A K&H aktív szerepet vállal a gazdaság finanszírozásában, mérlegfőösszege átlépte az 5000 milliárd forintot

2021-ben a hitelezés volt az eredménynövekedés motorja, a rendkívüli tételek nélkül számított eredmény 26 százalékkal emelkedett

A K&H Bank rendkívüli tételek nélküli eredménye a tavalyi évben 26 százalékkal 73,9 milliárd forintra nőtt. A bank adózás utáni eredménye a 2020. évi 42 milliárd forintról 75 milliárd forintra emelkedett 2021-ben. A 2020-as eredményt 30 milliárd forintnyi, elsősorban a törlesztési moratóriumhoz kapcsolódó módosítási veszteségre és a pandémia miatti várható jövőbeli hitelezési veszteségekre képzett értékvesztés rontotta, míg 2021-ben 3 milliárd forint értékvesztés került felszabadításra. A K&H Biztosító 6,7 milliárd forintos adózás utáni eredményt ért el 2021-ben.

  • A K&H Bank mérlegfőösszege 2021-ben meghaladta az 5000 milliárd forintot
  • A K&H teljes hitelállománya 13 százalékkal 2156 milliárd forintra nőtt, az új hitelkihelyezések volumene pedig elérte a 608 milliárd forintot
  • A bevételek 13 százalékkal emelkedtek 
  • A K&H szolgáltatási palettája tovább bővült a Zöld Otthon hitellel és a Széchenyi GO kártyával
  • Folytatódott a K&H digitális átalakulása: elsőként vezette be a mesterséges intelligencia által vezérelt modelleken alapuló befektetési alapot, és itt érhető el a legtöbb féle okosórás fizetés
  • A K&H fenntarthatóság iránti elkötelezettsége töretlen: 2021-ben elérte a teljes karbonsemlegességet saját működésében

Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója kiemelte: „A K&H jó pénzügyi eredményei elsősorban a hitelvolumenek gyors emelkedésének köszönhetőek, ami magasabb piaci részesedést eredményezett az új lakossági hitelek esetében. A K&H-nál 2021 utolsó negyedévében olyan innovatív okosórás fizetési megoldások váltak elérhetővé, mint a Google Pay és a Garmin, így mostanra nálunk érhető el a legtöbbféle okosórás fizetés. A lakossági ügyfélszámunk 2021-ben elérte a 752 ezret, ebből a rendszeres bérátutaló ügyfeleink száma közel 500 ezer. Tavaly több mint 60 ezer új ügyfél választott minket bankjának. Büszke vagyok rá, hogy pénzügyi eredményeink és üzleti tevékenységünk alapján a K&H tavaly elnyerte a Figyelő TOP200 „Év pénzügyi vállalkozása” díját.”

pénzügyi eredmények 2021-ben

A K&H Bank adózás utáni eredménye a 2020. év végi 42 milliárd forintról 2021 végére 75 milliárd forintra nőtt. A 2020-as eredményt 30 milliárd forintnyi, elsősorban a törlesztési moratóriumhoz kapcsolódó módosítási veszteségre és a pandémia miatti várható jövőbeli hitelezési veszteségekre képzett értékvesztés rontotta, míg 2021-ben 3 milliárd forint értékvesztés került felszabadításra. A növekvő hitelezési, betéti és befektetési alap állományoknak köszönhetően a bank rendkívüli tételek nélküli eredménye 26 százalékkal 73,9 milliárd forintra emelkedett. A teljes hitelállomány 13 százalékkal 2156 milliárd forintra nőtt, az új hitelkihelyezések volumene pedig elérte a 608 milliárd forintot.

