a K&H Biztosító adózás utáni eredménye 2,5 milliárd forintot ért el. A nem élet üzletágban a díjbevétel 16,7 milliárd forint volt, ami éves összehasonlításban 6%-os bővülésnek felel meg. Az élet üzletág erős teljesítményt nyújtott, és az előző év azonos időszakához képest 67%-os növekedést mutatott a rendszeres, befektetési egységhez kötött (unit-linked) nyugdíjtermék tekintetében, míg az egyedi kockázati termékek esetében 23%-os volt a bővülés.

Folyamatos működés és ügyfélkiszolgálás, zökkenőmentes átállás a digitális stratégia miatt elért korábbi beruházásoknak köszönhetően

A koronavírus járvány ideje alatt a K&H Bank összes fiókja nyitva tartott. Ebben az időszakban a központi területek minden funkciója maximálisan működött, és mintegy 3000 munkavállaló teljes mértékben online, otthonról végezte a munkáját. A budapesti és Pest megyei korlátozások enyhítését követően a központi területek munkatársai május 19. kedd óta már újból az irodában dolgoznak, osztott csoportokban.

A járvány kitörése óta a digitális tevékenységek felgyorsultak:

  • A digitálisan aktív ügyfelek száma éves összehasonlításban 13%-kal 477 000-re nőtt, a regisztrált mobilbank-felhasználók száma pedig egyharmaddal, 417 000-re emelkedett.
  • Az ügyfelek csaknem 36 000-szer fizettek be csekket az e-banki felületen, több mint 50 000-szer pedig a mobilbanki alkalmazáson keresztül, ami március közepe és április közepe között duplázódásnak felel meg.
  • A mobilbanki alkalmazásból indított banki átutalások száma 31%-kal, naponta átlagosan több mint 19 000-re nőtt.
  • 2020 márciusában az online kártyás fizetések esetében az előző év azonos időszakához képest nagyon dinamikus, 55%-os növekedés volt tapasztalható, az online fizetések értéke pedig még drasztikusabban, 70%-kal emelkedett 2019 márciusához képest.
  • A digitális biztosítási ügyfélportál használata, a regisztrált szerződések száma, 6 héten belül 10%-kal nőtt.

Folyamatos proaktív üzletmenet, elkötelezettség a jövőbeli innovációk iránt

A koronavírus járványhelyzet felgyorsította a távértékesítési lehetőségek fejlesztését. A K&H ezen a héten bevezette új, kiegészítő szolgáltatásait mobilbanki felületén, amelyek segítségével az ügyfelek már telefonon követhetik befektetési és hitelportfóliójukat, valamint lakás- és utazási biztosításokat köthetnek mobilbanki alkalmazásukban.
A távoli munkavégzés ideje alatt a K&H továbbfejlesztette folyamatait, ezzel megnyitva a lehetőséget további távszolgáltatások előtt, mint például e-bank és mobilbank szolgáltatásra való szerződés, távoli befektetési tanácsadás és biztosítás, valamint csupán egyetlen személyes látogatást igénylő jelzáloghitelezés.
A K&H kiterjesztette robotizált folyamatait a nem életbiztosítás és a kárrendezés területén is, ahol 2019 negyedik negyedévéhez képest 70%-kal több tranzakciót hajtott végre robotok segítségével.
A K&H aktívan részt vesz az új állami garanciaprogramokban, és már vállalati és kkv ügyfelei számára is kínálja a ‘Növekedési Hitelprogram (NHP) Hajrá’ konstrukciót.

„A koronavírus-válság különösen súlyosan érinti a társadalmat és a gazdaságot. Sok ember veszítette el az állását, és sok vállalkozásnak kellett bezárnia, vagy tevékenységének nagymértékű csökkenésével szembesülnie. Mostanra világossá vált, hogy a kormányzati intézkedések és a bankszektor erőfeszítései ellenére a gazdaság meg fogja szenvedni ezt a helyzetet. Ennek hatása már látható a K&H 2020. első negyedévi eredményeiben, amelyeket mind a moratórium, mind pedig a piaci volatilitás negatívan érintett. A válság teljes költsége - a hitelleírások, a lassuló gazdasági növekedés következményei, valamint a vállalkozások üzleti várakozásaiban és a fogyasztásban bekövetkezett csökkenés - csak az elkövetkező hónapokban, negyedévekben fog megmutatkozni.

A koronavírus járvány ellenére folyamatos szolgáltatást tudtunk biztosítani ügyfeleinknek. Ezt digitális felkészültségünknek, munkatársaink kiemelkedő elkötelezettségének, valamint annak köszönhetjük, hogy a digitális megoldások iránti nyitottság illetve azok használata felgyorsult az ügyfeleink körében. A jövőben folytatni kívánjuk pénzügyi közvetítői szerepünket a gazdaságban, hitelhez és az állami programokhoz való hozzáférést biztosítva lakossági, kkv és vállalati ügyfeleink számára. Mindeközben fenntartjuk az innováció és digitalizáció terén beruházásainkat. Szilárd tőke- és likviditási pozíciónknak köszönhetően mindezt meg is tudjuk valósítani. Ahogy manapság gyakran idézik egy bankár szavait: míg a 2008-as válságban a bankok a probléma részét képezték, most a bankok a megoldás részévé válhatnak” - mondta David Moucheron, a K&H Csoport vezérigazgatója.

A K&H Bank nem auditált, konszolidált, IFRS (nemzetközi számviteli szabályok) szerinti eredménye a következőképpen alakult:

milliárd Ft 2019. március 31. 2020. március 31. változás

nettó eredmény (egyedi tételek nélkül)

12,1 14,2 +17%

nettó eredmény

12,2 6,5 -47%

ügyfélhitelek

1,501 1,747 +16%

ügyfélbetétek

2,405 2,679 +11%

befektetési alapok állománya

800 839 +5%

működési bevétel a befektetések értékesítéséből származó egyszeri bevétel nélkül

39,3 42,4 +8%

működési költségek a tranzakciós illetékkel együtt

23,6 25,2 +7%
a hitelportfolió minősége      

nemteljesítő hitelek

5,5% 3,6% -1,9%

hitelezési költségek

0,0% -0,2% -0,2%
tőke és likviditás      

tőkemegfelelési mutató (csoportszintű)

16,3% 16,5% 0,2%

hitel/betét arány

62,8% 65,6% 2,8%

szolvencia mutató (Biztosító)

220,0% 230,2%  
hatékonyság      

költség/bevétel arány (bankadóval)

63,5% 62,9% -0,6%

költség/bevétel arány (bankadó nélkül)

52,6% 52,2% -0,4%

tőkearányos megtérülés

15,8% 7,2%  

 

Kapcsolattartó

KH Kommunikáció

  • sajto@kh.hu