A K&H Bank 70,8 milliárd, a K&H Biztosító viszont csak 0,1 milliárd forintos nettó eredményt ért el 2023 első háromnegyed évében

A Bank eredménye a bővülő ügyfélbázisnak, a piaci átlag fölötti hitelezésnek és a hitelekre képzett alacsony értékvesztésnek köszönhető
A K&H új, fejlettebb mobilbanki applikációt indított útjára, és bevezette a hangutasítással indítható forintátutalásokat Kate, az ország egyetlen hangalapú digitális pénzügyi asszisztense segítségével

  • A Bank adózás utáni eredménye a január-szeptemberi időszakban elérte a 70,8 milliárd forintot 
  • Az egész évre befizetendő extraprofitadó miatt a K&H Biztosító nyeresége mindössze 0,1 milliárd forint volt 
  • A Bank költségei 18,5 százalékkal növekedtek, ami meghaladta a bevételek 18,1 százalékos emelkedését. A költségek emelkedését a magasabb bankadók és az inflációval összefüggő költségnövekedés okozta.  
  • A Bank hitelállománya egy év alatt 8 százalékkal bővült, és elérte a 2773 milliárd forintot. A K&H az év első kilenc hónapjában 454 milliárd forintnyi új hitelt nyújtott. A vállalati hitelek állománya egy év alatt 12 százalékkal bővült. A pénzintézet továbbra is erős pozíciókkal rendelkezik a lakáshitelpiacon, a harmadik negyedévben minden hatodik új lakáshitelt a K&H folyósított. 
  • A K&H fenntarthatóság melletti elkötelezettsége töretlen, nemrégiben a Euromoney 2023-as Kiválósági Díjának átadóján a K&H-t választották Magyarország Legjobb fenntarthatósági bankjának. A K&H folytatja digitális átalakulását is, mint Magyarország Legjobb digitális bankja. 
  • A nemrég megújult mobilbanki applikáció számos új és komplex szolgáltatás bevezetésének teremti meg a technikai feltételeit. Kate, az ország egyetlen hangalapú digitális pénzügyi asszisztense a magyar pénzügyi piacon egyedülálló módon már hangutasítás alapján is tud forintátutalást végezni.

Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója elmondta: „Az idei év első kilenc hónapjában a K&H jó teljesítményt nyújtott – az adózás utáni nyereségünk elérte a 70,8 milliárd forintot. Az eredmények hajtóerejét a hitelezés és a bővülő ügyfélbázis képezte. A vállalati hitelezésben különösen sikeresek voltunk. A január-szeptemberi időszakban lakossági ügyfeleink száma meghaladta a 821 ezret, ami éves szinten 5 százalékos növekedést jelent. A rendszeres jövedelem-átutalással rendelkező ügyfeleink száma átlépte az 568 ezret. Új mobilbankunk a magyar pénzügyi szektorban elsőként támogatja a hangalapú digitális forintátutalásokat. Kate új szolgáltatása egyedi és innovatív megoldás a magyar pénzügyi piacon, amely jelentősen megkönnyíti ügyfeleink számára pénzügyeik intézését. Idén a K&H-nak ítélték a „Magyarország legjobb digitális bankja” címet; emellett környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási erőfeszítéseink elismeréseképpen a Euromoney a 2023-as év Legjobb fenntarthatósági bankjának választott minket itthon. Az elmúlt években saját működésünk nettó széndioxid-kibocsátását nullára csökkentettük, és mind a vállalati, mind a lakossági üzletágban folyamatosan növeljük a karbonsemleges tevékenységek finanszírozását olyan meglévő és új termékekkel, amelyeknek pozitív hatása van a környezetünkre. Ezt a megközelítést felelős befektetési alapjaink esetében is alkalmazzuk. Továbbá ügyfeleink zöld átállását azzal is támogatjuk, hogy ESG témájú tanácsadást nyújtunk számukra.”

2023 első kilenc hónapjának pénzügyi eredményei

A K&H Bank 70,8 milliárd forintos adózás utáni nyereséget ért el. A bevételek 18,1 százalékkal, a költségek pedig 18,5 százalékkal emelkedtek, amit az extraprofitadó, az egyéb bankadók és az általános inflációs nyomás okozott. A különadók nélkül a Bank működési költségei éves szinten 16 százalékkal emelkedtek. A teljes hitelállomány egy év alatt 8 százalékkal 2773 milliárd forintra nőtt, míg az új vállalati és lakossági hitelek volumene elérte a 454 milliárd forintot a 2023. január-szeptemberi időszakban.

