Ugrás a tartalomhoz

Te tudod már, hogy mik azok az e-payment, azaz az elektronikus fizetéssel foglalkozó társaságok?

megmutatjuk, hogyan működnek!

2017. december 13.
Sokaknak még idegenül hangzik a szélsebesen terjedő e-payment, azaz az e-fizetés. Kik az e-payment szolgáltatók, hogyan működik maga a folyamat és mikor célszerű ezt igénybe venni. Cikkünkben segítünk eligazodni az elektronikus fizetések útvesztőjében.

Te tudod már, hogy mik azok az e-payment társaságok?

A vásárlások egyre nagyobb része történik online boltokban, így nem csoda, ha a fizetési szokások és megoldások is próbálnak lépést tartani ezzel a tendenciával. Már ma is több különböző megoldás létezik, amellyel kiváltható a készpénz, valamint a bankkártya használata.

fizetési fajták

A belföldi online vásárlásoknál még mindig a készpénzes utánvétes fizetés a legnépszerűbb megoldás. Viszont egyre gyakrabban választjuk az online bankkártyás és az utánvétes bankkártyás fizetési módot.

A külföldi online vásárlásoknál az esetek döntő többségében bankkártyával tudunk fizetni, ami mindig felvet egy bizalmi kérdést. Meg merjük-e adni a bankkártyánk adatait a kereskedő weboldalán keresztül? Erre az esetre próbálnak biztonságos megoldást kínálni az e-payment szolgáltatók.

mi az e-payment?

Az e-payment egy olyan fizetési megoldás, amelynek segítségével online fizethetünk anélkül, hogy a fizetés során a saját bankkártya adatainkat meg kellene adnunk a kereskedő weboldalán. Az e-payment szolgáltatók tulajdonképpen egy online pénztárcaként (e-walletként) funkcionálnak, és a kereskedő kizárólag ezzel a „pénztárcával” kerül kapcsolatba a fizetési műveletnél. A bankkártyánk adatainak biztonságát az e-payment szolgáltatók garantálják.

kik a szolgáltatók, hogyan működnek és mennyibe kerül a szolgáltatás?

Míg korábban a PayPal egyeduralkodó volt ezen a piaci szegmensen, az utóbbi években számtalan más vállalkozás lépett erre a piacra - bár hazánkban ezek nagy részének elérhetősége még korlátokba ütközik. Ilyen e-payment szolgáltatók pl. a Google Wallet, az Apple Pay, vagy akár a kínai óriás, a WeChatPay – utóbbi egy közösségi és üzenetküldő applikációba épített megoldás.

Az e-fizetés legnagyobb előnye:

  • az egyszerűség,
  • a biztonság és
  • a legtöbb esetben ingyenes használat.

Az e-pénztárcának két alapvető fajtája van:

  • Az egyiknél online vásárlás esetén valós időben rendelkezünk a szolgáltatáson keresztül összekötött bankszámlán található pénzzel, illetve eladás esetén ide érkezik be a vásárló által elutalt vételár,
  • míg a másiknál előre feltölthetjük online egyenlegünket, majd azt vásárolhatjuk le, használhatjuk fel.

Egy ilyen e-pénztárca létrehozása egyébként nem túl bonyolult feladat, hiszen elegendő kiválasztani a számunkra megfelelő (és biztonságos) szolgáltatót, akinél egy előzetes regisztrációval elkészíthetjük a fiókunkat, amihez hozzárendeljük a bankkártyánkat vagy a hitelkártyánkat, és már vásárolhatunk is kedvünkre a legnagyobb online piactereken és a kisebb webáruházakban egyaránt.

A szolgáltatás igénybevételekor a kártyaadatokat nem közvetlenül az online kereskedő kapja meg, nem szükséges azokat esetleg idegen, megbízhatatlan felületeken megadnunk. Ráadásul az e-payment cégek általában nem a vevővel, hanem az eladóval fizettetik meg a költséget, viszont léteznek olyan esetleges költségek is, amelyekkel nem árt tisztában lennünk a használat előtt (pl. fizetendő pénznem átváltásának díja).

Mi a teendő, ha probléma merülne fel a fizetéssel vagy a vásárlással kapcsolatban? A problémás vásárlással kapcsolatban először a kereskedő felé kell megpróbálni jelezni problémánkat. Ha nem kapunk megfelelő megoldást, akkor kell az e-payment társasághoz fordulni. 

Ha szívesen vásárolnál online, de még nincs saját bankszámlád, a K&H számlacsomag-választó kalkulátorában kiválaszthatod a számodra megfelelő megoldást:

érdekelnek a számlacsomagok

Ha inkább hitelkártyát igényelnél, azt is megteheted oldalunkon:

érdekelnek a hitelkártya ajánlatok