Pénzügyi Navigátor a tudatos fogyasztókért

Pénzügyi Navigátor a tudatos fogyasztókért

A Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény az MNB feladataként jelöli meg a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletét, illetve a pénzügyi szervezetek által nyújtott szolgáltatásokat igénybe vevők érdekeinek védelmét.

E tevékenység keretében az MNB vizsgálja a hazai és nemzetközi piaci folyamatokat, figyelemmel kíséri és ellenőrzi az intézmények jogszerű működését, kommunikációs csatornáit és azok tartalmát, általános sajtófigyelés keretében értékeli a pénzügyi intézményekről és szolgáltatókról megjelenő híreket, továbbá elemzi a jogszabályon alapuló adatszolgáltatás nyomán beérkező információkat.

A tudatos fogyasztói társadalom kialakítása, a megalapozatlan, helytelen fogyasztói döntésekből adódó félreértések és károk csökkentése érdekében az MNB proaktív pénzügyi fogyasztóvédelmi tájékoztató tevékenységet végez, professzionális ügyfélszolgálatot működtet, továbbá társintézményekkel, valamint a civil és a kereskedelmi-szolgáltató szféra szereplőivel működik együtt.

Pénzügyi Navigátor a tudatos fogyasztókért

A mindennapi életben hasznos, pénzügyekkel kapcsolatos információk a Pénzügyi Navigátor tájékoztatóanyagokban érhetők el. A Pénzügyi Navigátor eszközrendszer pénzügyi fogyasztóvédelmi honlapból, tematikus füzetsorozatból, oktató- és egyperces kisfilmekből, termékválasztást és tudatos döntést segítő alkalmazásokból, valamint mobilapplikációból áll.

A megalapozott pénzügyi döntést ösztönző tájékoztatás mellett az MNB a panaszos helyzetek kezeléséhez is segítséget nyújt. A budapesti Krisztina körúton található ügyfélszolgálat munkatársai személyesen, telefonon és írásban is rendelkezésre állnak, míg a fővárostól távol élő fogyasztók az MNB-vel együttműködő Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat szakértőihez fordulhatnak számos vidéki városban.

Pénzügyi Navigátor. Utat mutat a pénzügyekben.

A hitel nem ajándék kampány

A Magyar Nemzeti Bank abból a tapasztalatból kiindulva, hogy ebben az időszakban megnő a kis összegű fogyasztási hitelfelvételek száma, idén is kampányt indított a felelős hitelfelvétel támogatására.

Nem feltétlenül okoz nagyobb örömet egy költségesebb ajándéktárgy vagy szolgáltatás ajándékozása, de ha már az ügyfél ezek mellett döntött és esetleg hitelt kíván felvenni, akkor a hitelszerződés aláírása előtt célszerű a megszokottnál is hangsúlyosabban, teljes körűen tájékozódni az adott fogyasztási hiteltípus – személyi kölcsön, folyószámlahitel, hitelkártya - minden részletéről, ide értve a 14 napos elállási jogról való tájékoztatást is.

A hitel nem ajándék! -című kampány, több kommunikációs platformon is elérhető, ezáltal segítve a tájékozódást és a tudatos döntéshozásra történő ösztönzést. Idén először az MNB pénzügyi fogyasztóvédelmi Adventi naptárat is készít a közösségi média felületein, amelyben 24 napon keresztül 24 üzenetet/tippet oszt meg követőivel. A felelős hitelfelvétel szempontjait a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Navigátor kisfilmjében is összefoglalta, valamint további javaslatokkal is segíti a fogyasztókat is.

Az MNB a kampány keretében ünnepi költségvetés-tervező mintát is közreadott, amellyel – tartalékaink, a várható kiadások és bevételek, illetve a tervezett ajándékok, egyéb karácsonyi, újévi költségek számbavételével – egyszerű, év végéig szóló pénzügyi tervet készíthetünk. Ennek segítségével eldönthetjük, hogy saját erőből vagy csak hitelfelvétellel tudjuk fedezni a karácsonyi kiadásainkat. A kiadástervezéshez további hasznos tippek olvashatók a Tervezze meg kiadásait! című Pénzügyi Navigátor füzetben, a számításokhoz pedig segítséget nyújt az MNB Háztartási költségvetés-számító kalkulátora.

Az MNB az alábbi gyakorlati tanácsokkal kívánja segíteni a fogyasztókat:

Megfontolt hitelfelvétel

Egy hitelfelvétel során számtalan kérdés merülhet fel. Nézzünk utána a feltételeknek, szükség esetén pedig kérjünk segítséget, hiszen egy nem kellően körültekintő hitelfelvétel később súlyos anyagi nehézségekhez vezethet. Az alábbiakban összegyűjtöttük, milyen információkra lesz szükségünk egy jó döntéshez.