„A K&H Bank továbbra is aktív szerepet vállal a magyar gazdaság, a háztartások, a kisvállalkozások, a nagyvállalatok és a közszféra (állam, önkormányzatok) finanszírozásában. A K&H mérlegfőösszege tavaly év végére átlépte az 5000 milliárd forintot. Vállalati hiteleink állománya éves szinten 10 százalékkal emelkedett. Termékpalettánk a kis- és középvállalkozások számára kedvezményes finanszírozást kínáló, rövid- és hosszúlejáratú Széchenyi GO! hitelekkel bővült. Vállalati oldalon az Exim Kárenyhítő hitelprogramján belül 56 milliárd forintnyi hitelszerződést kötöttünk 2021 végéig. Az MNB Növekedési Kötvényprogramnál (NKP) 47 milliárd forintnyi tranzakcióra került sor, az NHP Hajrá! programban pedig 225 milliárd forintnyi szerződést kötöttünk. Lakossági ügyfeleink körében jelentős volt az érdeklődés a befektetések iránt, ennek köszönhetően a befektetési alapokban kezelt összvagyon közel 15 százalékkal, 891 milliárd forintra növekedett. Hitelezési oldalon az új folyósítások értéke 27 százalékkal magasabb az előző évinél.  A K&H által folyósított babaváró hitelek értéke 11 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest, miközben a bankszektorban 11 százalékkal csökkent az új hitelfolyósítás. Év végéig közel 5 milliárd forintnyi támogatott lakásfelújítási hitelt folyósítottunk. Az új Zöld Otthon Program keretében folyósított hitelek összege a 2021. novemberi indulás óta elérte a 2,9 milliárd forintot. Várakozásaink szerint a zöldhitelnek az idén lesz komolyabb szerepe a lakásfinanszírozásban, és a megemelkedett kamatkörnyezet is arra sarkallhatja az ügyfeleket, hogy éljenek a különféle állami vagy jegybanki kedvezményes konstrukciókkal,” - mondta el Gombás Attila, a K&H Csoport pénzügyi vezérigazgató-helyettese. 

Nik Vincke, a K&H Biztosító vezérigazgatója az alábbiakat ismertette: „A 2021-es évben a nettó nyereség elérte a 6,7 milliárd forintot. A nem-élet üzletág 51,6 milliárd forint díjbevételt könyvelhetett el a casco, a lakás- és a kkv biztosítások dinamikus növekedésének köszönhetően, ami ellensúlyozta a KGFB állomány kismértékű csökkenését. Az életbiztosítási üzletág erős üzleti teljesítményt nyújtott, és a rendszeres díjas, biztosítási egységhez kötött (unit-linked) termékek esetén 25 százalékos, míg a rendszeres díjas, kockázati életbiztosítási termékek tekintetében 11 százalékos éves szintű emelkedést tudhatott magáénak. Digitális szolgáltatásaink folyamatosan fejlődnek: a K&H bevezette az online biztosításkötést a K&H mobilbankban és a Biztosító weboldalán.”

digitális átalakulás és innováció

A mobilbank használata tovább nőtt 2021-ben. A mobilbank-felhasználók száma meghaladta a 600 ezret, éves szinten 24 százalékkal nőtt. A mobilfizetések értéke 2021-ben elérte a 85,5 milliárd forintot, ami 67 százalékos emelkedést jelent éves szinten.

„Az okostelefonos fizetés mellett az okosórás vásárlások is egyre népszerűbbek. A K&H kínálja az okosórás fizetési lehetőségek legszélesebb körét: az Apple Pay mellett már a Garmin Pay és a Google okosórás fizetés is elérhető. Ügyfeleink havonta több mint 1,6 millió fizetési tranzakciót bonyolítanak okostelefon segítségével. Tavaly óta az ügyfelek rendszeres befektetést is könnyen indíthatnak a mobilbanki applikációban; a folyamat részeként értékpapírszámlát nyithatnak, és bizonyos rendszeres befektetéseket havonta automatikusan vásárolhatnak. A digitális eszközöket használó befektetők körében a mobilbankon keresztül befektető ügyfelek aránya 11,5 százalék. Bevezettük a teljesen online bankszámlacsomag-nyitást is, év végére már minden második bankszámlánk online került megnyitásra. A digitalizáció felé tett további lépésként privátbanki ügyfeleink számára elérhetővé tettünk egy alapot, amelynek működését mesterséges intelligencia által vezérelt modellek segítségével végzik, és algoritmusát portfoliómenedzserek felügyelik, ennek állománya a tavaly októberi indulás óta elérte a 2 milliárd forintot. Ügyféloldali újításaink mellett figyelmet fordítunk háttérrendszereink fejlesztésére is annak érdekében, hogy a teljes digitális átalakulás részeként gyorsabbá és egyszerűbbé tegyük folyamatainkat. Ez lehetővé teszi a K&H számára, hogy a jövőben is látványos innovációkkal támogathassa az ügyfelek mindennapi pénzügyeit” - hangsúlyozta Németh Balázs, a K&H Csoport innovációs vezetője.

