8 izgalmas vízi sport, amit ki kell próbálnod a nyaralás alatt
2023. július 19. - A nyár ideális a vízi sportok kipróbálásához. Miket érdemes felvenni az idei bakancslistádra, és hogyan kerüld el a velük járó kockázatokat? Cikkünkből kiderül!
(a kép forrása: pixabay.com)
Miközben az autósokra vonatkozó KRESZ egy minden sofőrre nézve kötelező jogszabály, addig a sí KRESZ nem törvényerejű, csupán egy ajánlás, amit a Nemzetközi Sí Szövetség (FIS) dolgozott ki.
Tény, hogy nem bírságol meg a rendőr, ha nem a FIS által leírtaknak megfelelően síelünk, de az ajánlásban szereplő 10 pontot illik és célszerű ismerni és betartani. Legfőképpen azért, mert a síelés veszélyes üzem, és a szabálykövetéssel tesszük a legtöbbet a balesetek megelőzése, továbbá mind saját, mind mások testi épségének megőrzése érdekében.
Arról nem is beszélve, hogy konkrét törvényi szabályozás hiányában a bíróságok a sí KRESZ-t szokásjogként fogadják el, és ez alapján állapítják meg a felelősséget. Vagyis ha a sípályán kárt okozunk valakinek, első kérdésként az fog felmerülni, vajon betartottuk-e ezeket a szabályokat. Amennyiben nem, akkor a vonatkozó polgári, illetve büntetőjogi törvényeknek megfelelően ítélkeznek majd felettünk. Például gondatlan testi sértés, segítségnyújtás elmulasztása vagy kiskorú veszélyeztetése miatt.
Az ajánlás elérhető a Nemzetközi Sí Szövetség honlapján angolul, németül és franciául. 10 pont vonatkozik a síelőkre és snowboardosokra, és másik 10 a sífutókra. Az előbbiből van kifejezetten gyerekek számára készült, színes rajzokkal illusztrált, nyomtatásra alkalmas verzió is, különféle formátumokban. A magyar változat több hazai honlapon is olvasható.
A felelősség megállapítása esetén a 10 pontból leggyakrabban a 3-as és 4-es betartását szokták vizsgálni. Az előbbi arról szól, hogy két síelő közül mindig a felülről érkezőé a felelősség. Az utóbbi pedig arról, hogy előzésnél, kerülésnél mindig kellő távolságot kell tartani - akár a másik fél váratlan manővere esetén is.
Ausztriában született már olyan bírósági ítélet, amely kimondta: az elöl haladó síelő nem köteles hátranézni, amikor irányt vált, feltéve, hogy lefelé halad. Tehát a lentebb haladó síelő teljes elsőbbséget élvez.
Mindez ismerős lehet annak, aki autót vezet, hiszen a KRESZ-ben is a hátul haladó autó sofőrje a felelős, ezért mindig úgy kell hajtania, hogy az előtte haladó váratlan manővere esetén se ütközzenek össze.
Ha az elöl haladó síelő sérült, neki kell bizonyítania, hogy a balesetet a mögötte haladó okozta. Ugyanakkor szintén Ausztriában van rá bírósági precedens, hogy ettől el lehet tekinteni, ha a felülről érkező felelőssége nyilvánvaló, és elsőre látható.
Egy ilyen eljárás nem feltétlenül azzal végződik, hogy az egyik fél felelőssége mindenképpen megállapításra kerül. Hoztak már olyan ítéletet is, amely mindkét érintetett egyformán elmarasztalta.
Ritka esetben az is előfordulhat, hogy egy kezdő síelő tanulás közben, az oktató felügyelete mellett azért szenved vagy okoz kárt, mert az oktató rosszul végezte a munkáját. Ennek valószínűsége rendkívül kicsi, hiszen a fenti szabályokat éppen az oktatóknak kell a lehető legjobban betartaniuk és a kezdők fejébe vésniük. De ha mégis ilyesmi történik, és az eset bizonyítható, akkor az oktató akár kártérítésre is kötelezhető.
A biztosító jellemzően akkor tagadhatja meg a kár megtérítését, ha gondatlanul, felelőtlenül viselkedtünk. Ilyen eset lehet például az, ha elhagyjuk a kijelölt pályát, ha 0,8 ezreléknél több alkohol van a vérünkben, ha nem vesszük fel a kötelezően előírt sisakot, szándékosan veszélyeztettünk valakit, vagy súlyosan megszegjünk a sí-KRESZ-t.
Az Egyesült Államokban Európával ellentétben vannak kifejezetten a síelésről és snowboardozásról szóló törvények, amelyek nem csak a sportolók, de a szolgáltatók jogi helyzetét is rendezik. Ráadásul ezek a törvények államonként eltérnek egymástól, ezért rendelkezéseknek az útnak indulás előtt mindenképpen érdemes utánaolvasni.
Válaszd utazásod mellé a K&H utasbiztosítást, amit kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!