„A vállalati hitelezés éves szinten dinamikusan, 12 százalékkal bővült, ami meghaladta a piac növekedését. Így szeptember végére a Bank vállalati hitelpiaci részesedése elérte a 10,1 százalékot az egy évvel korábbi 9,4 százalék után. Továbbra is aktívan részt veszünk a vállalkozások működését és fejlesztéseit célzó, államilag támogatott finanszírozási programokban: 2023 szeptember végén a K&H teljes szerződött állománya a Széchenyi Kártya programban elérte a 200 milliárd forintot, a Baross Gábor hitelprogramban pedig a 123 milliárd forintot. Ez utóbbi programban a piaci részesedésünk 14,5 százalékos,” - fejtette ki Gombás Attila, a K&H Csoport pénzügyi vezetője.

Az új lakossági jelzáloghiteleknél a K&H piaci részesedése 15,4 százalékra emelkedett 2023. harmadik negyedévében az előző negyedévi 10,7 százalékról, a teljes lakossági hitelállomány pedig egy év alatt 3 százalékkal bővült. A pénzintézet pozíciója a lakáshitelek terén erős: a harmadik negyedévben minden hatodik új lakáshitelt a K&H folyósított.

„Az energiahatékony új ingatlanok vásárlására vagy használt ingatlanok utólagos energiahatékonysági korszerűsítéssel történő vásárlására felvehető, csökkentett kamatlábbal kínált K&H zöld lakáshitelből tavaly augusztusi indulása óta összesen 4,3 milliárd forint értékben folyósítottunk ügyfeleinknek. A január-szeptemberi időszakban az új babaváró hitelek összege 23,5 milliárd forint volt, aminek köszönhetően a K&H piaci részesedése 13,2 százalékra nőtt” - tette hozzá Gombás Attila. „A szociális hozzájárulási adó július 1-i bevezetése nem fogta vissza a befektetési alapok piacát: a kezelt vagyon a kiváló piaci hozamoknak és a negyedévben tapasztalt élénk keresletnek köszönhetően rekordot döntött. Az ügyfelek továbbra is a pénzpiaci alapokat és a rövidtávú kötvényalapokat keresik. A trendeknek megfelelően defenzív jellegű devizatermékekkel bővítjük termékskálánkat. A felelős befektetések terén a K&H megtartotta vezető pozícióját: a bruttó értékesítés 21 százaléka ilyen termékekből állt össze a harmadik negyedévben.”

Nik Vincke, a K&H Biztosító vezérigazgatója elmondta: „2023 első kilenc hónapjában a Biztosító nettó nyeresége 0,1 milliárd forintot tett ki, mivel a teljes év extraprofitadóját az első negyedévben elkönyveltük. A tavalyi év azonos időszakában az éves extraprofitadó 0,03 milliárd forintos veszteséget eredményezett. A nem életbiztosítási üzletág díjbevétele éves szinten 16 százalékkal 52,3 milliárd forintra nőtt. Minden üzletág kétszámjegyű növekedési rátát ért el az előző évhez képest, ami a piacot meghaladó bővülést jelent. 18 százalékos éves növekedéssel az életbiztosítások is jól teljesítettek, köszönhetően a befektetéshez kötött, rendszeres díjas nyugdíjbiztosításoknak és a szintén befektetéshez kötött egyszeri díjas termékeknek. Az átlagos kárkifizetések az általános költségek és az  infláció miatt is jelentősen emelkedtek, ez a gépjármű kötelező felelősségbiztosítások esetében +19 százalékot jelentett, a casconál +16 százalékot, a lakásbiztosításoknál pedig +13 százalékot."

Digitális átalakulás és innováció

A K&H tavaly novemberben mutatta be Kate-et, az ország egyetlen hangalapú digitális pénzügyi asszisztensét. Ügyfeleinek 65 százaléka már igénybe vette Kate szolgáltatásait. Kate új, innovatív megoldást kínál, mivel mostantól szóbeli utasítással is indítható forintátutalás a K&H új mobilbankjában, mely jelentősen megkönnyíti az ügyfelek pénzügyeinek intézését. Mindez a K&H megújult, az ügyfélélmény javítását célzó digitális szolgáltatásainak része. A K&H-nál mind a vállalati elektronikus banki rendszer, mind a lakossági mobilbanki applikáció design-ja megújult, vagyis ergonomikusabbá és felhasználóbarátabbá vált.

„Új mobilbankunk további funkciókat is nyújt. Ilyen a hitelkártya egyenlegének automatikus feltöltése, a kivonatok könnyű elérhetősége és letölthetősége, valamint a számlaadatok egylépéses megtekintése, másolása és megosztása” - mondta el Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője. „A hangutasítással végezhető forintátutalás mérföldkőnek számít a mesterséges intelligencián alapuló digitális pénzügyi asszisztensek magyarországi alkalmazásában. A K&H mobilbankja már több mint 100 funkciót kínál. Tavaly szeptember óta 424 ezer felhasználó hajtott végre interakciót Kate-tel a mobilbankunkban, és havonta 80 ezer kérdést tesznek fel neki.”

