a „nincs nálam pénz” nem mentség többé – és ezt a gyerekek is tudják

5 tipp, hogy a gyerek is értse a „láthatatlan pénzt”

Készpénzmentes világ vár ránk? Bő tíz évvel ezelőtt még kétszerannyian fizettek készpénzzel, mint bankkártyával. A mai gyerekeket már nem lehet azzal az indokkal lerázni, hogy „nem veszek, mert nincs nálam pénz”, hiszen ott a kártya. Nemcsak ezt tudják a gyerekek, hanem azt is, hogy miért biztonságosabb a kártyás fizetés a készpénzesnél – legalábbis azok a gyerekek, akik részt vettek a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőjében.

Strandon, piacon, biciklikölcsönzőben, fagyizóban – általában már ezeken a helyeken is van terminál és készpénz nélkül intézhetjük a vásárlást és egyre inkább hátrányba kerül, aki erre nem teremt lehetőséget a vásárlói számára. 2015 eleje óta háromszorosára nőtt az érintéses vásárlások aránya és a teljes kártyával bonyolított forgalmat nézve is töretlen a fejlődés. Jelenleg csak az elfogadóhelyek száma fékezi a további növekedést. Néhány éven belül a bankkártya, illetve a mobilos fizetés átveheti a vezető szerepet a készpénztől, hiszen az utóbbi sokkal dinamikusabban fejlődik.

A kártyás vásárlás időigénye ma már rövidebb, mint a készpénzesé, ez is jelentősen hozzájárult a sikerhez. De hogyan lehet egy gyerekkel megértetni a virtuális pénz fogalmát? Hogyan lehet megtakarításra ösztönözni, amikor a pénz nem otthon gyűlik, hanem csak egy szám az sms-ben? Kérdés, hogy a bankkártya segíti-e a pénz beosztásának elsajátítását, vagy ellenkezőleg, a "láthatatlan" pénzmozgás hamis anyagi biztonságba ringathat? A digitális kor gyerekei beleszülettek ebbe, nekik természetes, hogy anya/apa kártyával fizet. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szakértői a következő tippeket adják a szülőknek, hogy segítsék gyereküket a láthatatlan pénz fogalmának megértésében:

  • járjunk együtt vásárolni: akár az egyenlegünket is megmutathatjuk a telefonon (persze azzal a kéréssel, hogy másnap ne mondja el mindenkinek az iskolában), hogy miként vonja le a bank a vásárlás összegét
  • nyissunk nekik is bankszámlát, ahová betehetik a saját pénzüket, amikor pedig valamit vennének, kiveszik – így megértik, hogy a banknak nem odaajándékozzuk a pénzünket, hanem csak ott tartjuk, bármikor hozzáférünk. Hasznos is lenne, ha a zsebpénzt online kapnák: szakértők szerint a bankkártya a gyermekek pénzügyi nevelésének szerves része kellene, hogy legyen.
  • soha ne mondd azt a gyereknek, hogy erre nincs pénzünk, mert ezzel elveszti a biztonságát. Mondjuk inkább azt, hogy nem akarunk erre pénzt kiadni, vagy nem erre fogjuk elkölteni a pénzünket. 
  • a nagyobb gyereket vigyük magunkkal a bankba is és avassuk be, mit intézünk, hogyan és miért
  • soha ne vigyük magunkkal a gyereket „shoppingolni”, ne tanulja el, hogy a vásárlás puszta időtöltés is lehet

A K&H Vigyázz, kész, pénz! vetélkedőről

A K&H Csoport társadalmi szerepvállalásának részeként 2010-ben indította útjára a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőt. A program célja, hogy a magyarországi általános iskolások pénzügyi, gazdálkodási ismereteit gyarapítsa. A vetélkedő programja évről évre egyre több diákot vonz országszerte. A verseny indulásától a nevezések száma mintegy megtízszereződött, 2018-ban immár 8113 fő részvételével zajlott a verseny. 2010 óta a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőre összesen 608 településről 1106 iskola csapata pályázott. Ez összesen több mint 38.000 résztvevő általános iskolás diákot jelentett. A K&H Csoport a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő programjával az általános iskolai korosztály pénzügyi tudatosságra nevelését kívánja előre mozdítani annak érdekében, hogy a jövő generációjának képviselői okos pénzügyi döntéseket hozhassanak.

Kapcsolattartó

LWp Kommunikáció

  • info@lwp.hu
  • +36 1 279 3900
  • +36 30 525 9520