Aktuális, „Mennyi az annyi? – Spóroljon a bankszámláján! c. kampányában az MNB a megfontolt bankszámlaválasztás és a számlahasználati szokások felülvizsgálatának jelentőségére hívja fel a figyelmet, emellett ismerteti a tudatos számlaválasztás szempontjait, továbbá az adathalász csalások esetén javasolt teendőket.

MENNYI AZ ANNYI? - SPÓROLJON A BANKSZÁMLÁJÁN!

A bankszámla része a mindennapjainknak, azonban havi szinten nagyon sok pénzt fizethetünk ki feleslegesen számlánk fenntartására, ha nem vagyunk kellően körültekintőek. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a lakosság szolgáltatásonként a legtöbbet készpénzfelvételért (27%) fizet, ezen felül a kifizetett díjak jelentős része a számlavezetéshez (26%) az átutaláshoz (18%), a bankkártyához (13%) és az SMS- értesítéshez (15%) kapcsolódik. Időről időre érdemes azonban megfontolni, hogy a meglévő bankszámlacsomagunk még mindig a legjobb-e az egyéni igényeinkhez képest, hiszen annak kiválasztása nem egy egyszeri feladat. (Pl. valóban szükségünk van-e tranzakciónkénti SMS-értesítésre?)

A bankoknak kötelessége minden év január 31-ig tájékoztatnia az ügyfeleiket az éves számlaköltségükről. A kimutatásban részletesen áttekinthetjük, hogy mennyit költöttünk banki szolgáltatásokra az elmúlt évben. Ilyen szolgáltatás lehet a számlavezetési díj, SMS-értesítések díja, internetbank, mobilalkalmazás és telefonos banki szolgáltatások díja.

Merjünk váltani!

Amennyiben azt látjuk, hogy a díjak emelkedtek, vagy nem vagyunk megelégedve a meglévő szolgáltatásokkal, érdemes lehet elgondolkozni elsődlegesen a bankszámlacsomag váltáson. Fontos azonban az is, hogy lássuk: mitől függ a minket érintő díjemelkedés. A fizetési vagy készpénzfelvételi szokásainktól? A számlacsomag típusától? Fontos, hogy a bankolási szokásainknak leginkább megfelelő számlacsomagot válasszuk! Amennyiben jelenlegi bankunk aktuális kínálatában nem találunk jobb alternatívát, éljünk az egyszerűsített bankváltás lehetőségével!

 A különböző bankok ajánlatai, a kapcsolódó szolgáltatásaik, valamint azok díjai eltérőek lehetnek. Vannak olyan számlatulajdonosok, akik ugyanazokért a tranzakciókért akár ötször annyi díjat fizetnek, mint egy hasonló ügyfél. A számlavezetés díja is akár az évi 0 forinttól egészen több mint 20 ezer forintig terjedhet.

Fontos, hogy

• tudatosan mérjük fel saját igényünket;
• gondoljuk át mikor és mire használjuk bankszámlánkat;
• használunk-e az adott bankszámlához bankkártyát, és ha igen, hogyan (például online vásárlásnál, vagy üzletekben);
• valóban szükségünk van-e minden elérhető kapcsolódó szolgáltatásra;
• tekintsük át ezen szolgáltatások díját!

Ne feledjük: a bankszámla, számlacsomag kiválasztása nem egy egyszeri feladat. Bizonyos időközönként, például évente érdemes, de új élethelyzet (például munkahelyváltás, GYES stb.) esetén mindenképpen ajánlott felülvizsgálni a döntéseinket, és ha az igényeink, lehetőségeink változtak, akkor ehhez kell igazítanunk az új konstrukciót is. 

Korábban a bankok postai úton küldték meg ügyfeleik részére az éves kimutatást, jelenleg ez már nagyobb részben online zajlik. Értesítőnket megkaphatjuk netbankon vagy mobilalkalmazáson keresztül, elektronikus úton letölthető pdf-ben, de természetesen postai úton, papír alapon is. 

FONTOS!
Ha olyan e-mailt vagy értesítést kapunk, hogy banki üzenetünk érkezett a személyes tárhelyünkre, netbank fiókunkba, mindenképp nézzük meg – lehet, hogy épp az éves kimutatását küldték ki. Ugyanakkor legyünk körültekintőek, ha egy látszólag banki e-mailben személyes vagy bankszámlaadatainkat kérik – ezeket soha ne adjuk meg, a bank nem kér ilyen információkat levélben vagy e-mailben!
Erről bővebben a 
Digitális biztonság c. tartalmak között olvashat.

A kapcsolódó tudnivalók az MNB Mennyi az annyi? - Spóroljon a bankszámláján! (mnb.hu) c. tematikus aloldalán is elérhetőek.