A K&H digitálisan aktív lakossági ügyfeleinek száma meghaladja a 688 ezret. Szeptemberben az új lakossági számlák mintegy 60 százalékát online nyitották meg. Az érintés nélküli fizetések havi száma szeptemberben elérte a 4,8 milliót. Egyre többen digitalizálják a bankkártyájukat: már 264 ezer ügyfélnek van digitalizált kártyája, ami 27,7 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet. A személyi kölcsönök kétharmadát is digitálisan igényelték.

„A digitalizációt tekintve szolgáltatásaink a biztosítás terén is folyamatosan javulnak. Tavaly december óta több mint 200 ezer felhasználó ellenőrizte biztosításának státuszát a mobilbankban. Idén több mint 20 ezer alkalommal, 500 millió forint összegben fizették be ügyfeleink a mobilbankban a biztosítási díjukat. Az életbiztosítási megtakarításuk és biztosítási szerződésük értéke is látható a mobilbankban. A Biztosító támogató folyamatainak hatékonysága tovább javult: az új lakásbiztosításoknak már több mint 70 százalékát automatizált eszközökkel dolgozzuk fel” - tette hozzá Németh Balázs.

Fenntarthatóság

„Nyáron a weblapunkon lakossági ügyfeleinknek elérthetővé tettünk egy eszközt, amellyel néhány egyszerű lépésben megbecsülhetik otthonuk jelenlegi energiahatékonysági besorolását. Az eszköz emellett útmutatást nyújt az energiahatékonyságot célzó felújítások optimális tervezésére is. A fenntarthatóság már nem csak szabályozási és fogyasztói elvárás, hanem a magas energiaköltségek miatt minden vállalkozás hatékony működésének kulcsa is. Ezért vezettünk be a közelmúltban egy másik eszközt, amellyel agrár ügyfeleink számíthatják ki vállalatuk széndioxid-kibocsátását. A számítások az Agrárgazdasági Kutatóintézet által kidolgozott és validált tudományos kritériumokon alapulnak. Célunk az, hogy támogassuk agrár ügyfeleinket a vállalati tudatosság építésében és a fenntartható gazdálkodásban. A számszerűsített adatok abban is segítenek, hogy a cégek termékei megfeleljenek korunk és a vásárlók igényeinek. Az eszköz emellett támogatja ügyfeleink és beszállítói ESG-témájú adatszolgáltatását is” - magyarázta Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója. „Mint már korábban szó volt róla a Euromoney a „Magyarország legjobb fenntarthatósági bankja 2023-ban” elismeréssel jutalmazta a K&H felelős környezeti, társadalmi és vállalatirányítási tevékenységét. A nemzetközi díj mellett az eredményeinket helyi szinten is elismerték, mivel a CSR Hungary a K&H-nak adta A legjobb környezetvédelmi felelősségvállalásért, valamint A legjobb CSR-programért járó díjat is. Ezt a két elismerést a K&H zöld hitellel, illetve a K&H hűsítő ligetek programunkkal érdemeltük ki.”

A K&H nem auditált, konszolidált, a nemzetközi számviteli szabályok (IFRS) szerinti eredményei:

A K&H nem auditált, konszolidált, az IFRS (nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok) szerinti eredményei:

milliárd Ft

2022. szeptember 30.

2023. szeptember 30.

változás

nettó eredmény

31,0

70,8

+129%

ügyfélhitelek

2562

2773

 +8%

ügyfélbetétek

3710

3497

 -6%

befektetési alapok állománya

902

1232

 +37%

működési bevétel

199,7

235,9

 +18,1%

működési költségek

-125,7

-148,9

 +18,5%

a hitelportfolió minősége

 

 

 

  nemteljesítő hitelek

2,4%

1,9%

-0,5%

hitelezési költségek*            

0,5%

-0,2%

-0,7%

tőke és likviditás

 

 

 

  tőkemegfelelési mutató  (bankcsoport szintű)

15,7%

18,1%

+2,4%

  hitel/betét arány

69,4%

79,6%

+10%

  szolvencia mutató (Biztosító)

216%

227,37%

 

hatékonyság

 

 

 

  költség/bevétel arány (bankadóval együtt)

62,9%

63,1%

 

tőkearányos megtérülés

10,9%

21,1%

 

*+képzés, -visszaírás

          

Kapcsolattartó

K&H Kommunikáció

  • sajto@kh.hu