fenntarthatóság a K&H-nál

A K&H a hazai bankszektorban az elsők között érte el a karbonsemlegességet 2021 végére, ami azt jelenti, hogy a működéséből eredő károsanyag-kibocsátást teljes mértékben semlegesíti. A K&H a károsanyag-kibocsátás tényleges csökkentése érdekében 2030-ra 80 százalékkal fogja vissza széndioxid-kibocsátását a 2015-ös szinthez képest. A csökkentés mértéke jelenleg 72 százalék. Ebből a célból többek között olyan fejlesztések vannak folyamatban, mint az országos ügyfélpont-hálózat energetikai korszerűsítése, illetve a hibrid autókra való átállás az autóflottában, ami már jelenleg is több mint 200 ilyen járműből áll. „A fejlesztések eredményeként 2021-ben 5,9 millió nyomtatott oldallal kevesebbet használtunk, ezáltal 74 tonna fa kivágását akadályoztuk meg, 1 476 ezer liter vizet takarítottunk meg (17 háztartás éves fogyasztása), 325 ezer kWh villamosenergiát takarítottunk meg (147 háztartás éves fogyasztása) és 27 tonna CO2 légkörbe jutását akadályoztuk meg. Emellett tavaly felülvizsgáltuk és átalakítottuk hitelezési és befektetési stratégiánkat, hogy a leginkább érintett szektorokban a fenntarthatóságra összpontosíthassunk. Segítjük az üzleti banki ügyfelek felkészülését a klímaváltozásra, 100 fenntarthatósági témájú ügyféltárgyalást folytatottunk le ezen a területen. Tavaly beszüntettük az új olaj- és gázlelőhelyek kiaknázását és a meglévők korszerűsítését célzó projektek finanszírozását. Eközben a megújuló energiatermelés finanszírozásában a piacvezetők között vagyunk, mindösszesen 120 milliárd forint hitelt nyújtottunk eddig ilyen fejlesztések megvalósítására. A fenntartható befektetési alapok kínálatát is folyamatosan bővítjük, a társadalmilag felelős befektetések (SRI) értéke megnégyszereződött és már elérte a 60 milliárd forintot,” - fejtette ki Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója.

A K&H nem auditált, konszolidált, IFRS (nemzetközi számviteli szabályok) szerinti eredménye a következőképpen alakult:

milliárd Ft

2020. dec. 31.

2021. dec. 31.

változás

adózás utáni eredmény

42,1

75,0

+78%

adózás utáni eredmény (rendkívüli tételek nélkül)

58,4

73,9

+26%

ügyfélhitelek

1903

2156

+13%

lakossági új hitel folyósítás

235

297

+27%

ügyfélbetétek

3260

3604

+11%

befektetési alapok állománya (szupernettó)

776

891

+15%

működési bevétel

177,0

199,2

+13%

működési költségek tranzakciós illetékkel

-101,8

-109,4

+ 8%

a hitelportfolió minősége

 

 

 

  nemteljesítő hitelek

2,7%

2,6%

 

hitelezési költségek

1,1%

-0,4%

 

tőke és likviditás

 

 

 

  tőkemegfelelési mutató (csoportszintű)

19,2%

18,1%

 

  hitel/betét arány

58,7%

60,1%

 

  szolvencia mutató (K&H Biztosító)

245%

200%

 

hatékonyság

 

 

 

  költség/bevétel arány (bankadóval)

60,8%

58,1%

 

költség/bevétel arány (bankadó nélkül)

49,9%

47,0%

 

tőkearányos megtérülés*

11,2%

17,7%

 

* időarányos bankadóval

Kapcsolattartó

K&H Kommunikáció

  • sajto@kh.hu